findus42 findus42 skrev:
@Beemaster
12orna är leksaker (som allt annat). Har två klubbmedlemmar som är med på tåget. Vi börjar väl med att få dem i sjön. Byter ut löpande gods och seglar dem som det är. Sedan tar vi in dem och gör dem fina i vinter.

Mvh Findus
Lycka till!(y)
Förhoppningsvis nya fina bilder till våren?

Borra för hand fungerar :D.
Fortfarande tung borrning. När hålet börjar bli lite djupare måste man rensa ur ofta. Smörjning behövs inte.
Behövs några få verktyg.
Verktyg för handborrning: gammal handborr, skruvmejsel, hammare och felslipad skölj på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ”felslipade” skölpen används för att ta upp en ränna för linan så att den inte kläms.
Ett nyligen borrat hål i metall med borr och skälp för ränna, ovanpå en arbetsbänk.
Skapa konto

Handborrning i träbjälke med improviserad skölpan som ränna för linan, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

En klar. 35 kvar.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 7 till
  • Laddar…
Det är ju inte utan att man blir nyfiken på hur lång tid det tog att borra. Tänker mig att du har några timmars jobb framför dig om det där var den första och tunnaste.

Inte dagens moral-boost kanske, sorry...

@Nötegårdsgubben
Jag är snickare Vi säljer våra själar mot att kunna uthärda monumental tristess i kombination med kroppsansträngning. Att handslipa några kilometer profillist från tid till annan ingår i jobbet.

Så 35 hål genom blytackor är nätt och jämt tillräckligt för att uppnå förstadiet till knegar-zen.

En heldag plus övertid med lackslipning avslutad med två Max Grand DeLux mål kan möjligen leda till nirvana. Även kallat palt-koma i vissa kretsar med annan förtäring.

Mvh Findus

PS. Höll på att glömma.
Ett hål tog ca 5-10 minuter. Kommer inte vara så tungt då kraft inte är rätt metod. Lätt på handen och vaksam på när det behöver rensas fungerar bättre. Tror att rätt arbetsställning för jobbet är att ha tackan på golvet och stå på knä. Jag hade objektet på bänk. Kände att jag hade för höga axlar då. Ett hål går väl an. Men skall det borras länge är höjden viktig. DS

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Strålande beskrivning! Vi har alla våra enahanda moment att bära, vare sig det gäller att slipa list eller vända papper. Och i båda fallen vet man att även om man tycker att det är tråkigt så är hela arbetet bortkastat om man gör det slarvigt – då kan man lika gärna låta bli.

Men inte mer än 10 min. alltså. Hade trott betydligt mer.

Olja brukar man ha som skärvätska till bly, sprit är för aluminium

Om det inte behövs kraft eller smörjning men däremot rensa hålet ofta, går det lägga upp tackan på ett bord och borta uppochner?
Jag förstår att det inte är ergonomiskt men minskar man tiden med kanske 70% så kan det vara värt besväret?

findus42 findus42 skrev:
12orna är leksaker (som allt annat). Har två klubbmedlemmar som är med på tåget. Vi börjar väl med att få dem i sjön. Byter ut löpande gods och seglar dem som det är. Sedan tar vi in dem och gör dem fina i vinter.

Mvh Findus
Kan du inte bygga en trimaran av dom?

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Kolla in de här videon:
Två grabbar i USA som bygger en träbåt från scratch, de har till och med gjutit sin egen köl på 4.5ton typ. I just den här videon så ska de borra genom kölen för att fästa ihop den med delar av båten. Då använder de aceton som de droppar ner i hålet för att kyla. De kan vara en ide att testa. För övrigt så är hela deras bygge väldigt intressant, allt från att fälla träden, såga upp en, såga och hyvla till att basa spant osv.

T tobben87 skrev:
Kolla in de här videon: [media] Två grabbar i USA som bygger en träbåt från scratch, de har till och med gjutit sin egen köl på 4.5ton typ. I just den här videon så ska de borra genom kölen för att fästa ihop den med delar av båten. Då använder de aceton som de droppar ner i hålet för att kyla. De kan vara en ide att testa. För övrigt så är hela deras bygge väldigt intressant, allt från att fälla träden, såga upp en, såga och hyvla till att basa spant osv.
Favorit-youtubekanalen!

@Tobben78
Du är ansvarig för 21 minuter av mitt liv. Vi har träskeppsentusiaster i klubben. Jag kan se den sortens arbete irl.
Gick ut och tog några bilder på en pågående restaurering.
Restaurering av träskepp, vy av skeppets botten med synliga träbalkar och stöttande byggnadsställningar.
Skapa konto

Restaurering av träskepp under tak, med synliga träribbor och stöttade delar av skrovet.
Skapa konto

Restaurering av träskepp med synliga kölspant och verktyg i verkstadslokal.
Skapa konto

Restaurering av ett träskepp med synliga reparationer och gamla träplankor under ett skyddande tak.
Skapa konto

Om jag någon gång misströstar och inbillar mig att jag har mycket att göra går jag och tittar lite på träskeppen.

@Immobil
Trimaran med tre sittbrunnar och med kölar. Hm... nä tack. Själva vitsen, att slippa gast, går förlorad.

Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
@findus42 De bjuder jag på. =) Vilken häftig båtklubb du har båten i. Är själv en båtnörd ut i fingerspetsarna, skulle vilja lära mig mer av den typen av träarbete. Eller så får jag väl skaffa mig en större båt, då finns de alltid att göra.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
@findus42 De bjuder jag på. =) Vilken häftig båtklubb du har båten i. Är själv en båtnörd ut i fingerspetsarna, skulle vilja lära mig mer av den typen av träarbete. Eller så får jag väl skaffa mig en större båt, då finns de alltid att göra.
Vad stoppar dig från att höra av dig till Findus och be honom förmedla en kontakt. Kanske finns det plats för någon som vill vara med och hjälpa till? (Brukar sällan vara brist på jobb med träskepp)

@Frustrator Ett hus med stort renoveringsbehov är den största bromsklossen. När jag är "klar", så kan jag ägna mig åt båtpyssel. Vilket århundrade som helst. =0)

• Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
@Frustrator Ett hus med stort renoveringsbehov är den största bromsklossen. När jag är "klar", så kan jag ägna mig åt båtpyssel. Vilket århundrade som helst. =0)
Klar?! Med ett hus? Sånt händer bara i sagor och på tv :)

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.