23 912 läst ·
85 svar
24k läst
85 svar
Då dräpte blixten min 430X
Är rätt säker på att det var slingan i vårt fall. Allt annat i huset klarade sig bra och själva nedslaget var knappt 1 km bort. Vi har en rätt lång slinga.F fsn skrev:
Angående själva felsymptomen så märkte vi det på att säkringen för den gruppen hade gått. När vi bytte den (diazed) gick den nya säkringen också. Så uppenbarligen någon sorts kortslutning på primärsidan i trafon.
Det är inte ett helt fel antagande att tro att denna höga mobilmast i galvat stål är väl jordad, det är också ett faktum att jag bor på berg=tveksam jordning. Det är också så att blixten går ”när den kan”. Kommer detta laddade moln glidande över denna ”attraktiva” mast så är det så jävla lockande och läskande för blixten att smälla på just där.H hapazard skrev:Det där är tyvärr ett felaktigt antagande. Blixten söker sig till en högsta jordade punkten inom en radie av den jordade punktens höjd. Man kan tänka sig att ett alla objekt bildar halvsfärer (kupor) med topppen vid högsta punkt, om din "kupa" befinner sig inom en större kupa är du skyddad, annard är du själv högsta punkt och blixten söker sig till dig.
Så, om du står 15m ifrån en 20 m hög mobilmast är masten den högsta punkten. Befinner du dig däremot 20m ifrån mastens bas är du själv högsta punkt. En mobilmast 500m bort kommer inte göra något alls.
Oftast på land är du inte högsta punkt eftersom du oftast befinner dig nära träd, hus, lyktstolpar etc som skyddar dig, men man ska se upp med att korsa fält eller vara ute på vattnet när det åskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det är ju så man tänker, men faktum är att blixten i praktiken slår ner på alla möjliga konstiga ställen trots att det finns betydliga "saftigare" byten i den direkta närheten.F fsn skrev:
P.s. dessutom fångar uppenbarligen begränsningsslingorna upp blixtströmmar även om själva nedslaget är en bra bit därifrån. T.o.m urladdningar mellan moln via induktion om man skall tro det man läser.
Nu är den nya laddaren inkopplad. Allt ser bra ut förutom att klipparn vägrar starta. Hittar inte begränsningsslinga säger den. Jag har mätt begränsningsslingan/guidekabel och jag får ett pip i Fluken, ca 1 Ohm resistans. Jag tolkar det som att slingan är OK.
Några ideér?
Några ideér?
V vectrex skrev:Njae. Blixten hoppar (normalt sett) den kortaste vägen från moln till jordad punkt. Om blixten utgår från ett moln 500 meter upp så är det inte så enkelt som det du beskriver eftersom närmsta punkt beror på var i x-y led som blixten utgår ifrån också.
För övrigt så slår inte alltid blixten närmsta jordade punkt heller utan sträckningen sker längs linjen med minst elektriskt motstånd för plasmat. Var denna går är omöjligt att sia om då det beror främst på luftens fuktighet i olika delar mellan mark och moln.
Det du missar är att konduktiviteten i luft är så mycket sämre än i princip allt annat jordat organiskt material, så att säg sista 20m är bra jordade i en åskledare spelar ingen roll om urladdningen måste färdas 1m extra för att nå dit i jämförelse med att lså ner i dig (eller ett träd eller liknande). När blixten väl slår gör den det genom ett plasma av upphettad luft, vilken har god konduktivitet.
Människohud (vilken står för den största resistensen) har en resistens på 100 - 100 000 Ohm, luft ligger på ca 1 - 1000 000 G Ohm per m, dvs ca 100 000 ggr större. SÅ om blixten kan slå igenom dig istället för en jordad punkt 2m från dina fötter, kommer den slå i dig.
Redigerat:
Ja du, det har nog mycket att göra med att just står Husqvarna på den. Förvisso 28V 7A så det är en rätt saftig klump. Nu blev det lite angeläget att få igång den igen, så jag kände inte att jag hade tid att knåpa ihop något alternativ.H Husqvarna220Ac skrev:
Jag hade med laddstation och laddare in till ÅF som kollade på dom och sa att laddstationen var ok men trafon död. Det är tre flatstift, hur kopplar man in det fel? Jag tror klipparen fick sig en feting.... Jävla skit vad det skall krångla.C cpalm skrev:
Jo, det är inte bra att vara i direkt närhet heller, mycket kraftiga spänningsändringar. Urladdningen vid ett blixtnedslag ligger i GV området (~1000 ggr högre än ett elstängsel där gnistorna hoppar några mm). Eftersom fåren är väljordade (vår päls om mark om vi tänker att de ligger ner i en åskskur) kommer all denna spänning strömma in i dem snabbt (dvs relativt höga strömmar). En människa i skor med gummisula hade antagligen överlevt utan bekymmer.Silver78 skrev:
Släpp det eller be om att få väderfenomen flyttat till lämplig grupp. Det spelar ingen roll hur eller varför blixten slår. Det som gäller att klura ut vad som är fel med klipparen, inget annat.H hapazard skrev:Jo, det är inte bra att vara i direkt närhet heller, mycket kraftiga spänningsändringar. Urladdningen vid ett blixtnedslag ligger i GV området (~1000 ggr högre än ett elstängsel där gnistorna hoppar några mm). Eftersom fåren är väljordade (vår päls om mark om vi tänker att de ligger ner i en åskskur) kommer all denna spänning strömma in i dem snabbt (dvs relativt höga strömmar). En människa i skor med gummisula hade antagligen överlevt utan bekymmer.
Ah, OK. Vår har 5 stift om jag minns rätt så det finns lite större möjligheter till felkoppling om man inte märkt upp sladdarna.F fsn skrev:
När man läser här så verkar det ju som att klipparen brukar klara sig. Din kan ju vara undantaget som bekräftar regeln, men det verkar skumt om den lever såpass att den leverera felmeddelanden. Testa att söka om slingan då?