Köpte 2 nya sommardäck till bilen och lät verkstan montera dem på fälgarna (Volvo original alu). När jag hämtat ut dem och skulle montera dem på bilen ser jag att de lyckats skava av ett djupt spår längs med hela ena sidan, säkert 20 cm. Dessutom ett par djupa jack längs kanten på den andra fälgen. Vet inte om det framgår på bilden men det är säkert 1-2mm gods som slitits bort.

Känns inte så kul när fälgarna var helt oskavda innan. Kan jag kräva kompensation? Vad i så fall? Går det att laga? Kommer fälgarna att gå sönder mera på grund av detta (lacksläpp eller liknande)?

Det syns väldigt tydligt att det inte är jag som skrapat emot en trotoarkant eller liknande, är liksom ett symmetriskt sågtandat mönster.

Blir så trött...

• IMG_4777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha reklamerat! Det där kan de inte klara sig undan att åtgärda.

Vad menar du med åtgärda? Går det att laga eller vad kan jag kräva?
Bifogar lite närbilder samt ett par bilder på andra fälgen.

• IMG_4778.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4780.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4781.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4782.jpg
    Skapa konto
Det går att laga; man svetsar på aluminumen och slipar ner till rätt nivå igen. Frågan är om det är värt jobbet på dessa fälgar eller om det är billigare att de köper nya. Inte ditt problem dock.

Mikael_L
Ja dom har slarvat med däcksmaskinen, utan tvekan.

Jag skulle inte godkänna detta. Den stora frågan är väl hur du ska kompenseras.

Exakt. Jag vill liksom ha en idé eller ställningspunkt innan jag kontaktar dem. Är svårt att argumentera annars. Själv kan jag ju tycka att eftersom jag lämnade in felfria fälgar vill jag åka hem med felfria fälgar. Visst, det blir ju en förlustaffär för dem men det är ju deras problem eftersom de klantat sig. Med tanke på priserna på de fälgar de säljer i vanliga fall kan inte ett par Volvo original 16" stjälpa hela verksamheten :D

Begär kompensation i form av nya fälgar. Jag skulle aldrig ens diskuterat något annat alternativ.

Om dom sedan tar det från vinsten i firman eller på sin försäkring är deras bekymmer helt och hållet.

Nån som vet vad fälgarna heter och om de fortfarande går att köpa? Sitter på en V70 -07:a.

• IMG_0554_f.jpg
    Skapa konto
Ställ frågan;

- hur skulle ni vilja lösa detta?

Fundera inte själv i första läget, utan lämna över problemet på deras sida? Då blir det de som får bygga upp sin argumentation och utifrån det får du fundera på hur du ska svara. Det är däckfriman som ställt till det inte du... Är de service minded så löser den uppkomna situationen, gör de inte det, då vet du vart du inte ska vända dig nästa gång....

Självklart så ska du ha kompensation för detta.

Ja, jag skickar ett vänligt mail till deras kontaktadress och frågar just om du säger samt bifogar bilderna. Känns som mindre risk att de känner sig konfronterade och ska gå i försvar om man mailar istället för att ringa. Då hinner de tänka igenom sitt svar.

T
Varför tog du inte upp detta direkt? Nu kan dom hävda att du har skrapat fälgarna själv.

Fick hjälp med att lyfta in fälgarna i bilen och såg det inte förrän jag skulle montera dem på bilen ett par dagar senare. Kunde aldrig drömma om att jag skulle behöva kontrollera fälgarna, har aldrig hänt när jag lämnat dem till proffs förut.

Förstår inte hur jag skulle kunna repa dem själv på det viset. Kolla den bilden som heter IMG_4780 - vilken trotoarkant skulle ge ett så regelbundet mönster?

Däremot har jag ju faktiskt inget sätt att bevisa att skadorna inte fanns på fälgarna redan innan, att de orsakats av en tidigare däckverkstad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.