Här kommer min berättelse om de problem jag haft med Smålandsvillans Uppsalakontor samt även strul med huvudkontoret.

Det har varit en lång process och det kan bli lite text men jag hoppas att ni orkar läsa. Jag ska försökta punkta upp det så att de olika problemen blir mer uppenbara. Detta är mina känslor och hur jag har upplevt det hela.

1. Under stor del av processen har Smålandsvillans Uppsalakontor varit oerhört angelägen om att vi snabbt måste göra en slutlig beställning och skriva under kontraktet. Om det inte varit för att gräsmattan ska hinna anläggas i tid till hösten så är det någonting annat. Hur våran gräsmatta blir deras huvudvärk förstår jag inte alls. Givetvis förstår jag att det finns tidsramar och att det är semestrar och annat som gör att mitt husbygge kan försenas om inte en beställning görs. Problemet är att jag som kund kände att jag inte hade någon kontroll på situationen. Jag kände mig väldigt stressad av pressen att det skulle göras beställning så fort som möjligt. Detta har ledit till att vi känt att det varit lite olustigt att kontakta Smålandsvillans Uppsalakontor, och likaså när de kontaktat oss eftersom det allt som oftast handlade om att vi snabbt måste göra en beställning.

2. Vi känner inte att Smålandsvillan tagit vår oro på allvar. Vi har hela dessutom tiden varit oroliga för att göra en slutlig beställning innan bygglovet blivit klart. Jag har tagit upp frågan här på forumet och likaså med min KA och de flesta anser att man inte ska skriva under och göra slutliga beställningen innan bygglovet är klart men huvudkontoret och SMV Uppsala menar att det är så det fungerar i branschen.

3. Eftersom SMV Uppsala tjatade om att vi snabbt måste skriva under beställningen var vi givetvis måna om att bygglovet snabbt skulle skickas in. I december var grundentrepenören ute och mätte och jag fick underlaget med höjdangivelser. Jag var då in till SMV Uppsala och frågade om dessa skulle räcka för att rita ut marklinjer på fasadritningen. Det skulle inte vara några problem och allt skickades in. När jag, jag tror det var, ungefär en månad senare fick fasadritningskartan så hade de givetvis inte ritat ut marklinjerna. Jag ringde givetvis Smålandsvillans Uppsala och undrade varför de inte var med som lovat. De verkade inte veta någonting om detta och sa att han inte kunde ta ansvar för vad jag kommit överens om med huvudkontoret. Jag hade i detta läget ENDAST varit i kontakt med SMV Uppsala vilket också påpekades. Jag förklarade att vi måste få in dessa papper för bygglovet omgående.
Smålandsvillan Uppsala skulle då ta tag i detta och papprena skulle fixas till omgående. När det gått nån vecka så ringde jag mot slutet av veckan och då skulle papprena ha skickats från huvudkontoret. Ett par dagar in i veckan efter hade jag fortfarande inte fått några papper. Slarv med posten var förklaringen.
Då skulle nya papper skickas ut både till mig och Smålandsvillan i Uppsala. Flera dagar senare hade fortfarande inte några papper kommit och SMV i Uppsala kunde inte förklara detta. Slarv med posten igen. Jag förklarade då att posten inte slarvar bort 3 försändelser. Slutligen fick jag fasadritningarna med marklinjer efter att jag själv kontaktat huvudkontoret. Huset var då felplacerat på situationskartan så detta fick återigen fixas till. I början av februari drygt 2 månader senare var papprena i sin ordning.

4. Jag fick papper från SMV Uppsala som skulle med till bygglovet och även föranmälan som skulle skickas till en elektriker som senare skickas till Vattenfall. Jag fick ingen mer information än så. Jag kontaktade en elektriker som fyllde i pappret och det skickades till Vattenfall. När jag i ett senare skede pratar med byggledaren på Smålandsvillan undrade han om jag varit i kontakt med Smålandsvillans elektriker? Jag förklarade att jag inte fått någon sådan information alls. Tydligen skulle jag och SMV Uppsala tillsammans ha gått igenom detta och skickat in papprena till deras elektriker. Kanske om jag varit tankeläsare kunde jag ha löst detta. Byggledaren lovade hursomhelst att fixa detta . I dagsläget vet jag inte hur det gått. Jag har alltså i onödan anlitat en elektriker när Smålandsvillan ska stå för en.

5. SMV Uppsala ringde på vårkanten, stressad som bara den och sa att vi omgående måste skicka in en kopia på bygglovet annars skulle huset bli försenat och vi kanske missade att få det som planerat. Givetvis blir jag och min sambo extremt stressade och oroliga över detta. Som så ofta tidigare får vi sitta i telefon och jaga folk på huvudkontoret.
Jag kom senare fram till en person som sa att det inte var någon fara, att vi skulle skicka in en kopia på bygglovet så var det klart. Tydligen skulle vi ha fått denna informationen från SMV Uppsala. Det kanske är uppenbart att bygglovet ska in, men vi som kund har tillräckligt mycket att tänka på än att hålla reda på vilka papper som ska till vem och när. Kanske om vi var tankeläsare kunde jag fått reda på detta. Även denna gången har SMV Uppsala missat att förklara vad som ska göras.

