57 069 läst ·
26 svar
57k läst
26 svar
Dagens fånigaste problem - ingen elementnyckel passar!
Nu har jag googlat och hittar endast sidor som säger att luftning skall man försöka att göra själv. Tex Familjebostäder: http://www.familjebostader.com/Hyresgast/Felanmalan1/Fixa-felet-sjalv/Drömhus2012 skrev:
Att hålla på med vatten i en hyres lgh kan sluta hur som helst....och man måste vara beredd på att ta konsekvenserna...
Medlem
· Stockholm
· 2 269 inlägg
Jag fick mitt nyrenoverade vardagsrumstak bytt (tre gånger, men det är en annan historia) efter alltför vidlyftigt luftande ovanför.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du behöver lufta så ofta finns ett läckage i systemet. Anmäl detta till styrelsen och få det åtgärdat så slipper du hålla på o lufta hela tiden.
Nu är det mätt och fyrkanten i mitten ligger runt 4-4,2mm. Osäkerhetsfaktor p.g.a. det inte gick att komma åt så bra med skjutmåttet. Ingen färg ivägen.
En multinyckel jag har ligger på ~3,9mm (går ej på) respektive ~5mm (snurrar). Ytterdiametern på hylsan måste vara strax under 10mm. Letar nycklar på nätet men det verkar svårt. Finns det någon välsorterad näthandlare?
En multinyckel jag har ligger på ~3,9mm (går ej på) respektive ~5mm (snurrar). Ytterdiametern på hylsan måste vara strax under 10mm. Letar nycklar på nätet men det verkar svårt. Finns det någon välsorterad näthandlare?
T Tommor skrev:Nej nej nej nej nej för fan rör inte hela ventilen!! Du kommer bli duktigt blöt om fötter och golv och grannar! Samt dyr röris kostnad!
skruva för allt i världen inte på utsidan av avluftningen!
Det som rekommenderar detta till folk som bor i hyreshus, är utan vett och förstånd! Det kan kosta dig miljoner i skadestånd om det vill
lossar du på avluftaren måste du lina, om det bara är en vanlig avluftning utan oring.
Och den paniken som infinner sig för en amatör när hela hyreshusets vatten vill in på golvet är inte rolig! Särskilt inte efter 1600
Vad menar du med lina?
Jag har också problem med en del äldre element (typ 40-talet). Tror att skruvarna är i mässing och om man använder stålnyckel blir det lätt runddraget. Brukar använda en liten hylsa och spärrskaft på dom som trilskas, funkar än så länge.
Verkar ”bara” vara att göra systemet trycklöst och byta direkt på elementen.
Sen har jag lite nyare element med stålskruv och då slits mässingsnyckeln istället.
Verkar ”bara” vara att göra systemet trycklöst och byta direkt på elementen.
Sen har jag lite nyare element med stålskruv och då slits mässingsnyckeln istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden