K
T trycklös skrev:
Jo alltså utlänningarna kallar ju de där vassa sakerna längst ner för 'bits', men på svenska blir det väl fräsar även för dem?
Nej
 
T trycklös skrev:
Idag har jag också blivit med Elu.
Hittade en snygg plåtlåda på loppisen som visade sig innehålla en fin handöverfräs med tillbehör och några fräsar.

[bild]
Vad fick du ge för detta fynd ?
Mvh
 
T
(min inbyggda ordbok vill nog ändå hävda att det som snurrar är en fräs, och det som får det att snurra är en fräsmaskin, jmf borr - borrmaskin men jag har ofta fel, även ibland nar jag tror att jag har rätt).
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Släpp det nu och posta dina verktygsinköp istället 😉
 
  • Gilla
  • Haha
trycklös och 3 till
  • Laddar…
U
Enligt amazon heter ju de små roterande vassa sakerna routerskärare, så det tycker jag vi på BH kan börja säga nu :)

Skärmbild av Amazon, verktyg för träbearbetning, fräsar, jigg, sökfält, navigering, e-handel, inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Enligt amazon heter ju de små roterande vassa sakerna routerskärare, så det tycker jag vi på BH kan börja säga nu :)

[bild]
Jag har för mig att dom ”Bits” om man kommer för nära med ”prinskorvarna”!
 
  • Gilla
  • Haha
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
(min inbyggda ordbok vill nog ändå hävda att det som snurrar är en fräs, och det som får det att snurra är en fräsmaskin, jmf borr - borrmaskin men jag har ofta fel, även ibland nar jag tror att jag har rätt).
U Utsliten och utdömd skrev:
Enligt amazon heter ju de små roterande vassa sakerna routerskärare, så det tycker jag vi på BH kan börja säga nu :)

[bild]
Frässtål på svenska (väl!?)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
U
D Dublin skrev:
Frässtål på svenska (väl!?)
Tror inte ironin gick fram med mitt inlägg :)
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Frässtål på svenska (väl!?)
Min bestämda uppfattning är att det som roterar är en fräs. Allt som oftast en pinnfräs av någon sort.
 
Samma för borr och hyvel.

Frässtål
Borrstål
Hyvelstål
 
Mystiken tätnar. Det heter en borrmaskin och ett borr. Borde jag säga "mitt fräs" eller "fräset" om den vassa prylen som jag fästen i maskinen. "Ett hyvel" är den vassa biten som jag slipade i morse för att kunna hyvla i kväll. Ligger inte helt rätt i munnen.

I dag köpte jag en sån här.
Industriell våt- och torrdammsugare med slang och munstycke, svart och gul, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon gång om året sänker Jula priset från 1999 till 999 för den här grovsugaren från DeWalt. Den är kanske inte kralligare än andra, men den är stadigt byggd och har ett eluttag som tål lite mer än andra jag testat. Jag har nu flera sådana här som sitter permanent kopplade till några av dammspridarna och startar automatiskt. Eftersom de suger damm och inte större spån, räcker en påse i en evighet. Borde kanske legat i tipstråden, men råkade jag titta in här.
 
  • Gilla
fribygg och 13 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Mystiken tätnar. Det heter en borrmaskin och ett borr. Borde jag säga "mitt fräs" eller "fräset" om den vassa prylen som jag fästen i maskinen. "Ett hyvel" är den vassa biten som jag slipade i morse för att kunna hyvla i kväll. Ligger inte helt rätt i munnen.

I dag köpte jag en sån här.
[bild]
Någon gång om året sänker Jula priset från 1999 till 999 för den här grovsugaren från DeWalt. Den är kanske inte kralligare än andra, men den är stadigt byggd och har ett eluttag som tål lite mer än andra jag testat. Jag har nu flera sådana här som sitter permanent kopplade till några av dammspridarna och startar automatiskt. Eftersom de suger damm och inte större spån, räcker en påse i en evighet. Borde kanske legat i tipstråden, men råkade jag titta in här.
Har kikat på den, är den köpvärd? Har sett någonstans att DeWalt själva friskriver sig från produkten. Ska se om jag hittar källa.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Degerlunden Degerlunden skrev:
Har kikat på den, är den köpvärd? Har sett någonstans att DeWalt själva friskriver sig från produkten. Ska se om jag hittar källa.
Jag är nöjd. Den känns stadig, allt är rejält, den klarar av att driva min bordssåg i sitt eluttag vilket ingen annan jag testat orkar med. Om den sedan suger några procent bättre eller sämre än andra vet jag inte. Jag tycker att alla suger ok tills filtret kloggat igen och då jag kör mina med påse så funkar de bra.

Så köpte jag en sån här i dag också, för att komma in i en slipmaskin. Nu får ingen fråga mig mer i dag, då jag inte har fler inköpta verktyg att visa.
Ett 51-delars precisionsskruvmejselset av märket MEEC Tools, med olika bits och en skruvmejsel, förpackat och klart för försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Jag har ett ex av samma DeWalt sedan 2022. Det enda jag har att klaga på är slangens och rörens längd. Påsen räcker länge och när den är full klipper man av ett av de övre hörnen och sätter dit en påsklämma. Ett plus för eluttaget som sagt.
 
Vill också slå ett slag för tömningen när man har kört den som våtsug. Guld värt när källaren hade svämmat över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.