3 943 949 läst ·
18 615 svar
3944k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Som arbetande i en bransch där datoriseringen av produktionsutrustningen gått lite längre så skulle jag säga att gubbar med känsla är fortsatt oersättliga för små serier. Med andra ord, automatiseringar hotar bara dödköttets jobbfindus42 skrev:
Inte dagens inköp. Det är leveranstider på sånt här.
Inte mitt köp heller. Min huvuduppdragsgivare står för investeringen.
En vertikalfräs utan rattar.
[bild]
Det är uppenbart att jag är på väg ut. Finjustera med ratt och känsla kommer inte vara någon efterfrågad förmåga i framtiden. Stå lutad över maskinbordet och sikta in en profil med ögonmått är historia. Ungdomar utan några kvalifikationer kommer göra mitt jobb genom att repetera körningarna från minne.
Nåja. Efter moget övervägande har de beslutat att den gamla fräsen får vara kvar. Den som är uppmärksam kan se att den står rygg mot rygg med den nya. Kanhända att det finns plats för fosila snickare några år till.
Gissar att det är hög inlärningskurva på datoriserad fräsning. Förhoppningsvis kan den öka produktiviteten när det gäller fräsningar som görs om och om igen. Sådant som tappningar kan standardiseras till den grad att de går att upprepa med kvalitet senare i projekten.
Mvh Findus
Största skiftnyckeln till vänster räckte inte till mitt radiatorprojekt (typiskt när det saknas 4 mm) så jag fick köpa mig en större. Penisförlängare kallade min fru det, jag försökte rädda mig med att jag inte hade köpt den största som fanns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Som ovan skrev, håller du rätt ökar du trycket på käftarna ju hårdare du vrider runt (precis som med polygrip och rörtång). En skiftnyckel lägger ju aldrig något initialt tryck mellan käftarna så även om en håller tångnyckeln ”fel” så ger det ändå mindre risk att slinta än med skiftnyckel.K Kane skrev:
nanowire skrev:
OK, ligger en (250 mm) i Amazonkorgen nu....Jonas Persson skrev:
Men en sådan lär väl kosta en smärre förmögenhet. Jag köpte den billigaste skiftnyckeln som klarade grepvidden 63 mm på Biltema och det fungerade på den mutter som behövdes lossas i pannrummet. Men en sådan tång ger nog kraftigare grepp än vad skiftnyckeln klarar, dessutom kanske den klarar ett trängre utrymme. Skiftnyckeln käftar är rätt så tjocka, i alla fall den billigaste modellen.K Kane skrev: