23 912 läst ·
85 svar
24k läst
85 svar
Då dräpte blixten min 430X
Begränsningskabeln jobbar med frekvenser. Till detta så fungerar den även som en jätte-antenn förankrad i ens gräsmatta. Även om den verkar leda ström så kan den ha blivit skadad. Det finns utrustning att mäta med. Dels kan man belastningstesta slingan och/eller kolla med en signalkabel testare. Jag fick byta min begränsningskabeln trots åskskydd när blixten slog ner ca 50-100 meter från huset. Har en Stihl och den stod bara kvar i laddstationen. Kopplade in en annan kabel och den fungerade som vanligt. Vissa klippare kan man byta frekvens på. Har dålig koll på Husqvarna generellt men det lär vara känslig elektronik oavsett.F fsn skrev:
Hur mäter jag den mot jord? Skall jag bara köra ner Fluke proben i marken?GK100 skrev:
Se vad quick skriver i #56 det är en rimlig förklaring när du fått överspänning till stationen. Om det varit så kraftigt att slingan och mest ev skarvar där tagit skada borde den varit död. Du kan mäta frånkopplade slingan mot jord så ser du om den är skadad, att ledaren är hel har du redan konstaterat.
Det kan ju vara som någon är inne på att det är kortet som inte orkar driva hela nergrävda slingan.
Test kan göras på flera sätt.
För att testa kortet, uppskatta hur många meter slinga du har, låna en kabeltrumma med något mer kabel på, koppla in, testa
För att felsöka slingan.
Gräv upp en bit på mitten av slingan kapa, dra en ny kabel tvärs över gräsmattan och skarva på där.
Koppla in med ena änden i stationen, funkar det?
Skarva över till den andra kapade änden, koppla in, funkar det?
Av just denna a ledning, och att det var enklare...
Har jag skarvar i alla hörn i trädgården.
Det måste inte ens vara dedär skarvarna med silikon, jag har "wago" kontakter i marken på något ställe.
Test kan göras på flera sätt.
För att testa kortet, uppskatta hur många meter slinga du har, låna en kabeltrumma med något mer kabel på, koppla in, testa
För att felsöka slingan.
Gräv upp en bit på mitten av slingan kapa, dra en ny kabel tvärs över gräsmattan och skarva på där.
Koppla in med ena änden i stationen, funkar det?
Skarva över till den andra kapade änden, koppla in, funkar det?
Av just denna a ledning, och att det var enklare...
Har jag skarvar i alla hörn i trädgården.
Det måste inte ens vara dedär skarvarna med silikon, jag har "wago" kontakter i marken på något ställe.
Åskan slig ned hos mig oxå.
Laddstationen blinkade blått, tog med mig både laddstationen och trafon till HQ ÅF och han konstaterade på 5 min att trafon var kass men laddstationen ok. 1250 kr för en ny.
Hem och kopplade in den...blå lampa.
Begränsninskabeln hade även den brunnit av på ett ställe, tog 10 min att hitta var den var av om man har ett testverktyg, köp ett på EBay för en hundring, det har hjälpt mig några ggr, framförallt sparat mycket tid.
HQ säljer givetvis testverktyg oxå men de kostar typ 600 kr
Laddstationen blinkade blått, tog med mig både laddstationen och trafon till HQ ÅF och han konstaterade på 5 min att trafon var kass men laddstationen ok. 1250 kr för en ny.
Hem och kopplade in den...blå lampa.
Begränsninskabeln hade även den brunnit av på ett ställe, tog 10 min att hitta var den var av om man har ett testverktyg, köp ett på EBay för en hundring, det har hjälpt mig några ggr, framförallt sparat mycket tid.
HQ säljer givetvis testverktyg oxå men de kostar typ 600 kr
Då får du ordna lite större "prob" mot marken om det ska bli vettigt tex en stump rör etc så det dels kommer ner lite och dels blir lite yta på elektroden. Sen lossa ändarna på slingan och mät mellan dem och jordspettet. Med den låga spänning instrumentet ger är det inte säkert du ser något fel men är det illa bör du redan då få resultat dvs relativt låga tal vid motståndsmätning. Ett enkelt sätt att höja spänningen är att lägga någon källa tex nätdon, trafo, laddare osv man har tillgång till i serie med instrumentet och till att börja med ställa det för spänningsmätning (välj rätt AC-DC efter matningen). Nu ska det vara låg uppmätt spänning i förhållande till vad man matar med för att det ska vara ok.F fsn skrev:
Fy. Sånt som gör att jag försöker undvika ett företag. Svinigt prissatta reservdelar. På bilden står det 28V 7A, inget speciellt. Men just till 300/400/500 verkar nåt ha gått snett mes prissättningen på nätdelen.C cpalm skrev:
Har dielectric strenth mätare på 1000 samt 4000V på jobbet. Hur mycket är lämpligt?GK100 skrev:
Då får du ordna lite större "prob" mot marken om det ska bli vettigt tex en stump rör etc så det dels kommer ner lite och dels blir lite yta på elektroden. Sen lossa ändarna på slingan och mät mellan dem och jordspettet. Med den låga spänning instrumentet ger är det inte säkert du ser något fel men är det illa bör du redan då få resultat dvs relativt låga tal vid motståndsmätning. Ett enkelt sätt att höja spänningen är att lägga någon källa tex nätdon, trafo, laddare osv man har tillgång till i serie med instrumentet och till att börja med ställa det för spänningsmätning (välj rätt AC-DC efter matningen). Nu ska det vara låg uppmätt spänning i förhållande till vad man matar med för att det ska vara ok.
Du klarar dig fint med en vanlig megger om ni har nåt sånt dvs som elektriker använder och med ställbar testspänning tex 250-500-1000 V. Och finns inte det så behöver du absolut inte mer än den på 1000 V.F fsn skrev:
Vad är det för kabel du har använt för slingan?
Ok det är väl vad många brukar använda. Man får tänka på att PVC inte är tätt utan tar upp fukt om marken är blöt. Det ger om inte annat ev lite kortare livslängd för kopparledarna och kan bidra till skadad isolation pga fukt vid överspänningar.F fsn skrev:
Har du möjlighet att mäta mot jord på din slinga vore det intressant.
Jadå, måste låna meggaren bara... har fixat ner ett 40cm djupt jordspett.GK100 skrev:
Ok det är väl vad många brukar använda. Man får tänka på att PVC inte är tätt utan tar upp fukt om marken är blöt. Det ger om inte annat ev lite kortare livslängd för kopparledarna och kan bidra till skadad isolation pga fukt vid överspänningar.
Har du möjlighet att mäta mot jord på din slinga vore det intressant.
