3 821 099 läst ·
18 070 svar
3821k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Första punkten med en lång stolpe kan jag förstå och vid sådana tillfällen brukar jag använda ytterligare ett rullstöd. De andra punkterna känner jag inte igen mig i och om fästena sitter så löst så att de lossnar så är det nog antingen något fel på ditt stativ eller också har du inte dragit åt ordentligt.13th Marine skrev:
Äntligen kom tummen loss och jag har blivit med gerkap.
En Bosch GCM 8 SJL samt ett GTA 3800.
Är nöjd med sågen efter några första kap, men stativet lämnar lite att önska, flexar en hel del (iaf när man ska renkapa första centimetern på en 5.4m lång 70*70 stolpe) samt att stöden känns som något som hör hemma på Biltemas billigaste produkter (svårt att justera höjden, och går att slå av från fästet med ett slag riktat mot sågen, släpper även av sig själv när man skjuter in stödet
)
Det är så att jag överväger att fråga Bosch om de är stolta över produkten.![]()
Någon laddade ju upp en film häromveckan som visade hur uselt fästena satt. Det var ett antal som kände igen problemen. Jag är väldigt överraskad att det problemet aldrig tidigare har blivit belyst med tanke på hur ofta just boschs bord har rekommenderats.iSnobben skrev:
Första punkten med en lång stolpe kan jag förstå och vid sådana tillfällen brukar jag använda ytterligare ett rullstöd. De andra punkterna känner jag inte igen mig i och om fästena sitter så löst så att de lossnar så är det nog antingen något fel på ditt stativ eller också har du inte dragit åt ordentligt.
Haha den filmen har jag missat, då kanske jag jar haft tur med mitt dåDaniel_N skrev:
Fantastiskt trevliga borr dessa, numera stängslar jag med nöje och vad mycket stryk det har sparat kroppen.ullberg skrev:
Nu på landet och packar upp något som legat på att-köpa-listan länge, skurupsborren! Ingår tydligen kuriosa i form av nyhetsuppdatering från grannlandet i söder!
[bild]
En mindre för stolpar direkt i mark (eller allmän prospektering) och en lite större för gjutrör - eller Börjes komposteringsalternativ om man är på det humöret...
[bild]
/U
Har du kollat på Gold Rush -You must prospecting after gold down to bedrock, eftersom du beställde tre förlängare
Precis vad jag behöver. Jag ser dock till min fasa att just nu, när jag behöver bygga ett staket, så ligger försäljningen nere! Finns det några alternativa inköpsplatser, alternativt alternativa produkter med liknande prestanda? Antar att du som alla som postar här är petig och gör research inför dina inköp.ullberg skrev:
Nu på landet och packar upp något som legat på att-köpa-listan länge, skurupsborren! Ingår tydligen kuriosa i form av nyhetsuppdatering från grannlandet i söder!
[bild]
En mindre för stolpar direkt i mark (eller allmän prospektering) och en lite större för gjutrör - eller Börjes komposteringsalternativ om man är på det humöret...
[bild]
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Nja, låt vara att jag just nu befinner mig mitt bland brukssamhällen men någon regelrätt prospektering hade jag inte tänkt mig, lär best case vara järnmalm jag hittar och är inte speciellt sugen på vare sig dagbrott eller gruvschakt i gräsmattan.ceson skrev:
Antalet förlängare är nog lite överdrivet men tänkte att om man ändå ska beställa är det väl lika bra att framtidssäkra så man slipper beställa igen - och givet vad @jonmo skriver om driftsstörningar i söder verkar det varit rätt approach (dessutom: eventuellt hamnar de två borrarna på olika platser, då med några förlängare var)
/U
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Tja, om du med ordentlig research menar att läsa här på BH så japp, det har jag gjort. Skurupsborren verkar ofta få goda omdömen, och dessutom av folk jag har förtroende för, så för mig var valet ganska enkelt. Medan jag väntat att komma till skott med inköpet (vilket verkar skett i sista sekund innan driftsstörningarna - jag hoppas det inte finns några produktionsdefekter i mina borrar) har jag sett en variant från fiskars som verkar ha en liknande stigning och därmed borde ha liknande prestanda om stålkvalitet är av samma dignitet. Dock har har jag inte djupdykt i tester av denna och tror jag inte man kan förlänga dessa, men det senare kanske av mindre vikt om det är staketstolpar du ska görajonmo skrev:
Precis vad jag behöver. Jag ser dock till min fasa att just nu, när jag behöver bygga ett staket, så ligger försäljningen nere! Finns det några alternativa inköpsplatser, alternativt alternativa produkter med liknande prestanda? Antar att du som alla som postar här är petig och gör research inför dina inköp.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det är viktigt att inte likställa nätdrivna verktyg med batteridito - det riskerar att göra en besviken på effekt - men kanske framförallt: riskera att stoppa verktygsinköpDaniel Östberg skrev:
Själv sitter jag också på en Skil (dock inte lika gammal som din), har kompletterat med en Festool "för finare arbeten" som jag tänkte då och funderar ändå på om jag inte också behöver en batteridriven, så det blir lite rotation i boschbatterihögen...
/U
Har köpt 5x var av 3M Cubitron II lamellskivor och 1mm kapskivor. Jag har googlat mycket och sökt efter folks åsikter om vilka lamellslipskivor som håller bäst och längst och 3Ms Cubitron II serier har bara goda recensioner så jag provar på dom. Provar kapskivorna på samma gång också. Vinkelslipen har blivit ett ganska viktigt verktyg och jag är verkligen trött på lamellskivor som slits ut så snabbt.