6. När jag senare pratade med en säljchef på kontoret för några dagar sedan med anledning av allt strul som varit med SMV Uppsala så sa han att de saknade bygglovshandlingarna och att han fått ett internt mail om detta!!!! Jag blir återigen jävligt orolig och berättade att vi skickat in dessa för länge sedan. Att posten skulle slarvat bort försäldelser för 4 eller 5 gången i ordningen var mindre troligt. Jag fick då ringa byggledare och huvudkontor för att förska lista ut vad som hänt. Jag kommer till sist till en kvinna på huvudkontoret som säger att de visst fått bygglovet och vilket datum det inkommit. Om bygglovet verkligen finns där eller inte vet jag inte med tanke på de motstridiga uppgifterna.

7. För någon månad sedan ringde SMV Uppsala en kväll och undrade om vi gjort någon slutlig beställning!!! Jag stod som ett frågetecken och förklarade att jag redan fått en leveransbekräftelse och att vi gjorde beställningen för flera månader sedan. SMV Uppsala förklarar att någonting gått snett och att det kunde bli framskjuten leverans om vi skulle ha missat att göra beställningen. Efter detta samtalet står jag som ett frågetecken igen. Den natten sov jag inte många timmar. Efter samtal med huvudkontor och byggledare fick jag förklaringen att SMV Uppsala blandat ihop mig med en annan kund.

8. Vi har en granne som bygger med Hjältevadshus och de får frekvent besök av sin säljare på tomten, hon har hjälpt till att hitta billiga fyllnadsmassor och varit behjälplig på flera sätt. SMV Uppsala har ALDRIG varit ute på våran tomt eller på annat sätt försökt att hjälpa till på så sätt som Hjältevads säljare gjort för våra grannar.

9. Efter byggsamråd ville kommunen ha olika intyg, bland annat egenkontroller och liknande. Jag ringde SMV Uppsala och sa att jag behövde dessa intyg men SMV sa att de inte alls behöver dessa papper och de kunde inte förstå varför. Jag står då som kund mitt mellan och får ringa kommunen som säger att de givetvis vill ha intygen, annars skulle de inte bett om dom från början. Jag har lämnat över detta till byggledaren och vet i dagsläget inte vad som hänt. Detta har även tidigare hänt när jag har pratat med kommunen under bygglovsprocessen. De vill ha någon uppgift eller liknande men SMV Uppsala säger att de inte alls behöver det. Resultatet blir många timmar i telefon för att medla mellan kommun och husföretag.

10. För några dagar sedan ringde SMV Uppsala och sa att huvudkontoret inte fått in någon spärrförbindelse!!! När papprena med leveransbekräftelsen tidigare kom stod det tydligt att SMV behövde spärrförbindelsen från banken senast 8 veckor innan leverans. Givetvis kontaktade jag banken som fixade en sådan. Hursomhelst; jag som jobbar natt, blir väckt av min extremt oroliga sambo efter deras samtal. Jag får då kliva upp och sitta halva förmiddagen i telefon med att jaga folk på banken, folk på huvudkontoret, byggledare och liknande istället för att sova inför stundande nattpass.
Hur i h-vete de en vecka innan planerad leverans upptäcker att spärrförbindelsen inte finns är beyond me. Om den saknades borde de inte rimligtvis ha ringt för 8 veckor sedan och inte 7-8 dagar innan levernas?? Till slut kommer jag i kontakt med någon på kontoret som sa att spärrförbindelsen visst hade inkommit i tid och hon hade ingen förklaring till varför SMV Uppsala ringt.
Jag kontaktar återigen XXXXX, någon chef på huvudkontoret och undrar hur f-n bygglovshandlingar och spärrförbindelse kan vara borta ena sekunden och senare finnas igen. Jag får bara som förklaring att någonting gått snett och några ursäkter. Någon annan kompensation kom givetvis inte upp på tal med anledning av allt strul som varit.

Detta är bara några saker och det finns säkert mer som strulat under tiden. Sammanfattningsvis så känner jag att jag fått göra massor av det jobb som SMV Uppsala dkulle ha gjort, jag har fått spenderat extremt mycket onödig tid i telefon, och det har gett mig och min sambo massor av onödig oro! Jag vet inte vad det är vi har betalat för om jag ska vara ärlig, SMV Uppsala har enligt mig, gjort mer skada än nytta. Nu är det endast några få dagar kvar till leverans och huset ska vara klart och ska komma som planerat. Jag vet inte om jag vågar lita på det...

