Anders Fridholm Anders Fridholm skrev:
Det är inte lätt att förstå skillnaden med att vara negativ till en ide och vara ett kukhuvud...
Kan du utveckla det ?

W whak skrev:
Kan du utveckla det ?skillnaden mellan trevlig och otrevlig? Vet du inte det kan jag tyvärr inte hjälpa till

Du missade att skriva något.

Hej jag hr en jävlaa massa plats i min lagård. Funderade på om man skulle hyra ut plats för vinter förvaring av sommar och vinterdäck. Jag har enskilld firma, men inga inkomster från den just nu. Jag tänker att jag förvarar dem snyggt på halvpall, erbjuda viss utkörning i karlstad området. Jag ska inte byta åt nån, det är jag inte nog impotent för.

Några rekommendationer?
är 500 spänn per säsong för mycket?
Bu eller bä?
Jag tycker det är en utmärkt idé!
Du är verkligen inte den förste som använder sin tomma lada till detta. Så det funkar.

Speciellt klokt är det att be om råd. Så här kommer några:
Först och fråmst skulle jag rekommendera att du bara hyr ut platsen i ladan. Alltså exakt det du har som för närvarande bara kostar utan att ge någon inkomst.

Det jag skulle tro är att det som kan ge dig bra med pengar med minsta arbete är att hyra ut utrymmet till en befintlig däckbytarfirma eller en lokal verkstad som kan göra jobbet men saknar utrymme att förvara. Dvs vilken liten bilmekaniker som helst med däckkunskap men utan utrymme.

Det var fördelarna. Nackdelarna överlåter jag till de som är bättre på negativt tänk än jag att leverera..

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
För mig är tio spänn för mycket. Jag nyttjar däckhotell idag för att slippa allt strul. Skulle jag byta själv skulle mitt strul öka om jag dessutom först behövde åka och hämta däck och efter bytet åka och lämna den andra uppsättningen. Värdet för mig att inte behöva förvara däcken hemma är noll.

För andra kan situationen givetvis vara en annan.

Här i trakten är de flesta gamla uthusen som står tomma men likväl är i någorlunda skick fulla med båtar och veteran bilar och husvagnar och någon extra hyvelmaskin och allt möjligt som folk behöver få under tak. En del däck också. Däck går bra att förvara kallt på lastpallar.

Vanligen räknas årshyran ut enligt kvadratmetrarna golv. Med rabatt om man lyckas passa in sina grejor i ett svårtillgängligt hörn.
När grejorna skall in och ut står ägaren till tjänst med traktor och gafflar som han själv kör för tunga lyft. Annars är det hyresgästernas sak att komma överens om en tid när ägaren kommer och låser upp och så får man själv bära sina grejor in och ut.

Det brukar fungera bra!

Hej jag hr en jävlaa massa plats i min lagård. Funderade på om man skulle hyra ut plats för vinter förvaring av sommar och vinterdäck. Jag har enskilld firma, men inga inkomster från den just nu. Jag tänker att jag förvarar dem snyggt på halvpall, erbjuda viss utkörning i karlstad området. Jag ska inte byta åt nån, det är jag inte nog impotent för.

Några rekommendationer?
Bu eller bä?
Är det inte bättre att erbjuda ställplats för t ex sommarbil eller husvagnar? De som förvarar däck på hotell gör det nog helst på en firma som erbjuder däckskifte.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag har tidigare förvarat och bytt däck själv. Nu har jag rejält med utrymme men bestämde mig för att det är bra nu, så däckhotell för 700kr/år inklusive däckbyte. Bara förvaring skulle jag inte betala för.

Hyra ut plats till husvagn, bil, båt? Det verkar det finnas behov av.

NyKarin NyKarin skrev:
så däckhotell för 700kr/år inklusive däckbyte.
Riktigt bra pris! 700 per säsong är nog rätt OK det med. Alltså 1400 per år med två byten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tror däckhotell utan att få däcken bytta är nog svårt att få folk att betala för. Vanligen betalar folk 700-900kr per säsong och då ingår byte, tvätt, kontroll och förvaring.

Tror mer på om platsen finns att hyra ut förvaring för båtar, husvagnar och annat. Lite bättre betalt och mindre folk att ha o göra med.

Men beroende på utrymme och pris så tror jag det blir svårt att få någon större vinst i det om du ska momsa och skatta på det.
Antingen så måste ha man stora ytor eller så bara kvitto på varannan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är inte lätt att förstå skillnaden med att vara negativ till en ide och vara ett kukhuvud...
Kan du utveckla det lite? Eller blev du bara sur över att din idé är dålig och därför avreagerade dig i affekt?

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte provat detta med däckhotell men på jobbarbilen hade vi det ett tag. Varje vår blev man uppringd om att däcken var slitna och behövde bytas, samma sak på hösten vinterdäcken var nästan slut och behövde bytas. Jag avböjde byte varje gång för vi körde lite och jag visste hur däcken såg ut, det var likadant de 4 år vi hade så.
Jag tror att priset för förvaring kan vara billigt och förtjänsten ska ske på försäljning av nya däck.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Varje vår blev man uppringd om att däcken var slitna och behövde bytas, samma sak på hösten
Det verkar fungera lite olika. Jag har haft däckhotell i många år på olika orter och aldrig fått någon kommentar om däcken skick utom möjligen vid montering en gång då de visade sig vara nästan blankslitna. 😳 Sen har du säkert rätt i att de tjänar på nyförsäljning för det blir ju rätt naturligt att handla där man har sina övriga tjänster.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mitt hotell skickar bilder på däcken sen får man välja vad man vill göra.
Bild på ett däck med slitbanans djupangivelser: 4,5, 5,5, 5,6, 5,9 och 4,5 mm, markerade i grönt och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Mitt hotell skickar bilder på däcken sen får man välja vad man vill göra.
[bild]
Smart och tydligt 👍🏻

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.