Något som kan göra mig vansinnig är när man kör på en 2-1 väg och kör på den tvåfiliga sektionen och bilen framför håller den skyltade hastigheten eller lite under. Sen så fort det blir enfiligt så saktar bilen farten 15-20 km/h tills det åter blir tvåfiligt och då ökar bilen farten igen. Värsta typen av Jojo körning.
Sedan brukar jag även svära och utbrista i andra tveksamma utsagor när samma tvåfiliga sektion tar slut och fjärde bilen bakom mig plötsligt bestämmer sig för att köra om och hinna smita in precis framför mig när det smalnar av.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
2-1 väg. Så fort man kommer in i enfiligt, så får man ett 80 fordon (buss släp etc) framför på 100 vägen :-( .
 
Ansluter mig också till 2-1 väg där jag även kan bli lite irriterad av att man inte använder gaspedalen vid omkörning, utan kan ligga och sega på en sträcka av 1-1,5 km vid omkörning så endast någon bil till kan göra en omkörning. Och även det som nämns innan att man inte klarar att hålla en jämn hastighet utan fladdrar 10-20 km/h.
Klarar man inte hålla 100 km/h på 1-delen ska man nog fundera på hur man klarar sin bilkörning, för väghalvan är inte smalare än på vägar utan mitträcke och lastbilar får ju plats utan problem ;)
 
NetNut skrev:
Något som kan göra mig vansinnig är när man kör på en 2-1 väg och kör på den tvåfiliga sektionen och bilen framför håller den skyltade hastigheten eller lite under. Sen så fort det blir enfiligt så saktar bilen farten 15-20 km/h tills det åter blir tvåfiligt och då ökar bilen farten igen.
.
Ett parallellt fenomen :
Jag åker på längre bilresor alltid "på farthållare", jag ställer min hastighet och åker. Då är det rätt irriterande / förvånande med de som först kör om och sen sänker hastigheten så att min inställda hastighet plötsligt är för hög och jag måste antingen sänka eller köra om. Kör jag om dessa bilister så kan man ge sig rackarn på att proceduren upprepas.
Typiskt inträffar fenomenet på 120 sträckan mellan Västerås-Enköping vilket gör det hela ännu märkligare. bredare och slätare väg finns knappt i Sverige.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Bilister som kör för nära cyklister temat:

Många bilister verkar tycka att dom visar hänsyn genom att stryka tätt förbi cyklisten för att sen vingla över i mötande körbana. Ok det är svårt att bedöma hastigheten men det borde räcka med en gång/bilist för att förstå att hela väja ut manövern dom utfört var helt meningslös och nästa gång väja ut lite tidigare.
 
hyggabus skrev:
Ett parallellt fenomen :
Jag åker på längre bilresor alltid "på farthållare", jag ställer min hastighet och åker. Då är det rätt irriterande / förvånande med de som först kör om och sen sänker hastigheten så att min inställda hastighet plötsligt är för hög och jag måste antingen sänka eller köra om. Kör jag om dessa bilister så kan man ge sig rackarn på att proceduren upprepas.
Typiskt inträffar fenomenet på 120 sträckan mellan Västerås-Enköping vilket gör det hela ännu märkligare. bredare och slätare väg finns knappt i Sverige.
Det där är en gåta. Visserligen har väl nästan alla nya bilar adaptiv farthållare, då blir det inte fullt så irriterande - men ändå ett jäkla otyg.
Jag har märkt en annan sak som är lite på samma tema. Nämligen att en del verkar lägga stor vikt i vilket bilmärke som man kan acceptera att bli omkörd av. Numera åker jag Skoda Octavia, och det verkar som många inte kan ta att bli omkörda av en sådan. Kör jag om en Audi eller annan premiumbil är det väldigt vanligt att de kommer ångande i en jäkla fart efter ett tag för att verkligen markera hur skitsnabba bilar de har. När jag själv körde Audi A6 hände detta liksom aldrig, trots att min körstil var precis likadan då.
Faktum är att jag under mina 28 år med körkort aldrig haft en bruksbil som väckt så mycket känslor som Skodan jag har nu.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
NetNut skrev:
Något som kan göra mig vansinnig är när man kör på en 2-1 väg och kör på den tvåfiliga sektionen och bilen framför håller den skyltade hastigheten eller lite under. Sen så fort det blir enfiligt så saktar bilen farten 15-20 km/h tills det åter blir tvåfiligt och då ökar bilen farten igen. Värsta typen av Jojo körning.
Sedan brukar jag även svära och utbrista i andra tveksamma utsagor när samma tvåfiliga sektion tar slut och fjärde bilen bakom mig plötsligt bestämmer sig för att köra om och hinna smita in precis framför mig när det smalnar av.
1-2-1-2-1 vägar är djävulens påfund.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Numera åker jag Skoda Octavia, och det verkar som många inte kan ta att bli omkörda av en sådan. Kör jag om en Audi eller annan premiumbil är det väldigt vanligt att de kommer ångande i en jäkla fart efter ett tag för att verkligen markera hur skitsnabba bilar de har. När jag själv körde Audi A6 hände detta liksom aldrig, trots att min körstil var precis likadan då.
.

