Ett klassiskt, men ofta fascinerande ämne; situationer vi stör oss på som är obetydliga till sin världsliga karaktär, men ack så störiga i vår vardag. Och det behöver absolut inte vara så att alla håller med dig, utan det kan vara din högsta egna unika situation.

Jag börjar med min återkommande irritation över folk som kommer med osorterat bråte till återvinningscentralen. Vi har en lång rad av märkta containrar, och jag föredrar själv att packa sorterat i högar på släpet, för att sedan slänga allt av varje slag när jag når fram dit med bilen. Helst skall de även ligga i ordning enligt containerraden, så att jag slipper dra fram något från botten eller åka ett varv till. En del ställer sin bil vid sidan av och springer runt som illrar för att det skall gå snabbare, vilket det så klart inte gör, då de spenderar så mycket tid gåendes med småbitar. Just detta är dock bara till förnöjelse, då de inte är i vägen. Det extremt irriterande är när folk gör samma med sitt parkerade och överfulla släp i "slängfilen". De ställer sig på något lämpligt ställe i mitten av raden, och sedan går de runt runt runt med lite skit i taget, och samtidigt blockerar de hela rampen i 45 minuter. Absolut värst är i min erfarenhet de med hästsläp (och bara en dörr baktill). De har som regel allt skit i världen blandat, och det ser ut som de fyllt släpet sakta men säkert under månader.

Andas och räkna till tio. Skriv sedan målande och utlämnande! :thumbup:

• Gilla
Linderödsåsen och 5 till
  • Laddar…
Jag brukar se till att vara där precis när dom öppnar just för att slippa eländet med släp i vägen. Då sitter personalen inne och dricker kaffe också istället för att komma och spana i mitt skräp och påpeka att någon liten pryl blivit felsorterad.

Då är det värre på byggvaruhusen tycker jag. Rena anarkin om man kommer vid fel tillfälle. (Jag brukar försöka köra varianten att vara där vid öppningsdags där också, men då händer det att man får trängas med deras leverantörer istället.)

elpaco skrev:
folk som kommer med osorterat bråte till återvinningscentralen
Har både förbryllat och irriterat mig också.
Så mycket snabbare och smidigare om man sorterat det hemma innan man är på ÅVC.
/M

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Jag försöker att undvika att köra dit på helgerna och istället ta det en vardagskväll för då är det i regel betydligt mindre folk. Här i Malmö är dock de nya centralerna väldigt stora så det brukar aldrig bli problem sen de uppgraderade.

Jag håller med, dock är jag en av dom som ni säkert stör er på :D
Är på ÅVC kanske 6 ggr/år, 4 av dessa är jag där o slänger ris o grenar, 1 gång o slänger färgburkar o brännbart, sista gången har jag lite mer skit av olika slag, dom gångerna det händer har jag noll koll på i vilken ordning konteinrarna står (mycket pga att dom ändrar om ca var 6e månad). Dock sorterar jag upp, men ofta ligger det som ska slängas i den första konteinern underst i högen så det blir en del springande och några varv med bilen :)

Vi har inga slängfiler så drabbas inte av problemet;) Och bor på mindre ort så det är inga köer :)
Men när man gör större arbeten så slängs det på kärran fortlöpande för att slippa extra sorteringsmoment och när den är full så kör man iväg, man vill inte plocka i skiten flera gånger.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Bigfoot skrev:
Då är det värre på byggvaruhusen tycker jag. Rena anarkin om man kommer vid fel tillfälle. (Jag brukar försöka köra varianten att vara där vid öppningsdags där också, men då händer det att man får trängas med deras leverantörer istället.)
Av någon konstig anledning så är just det inte ett problem här. Kanske pga att det finns så pass många trots ortens mindre storlek .. men jag hör från er andra då och då att det kan vara rent djävulskap.

