findus42 findus42 skrev:
Inte dagens inköp. Det är leveranstider på sånt här.
Inte mitt köp heller. Min huvuduppdragsgivare står för investeringen.
En vertikalfräs utan rattar :oops: .
Är det en synvilla, eller har bordet ett frässpår efter planingen i sig?

Det är längsgående räfflor. Antar att tanken är att damm skall fastna i spåren.
Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Inte dagens inköp. Det är leveranstider på sånt här.
Inte mitt köp heller. Min huvuduppdragsgivare står för investeringen.
En vertikalfräs utan rattar :oops: .
[bild]
Det är uppenbart att jag är på väg ut. Finjustera med ratt och känsla kommer inte vara någon efterfrågad förmåga i framtiden. Stå lutad över maskinbordet och sikta in en profil med ögonmått är historia. Ungdomar utan några kvalifikationer kommer göra mitt jobb genom att repetera körningarna från minne.

Nåja. Efter moget övervägande har de beslutat att den gamla fräsen får vara kvar. Den som är uppmärksam kan se att den står rygg mot rygg med den nya. Kanhända att det finns plats för fosila snickare några år till. :rolleyes:

Gissar att det är hög inlärningskurva på datoriserad fräsning. Förhoppningsvis kan den öka produktiviteten när det gäller fräsningar som görs om och om igen. Sådant som tappningar kan standardiseras till den grad att de går att upprepa med kvalitet senare i projekten.

Mvh Findus
Som arbetande i en bransch där datoriseringen av produktionsutrustningen gått lite längre så skulle jag säga att gubbar med känsla är fortsatt oersättliga för små serier. Med andra ord, automatiseringar hotar bara dödköttets jobb

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Största skiftnyckeln till vänster räckte inte till mitt radiatorprojekt (typiskt när det saknas 4 mm) så jag fick köpa mig en större. Penisförlängare kallade min fru det, jag försökte rädda mig med att jag inte hade köpt den största som fanns.

Två skiftnycklar i olika storlekar på ett slitet trägolv bredvid en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
En hajnyckel har större gripvidd utan att ta mer plats i lådan.
BAHCO justerbar hajnyckel isolerad mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
En hajnyckel har större gripvidd utan att ta mer plats i lådan.
[bild]
Mvh Findus
Har aldrig sett någon så stor som med 50 mm greppvidd. Vem kom förresten på att använda längden på skiftnyckeln som katagori istället för greppvidden.

Jag föredrar tångnycklar för det mesta.
Knipex tångnyckel med röda handtag på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Daaaaaniel och 3 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild]
Har aldrig riktigt "förstått" mig på de där. Tycker inte greppet om skruv/mutter blir tillräckligt bra. Hanterar man den fel då?

Jonas Persson
K Kane skrev:
Har aldrig riktigt "förstått" mig på de där. Tycker inte greppet om skruv/mutter blir tillräckligt bra. Hanterar man den fel då?
Vänd på den så att du trycker på rätt handtag. Då slinter du inte.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
K Kane skrev:
Som ovan skrev, håller du rätt ökar du trycket på käftarna ju hårdare du vrider runt (precis som med polygrip och rörtång). En skiftnyckel lägger ju aldrig något initialt tryck mellan käftarna så även om en håller tångnyckeln ”fel” så ger det ändå mindre risk att slinta än med skiftnyckel.

nanowire nanowire skrev:
Som ovan skrev, håller du rätt ökar du trycket på käftarna ju hårdare du vrider runt (precis som med polygrip och rörtång). En skiftnyckel lägger ju aldrig något initialt tryck mellan käftarna så även om en håller tångnyckeln ”fel” så ger det ändå mindre risk att slinta än med skiftnyckel.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vänd på den så att du trycker på rätt handtag. Då slinter du inte.
OK, ligger en (250 mm) i Amazonkorgen nu....;)

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild]
Hur stort greppvidd är det på en sådan där tång? Klarar den 63 mm?

R roli skrev:
Hur stort greppvidd är det på en sådan där tång? Klarar den 63 mm?
Finns modell upp till 85 mm.

Mina små förslår inte speciellt långt
Skjutmått som visar en mätning på 82,9 mm bredvid tång och linjal på ett arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns modell upp till 85 mm.
Men en sådan lär väl kosta en smärre förmögenhet. Jag köpte den billigaste skiftnyckeln som klarade grepvidden 63 mm på Biltema och det fungerade på den mutter som behövdes lossas i pannrummet. Men en sådan tång ger nog kraftigare grepp än vad skiftnyckeln klarar, dessutom kanske den klarar ett trängre utrymme. Skiftnyckeln käftar är rätt så tjocka, i alla fall den billigaste modellen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.