F fsn skrev:
Likväl verkar du ha rätt. Med en ny begränsningskabel så fungerar det men med den gamla funkar det inte trots att jag mäter lägre resistans i min gamla befintliga kabelnän i den nya. Jag är helt nollställd här. Finns det nåt annat sätt att mäta på än resistans?
Begränsningskabeln jobbar med frekvenser. Till detta så fungerar den även som en jätte-antenn förankrad i ens gräsmatta. Även om den verkar leda ström så kan den ha blivit skadad. Det finns utrustning att mäta med. Dels kan man belastningstesta slingan och/eller kolla med en signalkabel testare. Jag fick byta min begränsningskabeln trots åskskydd när blixten slog ner ca 50-100 meter från huset. Har en Stihl och den stod bara kvar i laddstationen. Kopplade in en annan kabel och den fungerade som vanligt. Vissa klippare kan man byta frekvens på. Har dålig koll på Husqvarna generellt men det lär vara känslig elektronik oavsett.
 
F
G golfgreen skrev:
Det lät som ett intressant projekt! Ett vanligt VP-rör borde fungera?
Funderar på 16mm PEM slang. Den tål att ligga i marken i 30 år. Dock tveksam till hur det hår att mata kabel i den.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Se vad quick skriver i #56 det är en rimlig förklaring när du fått överspänning till stationen. Om det varit så kraftigt att slingan och mest ev skarvar där tagit skada borde den varit död. Du kan mäta frånkopplade slingan mot jord så ser du om den är skadad, att ledaren är hel har du redan konstaterat.
Hur mäter jag den mot jord? Skall jag bara köra ner Fluke proben i marken?
 
F fsn skrev:
Funderar på 16mm PEM slang. Den tål att ligga i marken i 30 år. Dock tveksam till hur det hår att mata kabel i den.
Jag har vanlig flex-slang för elrör vissa bitar, inga bekymmer
 
F fsn skrev:
Hur mäter jag den mot jord? Skall jag bara köra ner Fluke proben i marken?
Japp
 
Det kan ju vara som någon är inne på att det är kortet som inte orkar driva hela nergrävda slingan.

Test kan göras på flera sätt.

För att testa kortet, uppskatta hur många meter slinga du har, låna en kabeltrumma med något mer kabel på, koppla in, testa

För att felsöka slingan.
Gräv upp en bit på mitten av slingan kapa, dra en ny kabel tvärs över gräsmattan och skarva på där.
Koppla in med ena änden i stationen, funkar det?
Skarva över till den andra kapade änden, koppla in, funkar det?


Av just denna a ledning, och att det var enklare...
Har jag skarvar i alla hörn i trädgården.

Det måste inte ens vara dedär skarvarna med silikon, jag har "wago" kontakter i marken på något ställe.
 
Åskan slig ned hos mig oxå.
Laddstationen blinkade blått, tog med mig både laddstationen och trafon till HQ ÅF och han konstaterade på 5 min att trafon var kass men laddstationen ok. 1250 kr för en ny.
Hem och kopplade in den...blå lampa.
Begränsninskabeln hade även den brunnit av på ett ställe, tog 10 min att hitta var den var av om man har ett testverktyg, köp ett på EBay för en hundring, det har hjälpt mig några ggr, framförallt sparat mycket tid.
HQ säljer givetvis testverktyg oxå men de kostar typ 600 kr
 
F fsn skrev:
Hur mäter jag den mot jord? Skall jag bara köra ner Fluke proben i marken?
Då får du ordna lite större "prob" mot marken om det ska bli vettigt tex en stump rör etc så det dels kommer ner lite och dels blir lite yta på elektroden. Sen lossa ändarna på slingan och mät mellan dem och jordspettet. Med den låga spänning instrumentet ger är det inte säkert du ser något fel men är det illa bör du redan då få resultat dvs relativt låga tal vid motståndsmätning. Ett enkelt sätt att höja spänningen är att lägga någon källa tex nätdon, trafo, laddare osv man har tillgång till i serie med instrumentet och till att börja med ställa det för spänningsmätning (välj rätt AC-DC efter matningen). Nu ska det vara låg uppmätt spänning i förhållande till vad man matar med för att det ska vara ok.
 
C
F fsn skrev:
Funderar på 16mm PEM slang. Den tål att ligga i marken i 30 år. Dock tveksam till hur det hår att mata kabel i den.
Fiberduct borde funka. Billigt, finns i klena dimensioner och går ju definitivt att mata kabel i.
 
C cpalm skrev:
Japp, och då var det inte ens ett överpris (i den mening att den säljs billigare någon annanstans) tyvärr :(
[länk]
[länk]
[länk]
Fy. Sånt som gör att jag försöker undvika ett företag. Svinigt prissatta reservdelar. På bilden står det 28V 7A, inget speciellt. Men just till 300/400/500 verkar nåt ha gått snett mes prissättningen på nätdelen.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Då får du ordna lite större "prob" mot marken om det ska bli vettigt tex en stump rör etc så det dels kommer ner lite och dels blir lite yta på elektroden. Sen lossa ändarna på slingan och mät mellan dem och jordspettet. Med den låga spänning instrumentet ger är det inte säkert du ser något fel men är det illa bör du redan då få resultat dvs relativt låga tal vid motståndsmätning. Ett enkelt sätt att höja spänningen är att lägga någon källa tex nätdon, trafo, laddare osv man har tillgång till i serie med instrumentet och till att börja med ställa det för spänningsmätning (välj rätt AC-DC efter matningen). Nu ska det vara låg uppmätt spänning i förhållande till vad man matar med för att det ska vara ok.
Har dielectric strenth mätare på 1000 samt 4000V på jobbet. Hur mycket är lämpligt?
 
F fsn skrev:
Har dielectric strenth mätare på 1000 samt 4000V på jobbet. Hur mycket är lämpligt?
Du klarar dig fint med en vanlig megger om ni har nåt sånt dvs som elektriker använder och med ställbar testspänning tex 250-500-1000 V. Och finns inte det så behöver du absolut inte mer än den på 1000 V.

Vad är det för kabel du har använt för slingan?
 
F
GK100 GK100 skrev:
Du klarar dig fint med en vanlig megger om ni har nåt sånt dvs som elektriker använder och med ställbar testspänning tex 250-500-1000 V. Och finns inte det så behöver du absolut inte mer än den på 1000 V.

Vad är det för kabel du har använt för slingan?
2,5 kvadrat RK eller FK tror jag.
 
F fsn skrev:
2,5 kvadrat RK eller FK tror jag.
Ok det är väl vad många brukar använda. Man får tänka på att PVC inte är tätt utan tar upp fukt om marken är blöt. Det ger om inte annat ev lite kortare livslängd för kopparledarna och kan bidra till skadad isolation pga fukt vid överspänningar.

Har du möjlighet att mäta mot jord på din slinga vore det intressant.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Ok det är väl vad många brukar använda. Man får tänka på att PVC inte är tätt utan tar upp fukt om marken är blöt. Det ger om inte annat ev lite kortare livslängd för kopparledarna och kan bidra till skadad isolation pga fukt vid överspänningar.

Har du möjlighet att mäta mot jord på din slinga vore det intressant.
Jadå, måste låna meggaren bara... har fixat ner ett 40cm djupt jordspett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.