3 821 487 läst ·
18 073 svar
3821k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Egentligen inte. Jag har bara använt den med parallellanslaget, som vara skälet till att jag välde just Dewalt. Det sitter där det ska och funkar riktigt bra.LoweW skrev:
Som nämndes ovan så är däremot vinkelanslaget som följer med lite skrangligt. Men det har jag aldrig haft behov av att använda så för min del är det inget problem.
Köpte också med ett mobilt stativ. Det är riktigt välgjort och kanon om man ska flytta runt sågen. Men just nu håller jag på att bygga en gemensam bänk för sågen och min kap/gersåg för att spara lite plats och alltid kunna ha sågarna uppställda. Hade jag haft mer plats hade jag använt stativet fortsatt, det är riktigt bra som sagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också 7491'an - mycket nöjd.
Om du inte köpte med sågbordet så är det revligt. Jag har ett par extra klingor - kanske kan vara läge om du vill ha en grövre eller finare klinga än den som sitter i.
Det negativa som jag kan komma på är:
Vinkelanslaget är (som tidigare sagt rangligt) - har dock aldrig använt det, byggt en kapsläde. De vinkelanslag jag kollat på andra märken känns dock också rappliga.
Svårt att justera anslaget ytterst lite (typ om man flytta det en tiondel eller så)
Den är ganska stor och tung (för att vara en mobil såg)
Positivt:
Den är ganska stor (för att vara en mobil såg)
Klyvkniven har samma höjd som klingan så det går att spåra med klyvkniven kvar
Stabilt och parallellt anslag
Om du inte köpte med sågbordet så är det revligt. Jag har ett par extra klingor - kanske kan vara läge om du vill ha en grövre eller finare klinga än den som sitter i.
Det negativa som jag kan komma på är:
Vinkelanslaget är (som tidigare sagt rangligt) - har dock aldrig använt det, byggt en kapsläde. De vinkelanslag jag kollat på andra märken känns dock också rappliga.
Svårt att justera anslaget ytterst lite (typ om man flytta det en tiondel eller så)
Den är ganska stor och tung (för att vara en mobil såg)
Positivt:
Den är ganska stor (för att vara en mobil såg)
Klyvkniven har samma höjd som klingan så det går att spåra med klyvkniven kvar
Stabilt och parallellt anslag
Har också lillebror DW745.G gårdsnissen skrev:
Någon som vet på rak arm om incras passar?
https://www.woodworking.se/handla/incra/incra-miter-1000hd/
Läste på ett ställe att en hade Incras V27 och att det gick bra:engs skrev:
https://www.rockler.com/incra-miter-gauge-v27
Misstänker att det är olika spår på amerikanska och europeiska modeller av DW.... men inte helt hundra. Vilket gör det svårt att veta om det stämmer när man läser på icke-svenska forum.
Får hem och mäta vid tillfälle helt enkelt. Kom att tänka på det nu när ämnet var uppe.
Edit: Har inget exempel på rak arm men helt säker på att jag sett forumtrådar där det diskuteras/frågas om vilken typ av spår det är på en viss modell av DeWalt-såg och det dyker upp olika svar. Kan väl vara olika beroende på tillverkningsår/revisioner också och inte en geografisk skillnad.
Får hem och mäta vid tillfälle helt enkelt. Kom att tänka på det nu när ämnet var uppe.
Edit: Har inget exempel på rak arm men helt säker på att jag sett forumtrådar där det diskuteras/frågas om vilken typ av spår det är på en viss modell av DeWalt-såg och det dyker upp olika svar. Kan väl vara olika beroende på tillverkningsår/revisioner också och inte en geografisk skillnad.
Redigerat:
Spåret i min DW745 mäter ca 19.35 mm brett x 10.35 djupt. Enligt Incras uppgifter bör det passa. "The Miter Slider SE will fit square-sided miter slots approximately 3/4" wide, 3/8" deep, and with or without a 15/16"-wide T-slot at the bottom. The GlideLOCK adjustment will accommodate slots measuring 0.740" to 0.765" in actual width."engs skrev:
Misstänker att det är olika spår på amerikanska och europeiska modeller av DW.... men inte helt hundra. Vilket gör det svårt att veta om det stämmer när man läser på icke-svenska forum.
https://www.incra.com/jig_fixture-build-it_system-mitersliders_se.html
https://www.incra.com/miter_gauges-specifications_chart.html