Det där är onekligen fascinerande, jag hade i min ungdom ( sådär 30 år sen...) en Chevrolet Blazer, ett rostigt skrälle som dessutom var militärgrön, då var köer inga som helst problem, ville jag byta fil så öppnade det sig en stor lucka så fort jag tände blinkersen. Ska jag byta fil nu i min Volvo så öppnas inga luckor...
 
hyggabus skrev:
Det där är onekligen fascinerande, jag hade i min ungdom ( sådär 30 år sen...) en Chevrolet Blazer, ett rostigt skrälle som dessutom var militärgrön, då var köer inga som helst problem, ville jag byta fil så öppnade det sig en stor lucka så fort jag tände blinkersen. Ska jag byta fil nu i min Volvo så öppnas inga luckor...
Ja, det känner jag också igen. Men i mitt fall med Skodan beror det inte på att bilen är risig, den köptes ny och är oftast oklanderligt ren. Här är felet enbart märket.
 
Hur är det att få problem på 2+1 väg? Inte så många ställen att stanna. Nästan klausfobi....
 
pmm skrev:
Hur är det att få problem på 2+1 väg? Inte så många ställen att stanna. Nästan klausfobi....
Måste man stanna så stannar man. Men visst korkar det igen trafiken. Å andra sidan kan det vara en fördel, idag bromsar ju folk inte ens för arbetsplatser med blåljus, varningsljus, skyltvagnar, plastserganter och TMA-skydd. Men när det är enfiligt blir det jäkligt svårt att hålla 120 blås förbi.
 
hyggabus skrev:
Det där är onekligen fascinerande, jag hade i min ungdom ( sådär 30 år sen...)
Haha men hygge .. Det var ju tretti år sedan, det är nog en större faktor .. :wow:
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Folk som cyklar på övergångsställen :mad:
 
Siemens mikrovågsugn:
Som piper i flera minuter efter den är klar. Tänk er att man ska värma en kopp te 2 minuter eller värma en smörgås 15s och under tiden fixar med resten av målet då måste man (om man inte vill väcka hela huset alt. få spunk) släppa det man gör gå fram till mikron och öppna luckan eller trycka stop för att den ska sluta pipa.

Vem vill ha något annat än ett "pling" när en mikro är klar? Det är inget alarm man sätter för att vakna i tid eller för att komma ihåg att stänga av den.

I övrigt tycker jag det finns få grejer som dom lyckats ställa till så mycket HMI-mässigt som mikrovågsugnar, vem vill ha mer än två vred, ett för effekt som står kvar i det läge man vill ha (oftast full effekt) och ett för tid där mikron startar när man vrider på det (ingen startknapp behövs), det kan vara en digital skala för tiden om man vill vara noggrann. Det är som att dom tror att mikroköparna bara går på funktionslistan när man köper och inte utseende/effekt vilket leder till överamitiöst komplicerade maskiner med massor av knappar 99% inte vill ha.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag tror de som gör Siemens mikrovågsugnar kommer från en annan planet än övriga konstruktörer på Siemens.
Alla våra köksmaskiner är Siemens. Ugn och spis stänger av pipet och plattan / ugnen efter kanske 15s.
Microhelvetet stänger nog aldrig av sig?
Tycker man bara på stopp och inte öppnar luckan för man har händerna fulla, då börjar den pipa igen efter en stund.
Vad är det värsta som kan hända i en avstängd Micro? Att man glömmer äta lunchen eller microproppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.