H HM2020 skrev:
Sista frågan (ursäkta off topic alla)
Går även bra om jag beställer den via Hornbach hemsida? Såg att den inte gick att köpa eller reservera i mitt lokala Hornbach varuhus.
Lägg beställningen och skicka in allt som behövs för prismatchning så justeras priset på fakturan ev betalas tillbaka

• Gilla
HM2020
  • Laddar…
Köpte den här häromdagen och fick den leverans idag. Funkar som en dans. Men saknar täcklock över undertråden.
Gammal Singer symaskin i svart med detaljer av guld, står på en röd kant. Saknar täcklock över undertråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Noramasen och 7 till
  • Laddar…
C
C Chentin skrev:
samtidigt som jag skickade tillbaka den livsfarliga LS1219L:en till den tyska återförsäljaren
Vad var det för fel på sågen? Har funderat på att köpa just den, men om den är livsfarlig låter ju inte det som en god idé.

C cffol skrev:
Vad var det för fel på sågen? Har funderat på att köpa just den, men om den är livsfarlig låter ju inte det som en god idé.
Det verkar som att klingan inte är parallellt linjerad med gejdrarna.
Om jag kalibrerar basen så att den är EXAKT 90 grader så kommer sågen också vara 90 grader i fullt utfällt läge. Problemet är bara att klingan är förflyttad 1-2 mm i sidled.
Detta gör att när jag för sågen framåt i ett sågande moment, vandrar klingan även i sidled, vilket gör att den klämmer/hugger i ALLT.
Det tog ett tag innan jag förstod vad som gjorde att den nöp så lätt. Bifogar en liten skiss.

1 & 2 visar hur det ska vara. 3-5 visar (kraftigt överdrivet) hur det är.

Skiss som illustrerar sågklingans position relativt gejdrar, korrekt och felaktig linjering.
Skapa konto

Sågen är relativt ny, men kollar man på klingan är trycket HELT bortgnidet motsvarande en 2"-regel.
Har aldrig sett något liknande på en så ny klinga, då tänderna går lite lite utanför.
Klart trycket gnids bort efter ett tag men inte såhär:

Vinkelmätare placerad mot sågklingan för att illustrera ofullständig parallelljustering mellan klingan och gejderna.
Skapa konto

Har haft sågen inlämnad till en svensk auktoriserad service-verkstad (Europa-garanti), men jag tycker inte alls att det blev bättre.
Nu har den gått tillbaka till den tyska återförsäljaren.
Jag har bett att få sågen utbytt mot en likadan, alternativt en Bosch GCM 12 GDL.

Får se vad dom säger.

Skicka gärna PM om du har andra funderingar.
Ber om ursäkt för off topic.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
inte idag, men igår. Köpte en 18Ga dyckertpistol, har bara en 16Ga sen tidigare, och den är inte vacker att spika lister m.m. med. Handlade på biltema, en tryckluftsdriven, men duger för mina behov.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ett par regulatorer, en syrgas och en acetylen av märket Kayser:
XMScwFCl.png

Köpte dessa för dom ser ut som gammaldags regulatorer, inga plastknoppar nånstans.... Och dom är gjorda i Tyskland. Jag hade gärna köpt riktiga gamla regulatorer som gamla Aga 540s och skickat in dom på service istället. Men det finns ju inte nån kvar som servrar dessa såvitt jag vet, eller kan hitta.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Gasab i Göteborg servar regulatorer.

DennisCA DennisCA skrev:
Ett par regulatorer, en syrgas och en acetylen av märket Kayser:
[bild]

Köpte dessa för dom ser ut som gammaldags regulatorer, inga plastknoppar nånstans.... Och dom är gjorda i Tyskland. Jag hade gärna köpt riktiga gamla regulatorer som gamla Aga 540s och skickat in dom på service istället. Men det finns ju inte nån kvar som servrar dessa såvitt jag vet, eller kan hitta.
Men de är köpta i Sverige enligt svensk standard på gängor? De kör väl andra i Tyskland?

De är köpta i Finland enligt vår standard här, som jag tror är samma som i Sverige

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Köpte nåra JIS mejslar. Vi har väl alla råkat ut för att varken Phillips eller pozidrive passar. Dom här sägs vara lösningen på det problemet . Vi får väl se
Ett set med 4 JIS-mejslar förpackade på ett blått bord, används för att lösa skruvproblem.
Skapa konto

• Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Milwaukee FUEL Hackzall elförsett sågverktyg på verkstadsbänk.
Skapa konto

O när man ändå håller på att klickar på Amazon fick det bli ett litet såg oxå. Alla vet ju hur jobbigt det är att såga med bågfil, så nu är det slut med mjölksyran o vi går över till vita fingrar.:love:

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Köpte nåra JIS mejslar. Vi har väl alla råkat ut för att varken Phillips eller pozidrive passar. Dom här sägs vara lösningen på det problemet . Vi får väl se
[bild]
Au contraire, jag tror aldrig jag råkat ut för en philips/pozi/jis som passat ännu :crysmile:

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
K Keld skrev:
[bild]
När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plus:cool:

När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.

Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.

Öppen verktygslåda med Torx Plus-bits och en uppsättning svarta L-formade Torx-nycklar märkta med storlekar.
Skapa konto

Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd:p

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
[bild]
O när man ändå håller på att klickar på Amazon fick det bli ett litet såg oxå. Alla vet ju hur jobbigt det är att såga med bågfil, så nu är det slut med mjölksyran o vi går över till vita fingrar.:love:
Den kommer du gilla. Jag har likadan privat och 18V i jobbet. Mycket smidigare än tvåhandsmaskinerna.

AXS
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plus:cool:

När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.

Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.

[bild]

Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd:p
TP-bits är grymt på mindre torx som gärna har dålig passform och går sönder efter 10 skruv. Revolution när jag kom på att det passade.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.