T tanaris skrev:
Jag betalade £375 från knivesandtools.co.uk för den där plus extra 800/1000-stenar. Det är mycket pengar, och nördar man ner sig ordentligt och vill ha absolut rakbladsskärpa kostar det förmodligen mer än dubbelt så mycket, men 1000 räcker långt för mig.
Jag vill inte förstöra stämningen men vore det inte bättra med tormek ist?

• Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
T
Jurij The Fury Jurij The Fury skrev:
Jag vill inte förstöra stämningen men vore det inte bättra med tormek ist?
Det var definitivt ett alternativ, men jag föredrog mobiliteten i det här fallet.

Harpa... Tyvärr visade sig maskorna vara för stora för 8-12 kross så jag får hitta på något annat.

Harpa med stora maskhål placerad på grus vid en byggplats, olämplig för 8-12 kross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både ger och klyvsåg fick ytterligare klingor för lite finsågning.
Närbild på nya sågklingor från Bosch bredvid en röd sågbladsskydd på en bordssåg.
Skapa konto

Tack @FredrikR för tipsen om orginalklingor:D(y)

• Gilla
  • Älska
erikssonjorgen och 4 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Dic

Dictum är märket. Deras entry level hyvlar.
Ska nog duga åt mig

[länk]
De ser fina ut, btw har du (eller någon annan för den delen) koll på hur man tar bort gojset som de tydligen är inkletade med från fabrik. Såg någon video för ett tag sen (tror det var Rob Cosman). Där pratar de om "mineral spirits", är det lacknafta som avses? Känns väldigt offensivt...

I ivp skrev:
De ser fina ut, btw har du (eller någon annan för den delen) koll på hur man tar bort gojset som de tydligen är inkletade med från fabrik. Såg någon video för ett tag sen (tror det var Rob Cosman). Där pratar de om "mineral spirits", är det lacknafta som avses? Känns väldigt offensivt...
White spirit är ju som du säger lacknafta och det kan jag tänka mig kan användas om man har satt på någon form av vax för att förhindra korrosion på tänderna men bosch-bladen har ingen beläggning och det framgår heller inte något annat än att man kan tuta och köra i den medföljande instruktionen. Blev lite skillnad mot för klyvsågens original 24T(80T snittet till vänster, 24T till höger)-->
Närbild av klyvsågens tandade kant som visar jämförelsen mellan 80T och 24T snitt.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Efter att ha klantat sig när man kapade vinkeljärn blev det att köpa en ny klinga. Det sved kan jag säga även om det var betydligt bättre priser i Tyskland.

Ny hårdmetallklinga för såg på förpackningen, köpt efter ett missöde med vinkeljärn.
Skapa konto

Är det förresten någon som vet någon firma som kan reparera hårdmetallklingor? Dvs löda på nya tänder och slipa om.

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Inte ny, men ny för mig. Fyndade (?) en kraftig bågfil på kupan idag för 40 kr. 800 gr väger den. Ngn som känner igen märket? Årtal? En gammal bågfil av metall med bladet monterat, ligger på ett ljust träbord, eventuellt köpt begagnad.
Skapa konto
Närbild av ett verktygshandtag med ett slitet märke med bokstaven "V" och siffran "324" på en orange bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
G
Lite inköp.

Elektrikerverktyg och tillbehör på ett bord, inklusive en multimeter, skruvmejslar och en verktygslåda med kontakter.
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Lite inköp.

[bild]
Elpress funkar alltid!

G
R Robert-san01 skrev:
Elpress funkar alltid!
Ja. Och det började bli lite jobbigt att bita ihop ändhylsorna :D

• Gilla
Beretic och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ska du leka elektriker i VR? ;)

Fick hem lite roligt.
Bosch ”dremel”, har velat ha en trådlös och hade redan batterier. €82 i kartong, fick till o med lite kapskivor med.
Letade efter en mallfräs men en av bra kvalite hade kostat lika mycket som hela satsen kostade av Bosch Professional, lite chansning då jag inte vet kvaliten. Dock så ger den ett väldigt gott intryck före test. Hela satsen kostar just nu ca €56.
Båda köpta på Amazon.de
En Bosch Professional trådlös roterande verktygslåda och kapskivor.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det var definitivt ett alternativ, men jag föredrog mobiliteten i det här fallet.
Den är mer användbar än en Tormek (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.