Ny Bosch borrhammare GBH 2-28 med sladd i en öppen verktygslåda tillsammans med tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick bli en ny borrhammare då min gamla toolmate kastade in efter förvånansvärt trogen tjänst. Hade svårt att välja mellan den batteridrivna GBH 18v och denna GBH 2-28. Valet föll på med sladd då den nästan hade dubbla slagstyrkan

Jomensåatt... en sån här blev det :o

Jag har ingen erfarenhet av svetsning men saknat möjligheten många gånger. Inga vidare erfarenheter av Stanleymaskiner.
Inser att denna varken är fantastisk eller bra.

Det jag funderar över är om jag ska lämna tillbaka eller om det duger för mig. Kan någon insatt förklara vad begränsningarna är?

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-210083/

Gul och svart STANLEY MIG-svetsapparat modell MIKROMIG 95 A med svetssladd och munstycke, visad på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Endast 95A och då endast 20% intermittens, jag skulle lämna tillbaka personligen

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Behöver du en Mig? Om så är fallet rekommenderar jag att köpa en större och svetsa med gas. För allmänt småfix i aluminium och stål skulle jag rekommendera en liten minarc inverter pinnsvets.

Samma här. Skicka tillbaka.

En gasfri MIG duger inte att svetsa tunnplåt (bilplåt) med och den där har för låg effekt och för dålig intermittens för att klara grövre material där en gasfri MIG faktiskt kan göra litet nytta.
20% intermittens innebär att du då har svetsat i 5 minuter på full fräs måste svetsen svalna i 20 minuter innan du kan svetsa vidare. 95 ampere räcker bara till väldigt tunna plåtar.
Dessutom brukar billighetssvetsar ha dålig kvalitet på strömmen så det varken vill tända eller brinna ordentligt. Med en nybörjare som håller i handtaget är det i princip säkert att du får dåliga fogar och får för dig att du inte kan lära dig svetsa.

Rent allmänt är MIG bäst med skyddsgas men för att inte gasen skall blåsa bort är man tvungen att hålla till inomhus eller vänta på absolut vindstilla väder. En tillräckligt stor MIG av bra kvalitet är en fantastisk svets som ger hög produktivitet och bra kvalitet och är lättsvetsad dessutom men den kostar därefter. De brukar väl kosta från 20000 kronor och uppåt tror jag.

För oss som svetsar utomhus och har begränsad budget är en likströms sticksvets bäst. Antingen generatorsvets eller likriktare eller inverter. Generatorsvetsarna har många mekaniska delar som slits med tiden och är litet krångliga att reparera för en nybörjare och så börjar de ju bli minst 50 år gamla allihop.
Då återstår likriktare (äldre) eller inverter (nyare) som bra hobbysvetsar. Kemppi minarc 150A inverter är en populär och lämplig modell för husbehov om du vill ha en ny.
Sticksvetsar har den begränsningen att det är mycket svårt att svetsa 1-1,5 mm plåt och helt omöjligt att svetsa tunnare. De är altså värdelösa på bilplåt.

Som jämförelse kan jag säga att jag betalade 90 euro (900kr) för min Unitor 200A likriktarsticksvets av 1960-talsmodell och bytte handtag och kablar och jordklämma för 120 eller 150 euro till. Sedan svetsade jag problemfritt i 8 år innan det blev diodbyte och litet andra nya delar för totalt 250 euro i fjol och nu går den perfekt igen.
Billigare svetsmetod finns inte..... och som du har sett på forumet svetsar jag en hel del allt från 1mm bilavgasrör till 20mm plåt då jag bygger maskindelar.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ok tack, då är jag lite klokare. Bilplåt hade jag inte tänkt ge mig på. Inte heller tågrälls utan mer småplock av vinkel- och plattjärn, tex bladguider till bandsågen och liknande. Helst inomhus. Skulle denna svets klara det? Att den inte klarar mer än 5 min i sträck tror jag inte gör mig så mycket.

Redigerat:
Att svetsen har 20% intermittens innebär att du kan svetsa 20% av 10 minuter dvs 2 minuter sen ska svetsen kallna 8 min och så håller det på men vid start med kall svets kan du svetsa mera än 2 min innan den bryter och det kommer knappast bli nått problem för en ovan svetsare som svetsar små grejer. 95 ampere är inte mycket men kan säkert fixa lite små svetsning i några mm plåt om trådmatningen funkar som den ska och den ger jämn ström. Till små fix skulle jag hellre skaffa en pinnsvets en dålig enkel pinnsvets går att lägga en hyffsad svets med om man kan svetsa men en dålig mig svets är värdelös även om man kan svetsa. Om du planerar köpa beg svets så har jag för mig intermittensen räknades på 5 minuter tidigare men hur som helst den är inte så viktig till små svetsning.

• Gilla
Jan Itor och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du är helt rätt i köpet av mig istället för pinne. Migen är mycket mera allround.

Köper man en mig för gas kan du köra den på flusstråd ifall du vill slopa gasen, men inte tvärtom ;så jag ser gasmaskin som krav.
Jag har en esab miggy och en esab pinne, migen använder jag till ALLT.
Enda gången jag har använt pinnen senaste åren är när jag svetsat grova i-balkar.

Jag har också både mig samt pinne och använder nästan alltid pinnen tycker mig svetsen en Esab 125 A är för klen till det mesta. Använder mig svetsen det blir under ca 1,5-2 mm gods för då börjar det bli lite svårt med pinnen en fördel med pinne är att det går svetsa rostfritt med bra resultat samt aluminium med lite sämre resultat. Kan man inte svetsa är det ofta lättare att få ihop nått med en mig svets men det är inte lättare att svetsa bra med mig svets än med pinne både kräver lite övning.

Jag har väldigt lite erfarenhet av mig metoden, min pappa har en mig (nån 3-fas wallius) och jag använde den då jag svetsade något första gången. Det var nog mycket lättare än att svetsa med pinne. Men det är också så lätt att få svaga svetsfogar med mig, dom penetrerade inte riktigt och föll av en tid sen...

Det går att lägga en hyffsat snygg svets med mig som håller dåligt med pinne ser man lättare om det blir en dålig svets som inte kommer hålla.

Så den jag länkar till ovan fungerar till typ 2 mm plåt och kanske det dubbla om man lägger fog från två håll?

Redigerat:
Min favoritmetod för tillfället är väl TIG. Svåraste metoden, men den mest givande och den klarar tunnplåt och ger ordentligt med penetration (vid tillräcklig strömstyrka) och lämpar sig utmärkt för att svetsa små saker.

Tycker du Tig är svårast ? Tig ger i alla fall grymt fina svetsar och då även i aluminium.

nanowire skrev:
Så den jag länkar till ovan fungerar till typ 2 mm plåt och kanske det dubbla om man lögger fog från två håll?
Det bör 95 ampere göra sen om svetsen funkar bra ?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.