Någon med ett annat härligt irritationsmoment att breda ut sig om? =)

När jag bodde i en förort till Stockholm led jag svårt av problemet med trygghetsnarkomaner som envist ansåg att högerfilen på den trefiliga motorvägen var till för lastbilar, alternativt att det bara kändes "bra" att ligga i mitten. Ibland kunde det uppstå långa köer kring en långsam bil som körde om en ännu långsammare bil, samtidigt som högerfilen var tom en kilometer framåt. Svårt att låta bli den omkörningen då ..

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
åter till ÅVC, på min station i en av Sthlms norra förorter står alla containers diagonalparkerade så att containerbilen ska komma åt. Det ger motsvarande parkering för oss skräpkastare, med eller utan släpvagnar. Förträffligt .
Ända tills: 1) någon som förmodligen hyrt en släpvagn för första gången och än mindre någonsin backat med släpvagn gör entre och... 2) äldre herrar (samt udda damer) som antingen inte fattar diagonalsystemet eller inte tror sig klara av att parkera där och därför parkerar parallellt med körvägen och därmed blockerar två platser.... 3) igen äldre herrar som tycker att de inte behöver parkera bilen eftersom de bara skall kasta något litet och därför stannar på körvägen istf diagonalparkeringen.... Jag har vid flera besök funderat över om jag borde sätta ut en skylt med texten : "Prova gärna att backa med släp, innan du provar här!"

Har fritidshus i Munkedal. Där har man lyckats med bedriften att ställa alla 30 containrar i en l å n g linje med endast två körfiler utmed (om alla kör snyggt)
Vill man slänga nåt långt fram är det bara att vänta en halvtimme eller vända upp vid sidan om och bära mellan andra fordon.
/M

MagHam skrev:
Har fritidshus i Munkedal. Där har man lyckats med bedriften att ställa alla 30 containrar i en l å n g linje med endast två körfiler utmed (om alla kör snyggt)
Vill man slänga nåt långt fram är det bara att vänta en halvtimme eller vända upp vid sidan om och bära mellan andra fordon.
/M
Verkar ju vansinnigt att inte kunna köra till den container som man ska kasta i, men teori och praktik går inte alltid ihop. Men någon är kanske lycklig för att kommit på en sådan lösning ;)

MagHam skrev:
/M
Hos oss funkar det riktigt fint sedan de byggde om. Det är i praktiken trefiligt, och sedan en lång rad på ramp, så man slipper sträcka sig. Vad som väsentligen har minskat problemet med det jag beskrev ovan, är att alla populära containrar (trä, deponi, brännbart, ..) finns dubblerade, först i början och sedan i slutet. Det gör att man nu sliter sitt hår allt mindre. Men man blir lika fascinerad ..

N
Stadsbor som ska ut och gå och njuta av naturen längs med vägarna på landsbygden och inte vet vilken sida man går på och inte heller har förstått att reflex är bra att ha på kväll och natt när det saknas vägbelysning och trottoar.

• Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Jag lider av "onödiga" oljud så som: Folk som babblar i telefon på tåget, lyssnar på musik på bussen, låter huden stå och vråla, dunka-dunka i bilen, samtal där folk gapar och skriker osv osv. ja, ni vet vad jag menar.

Blir så jä-la irriterad och har lite svårt att hantera det hela men inser samtidigt att det är ett I-landsproblem.
Det som är lite lustigt är det att jag inte bryr mig ett dugg om grannen drar igång röjsågen 06:00 på en söndagsmorgon.......han "jobbar" ju då. Och det är tydligen OK för mig:D

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Min strategi för resor till återvinningscentralen är att bara ha med en fraktion åt gången. Då tar slängandet två minuter.

Min bil är en Golf som kan köras på bensin/fordonsgas. Kör oftast på gas för det blir billigast. MEN för att kunna använda bensinvärmaren så måste jag se till att bensinen är över röda markeringen på bränslemätaren, även om jag har full tank med gas. Jag blev altså tvungen att åka till macken och tanka bensin bara för att kunna sätta mig i en varm bil på morgonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.