3 819 894 läst ·
18 066 svar
3820k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Lägg beställningen och skicka in allt som behövs för prismatchning så justeras priset på fakturan ev betalas tillbakaH HM2020 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Det verkar som att klingan inte är parallellt linjerad med gejdrarna.C cffol skrev:
Om jag kalibrerar basen så att den är EXAKT 90 grader så kommer sågen också vara 90 grader i fullt utfällt läge. Problemet är bara att klingan är förflyttad 1-2 mm i sidled.
Detta gör att när jag för sågen framåt i ett sågande moment, vandrar klingan även i sidled, vilket gör att den klämmer/hugger i ALLT.
Det tog ett tag innan jag förstod vad som gjorde att den nöp så lätt. Bifogar en liten skiss.
1 & 2 visar hur det ska vara. 3-5 visar (kraftigt överdrivet) hur det är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågen är relativt ny, men kollar man på klingan är trycket HELT bortgnidet motsvarande en 2"-regel.
Har aldrig sett något liknande på en så ny klinga, då tänderna går lite lite utanför.
Klart trycket gnids bort efter ett tag men inte såhär:
Logga in
Skapa konto
Har haft sågen inlämnad till en svensk auktoriserad service-verkstad (Europa-garanti), men jag tycker inte alls att det blev bättre.
Nu har den gått tillbaka till den tyska återförsäljaren.
Jag har bett att få sågen utbytt mot en likadan, alternativt en Bosch GCM 12 GDL.
Får se vad dom säger.
Skicka gärna PM om du har andra funderingar.
Ber om ursäkt för off topic.
Ett par regulatorer, en syrgas och en acetylen av märket Kayser:

Köpte dessa för dom ser ut som gammaldags regulatorer, inga plastknoppar nånstans.... Och dom är gjorda i Tyskland. Jag hade gärna köpt riktiga gamla regulatorer som gamla Aga 540s och skickat in dom på service istället. Men det finns ju inte nån kvar som servrar dessa såvitt jag vet, eller kan hitta.

Köpte dessa för dom ser ut som gammaldags regulatorer, inga plastknoppar nånstans.... Och dom är gjorda i Tyskland. Jag hade gärna köpt riktiga gamla regulatorer som gamla Aga 540s och skickat in dom på service istället. Men det finns ju inte nån kvar som servrar dessa såvitt jag vet, eller kan hitta.
Men de är köpta i Sverige enligt svensk standard på gängor? De kör väl andra i Tyskland?DennisCA skrev:
Ett par regulatorer, en syrgas och en acetylen av märket Kayser:
[bild]
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plusK Keld skrev:
När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.
Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.
Logga in
Skapa konto
Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd
Den kommer du gilla. Jag har likadan privat och 18V i jobbet. Mycket smidigare än tvåhandsmaskinerna.K Keld skrev:
TP-bits är grymt på mindre torx som gärna har dålig passform och går sönder efter 10 skruv. Revolution när jag kom på att det passade.Jonas Persson skrev:
När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plus
När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.
Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.
[bild]
Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd![]()