15 487 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Dagens I-landsproblem
Jag stör mig väldigt på denna användning av ordet störigelpaco skrev:
Inte för att märka ord på något sätt - det är säkert helt rätt att använda ordet på det sättet, men i min värld är störig = kaxig, uppkäftig, vilket ger mig väldigt komiska associationer. Senast igår läste jag t.ex. om ett väldigt störigt stambyte.
Nu kom jag på ett annat ord som irriterar mig på samma komiska sätt och det är hur "lax" numera totalt insiktslöst används som allmän synonym till 1000 snarare än den ursprungliga rätt träffande benämningen av en tusenlapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där pipet går att stänga av... 😊Barnrikehuset skrev:Siemens mikrovågsugn:
Som piper i flera minuter efter den är klar. Tänk er att man ska värma en kopp te 2 minuter eller värma en smörgås 15s och under tiden fixar med resten av målet då måste man (om man inte vill väcka hela huset alt. få spunk) släppa det man gör gå fram till mikron och öppna luckan eller trycka stop för att den ska sluta pipa.
Eller, ja, ändra till 3 pip.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
My hero!flimsy skrev:
Störigt! 26 sidor in i manualen står det! 3 eller 30 signaler kan man få. Undrar hur många som lider för att dom inte orkar läsa 26 sidor in i en manual på en mikro. Håll in startknappen 6s...
Den troligtvis arga och konfliktsökande programmeraren som ingen vågade bråka med som fick igenom denna defaultinställning hade mer auktoritet än HMI-gänget.
Redigerat:
Jag håller med delvis. Ordet kommer ju med all säkerhet från "störande", och störig syftar i min värld också på en person i allmänhet. Men det känns även som att användandet i språket breddats, så att en miljö kan vara störig. Men den borde vara "störande" och generellt är jag mot att ord lakas ur. Men mycket värre går jag igång på "otroligt äckligt", men sedan tänker jag på att det är nutidens "jätteliten" ..cpalm skrev:Jag stör mig väldigt på denna användning av ordet störig
Inte för att märka ord på något sätt - det är säkert helt rätt att använda ordet på det sättet, men i min värld är störig = kaxig, uppkäftig, vilket ger mig väldigt komiska associationer. Senast igår läste jag t.ex. om ett väldigt störigt stambyte.
Vad är det för fel på alla idioter som tex efter att ha åkt rulltrappa och plötsligt tror dom är själva i hela affären och stannar direkt efter att bandet är slut....är troligen samma personer som stannar så fort dom gått igenom en dörr eller grind 
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Och att något är underbart fast man har underkläder på.elpaco skrev:Jag håller med delvis. Ordet kommer ju med all säkerhet från "störande", och störig syftar i min värld också på en person i allmänhet. Men det känns även som att användandet i språket breddats, så att en miljö kan vara störig. Men den borde vara "störande" och generellt är jag mot att ord lakas ur. Men mycket värre går jag igång på "otroligt äckligt", men sedan tänker jag på att det är nutidens "jätteliten" ..
...skitsnygg...elpaco skrev:Jag håller med delvis. Ordet kommer ju med all säkerhet från "störande", och störig syftar i min värld också på en person i allmänhet. Men det känns även som att användandet i språket breddats, så att en miljö kan vara störig. Men den borde vara "störande" och generellt är jag mot att ord lakas ur. Men mycket värre går jag igång på "otroligt äckligt", men sedan tänker jag på att det är nutidens "jätteliten" ..
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Snart får vi splitta ut en språktråd här... snacka i-landsproblem, trådar som förgrenar sig utan möjlighet till trädstruktur.
1. Cyklister med blinkade framlampa.
2. Cyklister med (felriktad) stark framlampa som bländar.
3. Cyklister som vid rödlysen ställer sig längst fram i cykelkön, vid grönt kör de så långsamt så hela kön kör om. Vid nästa rödljus så kommer samma cyklist och ställer sig längst fram igen.
4. Cyklister som inte är tydliga med armpekningar var de ska.
2. Cyklister med (felriktad) stark framlampa som bländar.
3. Cyklister som vid rödlysen ställer sig längst fram i cykelkön, vid grönt kör de så långsamt så hela kön kör om. Vid nästa rödljus så kommer samma cyklist och ställer sig längst fram igen.
4. Cyklister som inte är tydliga med armpekningar var de ska.
Du är veckans hjälte!Barnrikehuset skrev:My hero!
Störigt! 26 sidor in i manualen står det! 3 eller 30 signaler kan man få. Undrar hur många som lider för att dom inte orkar läsa 26 sidor in i en manual på en mikro. Håll in startknappen 6s...
Den troligtvis arga och konfliktsökande programmeraren som ingen vågade bråka med som fick igenom denna defaultinställning hade mer auktoritet än HMI-gänget.
På min stod det iofs på sida 117 och var klocksymbolen man skulle tycka på. Då kunde jag stänga av knappljudet också.
Pipet när micron är klar gick att ställa i tre läge, 10s, 2 minuter och 5minuter. Ungefär samma tider om man inte öppnar luckan efter att man stängt av ugnen. Helt sjukt