Vad vill jag då ha sagt med detta? Vänd er till en annan hustillverkare eller åtminstone en annan avdelning än Uppsala. Om det inte varit så bökigt och mycket arbete skulle vi ha bytt hustillverkare för länge sedan. Inte för att vi ogillar huset, tvärtom vi ser verkligen fram emot det, utan för allt strul. Jag trodde en stor tillverkare som Smålandsvillan skulle innebära en problemfri process så har fallet verkligen inte varit. Hur en så stor organisation som säljer så mycket hus kan strula så här mycket förstår jag inte.

Tack för er tid!

Redigerat:
Tack för intressant läsning. Mitt förakt mot säljare stärks för varje dag. De vet i många fall inte mer än du och jag när det kommer till husbygge. Säljer dammsugare ena dagen hus nästa.

Oj, det låter jättejobbigt! Jag förstår nu att säljaren är en oerhört viktig person... Hoppas verkligen att allting löser sig så att ni får ert hus!

Vad heter säljaren? Vill du inte säga det nu, så gör det efter ni fått huset.

Klåpare skall hållas kort.

5.2 racing skrev:
Vad heter säljaren? Vill du inte säga det nu, så gör det efter ni fått huset.

Klåpare skall hållas kort.
För att inte peka ut någon kan jag inte gå in på det.

Redigerat:
då finns han med på hemsidan till allas betraktelse.

5.2 racing skrev:
då finns han med på hemsidan till allas betraktelse.
Jodå med bild och allt.

Lider med er hoppas allt fixar sig!

//Micke

Ju mer jag tänker på hela affären desto mer besviken, ledsen och arg blir jag. Visst är det mesta bakom mig nu men jag känner att de lama ursäkterna från huvudkontoret inte räcker långt. Jag vet inte om det finns någon instans man kan vända sig till motsvarande Allmänna Reklamationsnämnden? Funderar på om man kan få fram något dokument som visar vad säljare och huvudkontor har för åtaganden. Jag känner att de inte gjort det som kan förväntas. Det är inte en tvist i den bemärkelsen, men på något sätt känner jag att jag vill få någon slags upprättelse.

Lite lurigt att hänga ut nån utan att höra hans version dock. Men av ts detaljerade inlägg att döma så tycker jag vi skiter i det!

5.2 racing skrev:
Lite lurigt att hänga ut nån utan att höra hans version dock. Men av ts detaljerade inlägg att döma så tycker jag vi skiter i det!
Jag var tydlig att skriva att det var mina känslor och hur jag har upplevt det. Om Smålandsvillan läser detta får de givetvis skriva sin version.

Jo, men jag försökte bara rättfärdiga mina egna inlägg.:cool:

5.2 racing skrev:
Jo, men jag försökte bara rättfärdiga mina egna inlägg.:cool:
Jaha, ja då förstår jag.

nybyggd skrev:
danne 12345 jag vill minnas du har varit och gett beröm tidigare mot smv,skönt att se folk äntligen inse att smv säljer billlig skit hehe.
nu får jag fan cluben på mig
Detta har absolut ingenting med husens kvalitet att göra. Du har nog missat hela syftet med tråden. Jag vill inte att du skriver mer i denna tråden utan skriv i någon annan tråd om det är husen du ska kasta skit på.

Säljaren har i ert fall varit helt sjukt korkad. Allt det ni råkat ut för har vi sluppit då vår säljare, Anders Sigland på Norrköpingskontoret, haft koll på läget. Det verkar som att det är en mkt avgörande punkt när kund kommunicerar med företaget och är säljaren kass blir allt kass.

Tråkigt för er och jag hoppas att ni blir kompenserade för detta!

Huset är för övrigt kanonfint! Vi har ett nybyggt Nybro.

nybyggd är lika nyanserad som en koblajja - as usual.

orstigsnybro skrev:
Säljaren har i ert fall varit helt sjukt korkad. Allt det ni råkat ut för har vi sluppit då vår säljare, Anders Sigland på Norrköpingskontoret, haft koll på läget. Det verkar som att det är en mkt avgörande punkt när kund kommunicerar med företaget och är säljaren kass blir allt kass.

Tråkigt för er och jag hoppas att ni blir kompenserade för detta!

Huset är för övrigt kanonfint! Vi har ett nybyggt Nybro.

nybyggd är lika nyanserad som en koblajja - as usual.
Någon kompensation kommer det med all säkerhet inte bli. En ursäkt från någon chef på kontoret var allt. De kunde inte ens garantera att allt skulle gå bra fortsättningsvis heller, De verkar inte ha något vidare förtroende för sina anställda om jag ska vara ärlig och just nu blir jag mycket mycket förvånad om det är rätt hus som kommer.
Jag ska ringa och höra med ARN på måndag om det går att gå vidare på något sätt för så här får det f-n inte gå till.

Huset hoppas och tror jag verkligen blir fint, jag har inte några bekymmer med den biten öht. Jag ber alla som vill diskutera smålandsvillans hus gör det i en annan tråd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.