10 294 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
Då är morsan uppe i tingsrätten då...
Mårtesgården skrev:Saturnus:
Vi har vänt och vridit lite på det här med besiktningsman. Jag försökte kolla upp hos kommunen men de har semester nu, någon nämnde andra VVS firmor. Har du något annat tips på var vi kan hitta en besiktningsman?
Jag har redan på inrådan från forumet bett morsan kolla upp hemförsäkringen.
Hur menar du att det blir bondfångeri?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo det är viktigt i en tvist, att ha något underlag i bagaget, som visar att käranden är ute och seglar. kommer inte ihåg vad byggingenjörernas förbund heter, som utför besiktningar, men kolla i den gula under ingenjörer-byggnadsteknik, hänvisar till någon byggingenjör, då det får finns lite tyngd i utlåtandet till domstolen.
bondfångeri, är när det är så uppenbart att fakturan är regält tilltagen, så att det inte behövs någon längre betänketid att avgöra detta. om jobbet normalt skulle ta 20 timmar i anspråk, men hantverkaren hävdar att det tog 80 timmar eller 60, då är hantverkaren ut på djupt vatten. f ö är hantverkarnas tid reglerad genom deras organisationer för de flesta förekommande jobb.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Hej morbrorn!
Det rör sig väldigt långsamt men morsan har tagit till sig lite av er feedback. Hon anlitade ett juridisk ombud genom hemförsäkringen och har haft den muntliga förberedelsen.
Om jag förstått rätt så gick det ganska bra på där. Röris advokat hade med sig en massa "nya bevis" i form av röris dagbok där han ungefär hade skrivit ner hur dum i huvvet morsan var. Röris själv var inte med och domaren blev vansinnig för att advokaten kom dragandes med en massa dokument som dom inte hade visat upp tidigare. Så domaren lämnade parterna ensamma för att läsa igenom materialet.
När domaren sen kom tillbaka var hon fortfarande upprörd på röris advokat och de kom inte fram till något beslut. Så nu väntar rättegång.
Morsans ombud har varit ute och kollat på jobbet som röris har gjort åt morsan och verkar vara en bra kille. Han tror att det kommer att gå bra i rättegång men vi får väl se. Jag återkommer när rättegången är avklarad.
Tack alla för engagemanget än så länge!
Det rör sig väldigt långsamt men morsan har tagit till sig lite av er feedback. Hon anlitade ett juridisk ombud genom hemförsäkringen och har haft den muntliga förberedelsen.
Om jag förstått rätt så gick det ganska bra på där. Röris advokat hade med sig en massa "nya bevis" i form av röris dagbok där han ungefär hade skrivit ner hur dum i huvvet morsan var. Röris själv var inte med och domaren blev vansinnig för att advokaten kom dragandes med en massa dokument som dom inte hade visat upp tidigare. Så domaren lämnade parterna ensamma för att läsa igenom materialet.
När domaren sen kom tillbaka var hon fortfarande upprörd på röris advokat och de kom inte fram till något beslut. Så nu väntar rättegång.
Morsans ombud har varit ute och kollat på jobbet som röris har gjort åt morsan och verkar vara en bra kille. Han tror att det kommer att gå bra i rättegång men vi får väl se. Jag återkommer när rättegången är avklarad.
Tack alla för engagemanget än så länge!
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Rättegången var i förra veckan så det har dratt ut på tiden rejält.
Om jag förstått det hela rätt så erbjöd röris morsan att de skulle lägga ner allt en vecka innan rättegången om hon stod för sina advokatkostnader. (Och att han fick behålla de 30.000:- som morsan hade lagt som en delbetalning i samband med de muntliga förberedelserna. Detta var hälften av den totala räkningen.)
Vid det laget så låg hennes advokatkostnader runt 30.000 men försäkringen täckte det mesta av det. Hon räknade med att få betala 8.000 för advokaten tror jag.
Men morsan tog det inte utan ville att han skulle få "en utskällning" som hon uttryckte det.
I rätten var sedan domaren avigt inställd till morsan från start för att hon inte hade tagit röris bud. Det hela slutade dock med att röris skulle få behålla de 30.000 som han redan hade fått och att han skulle betala 4.000 för morsans advokatkostnader. Så hon sparade 4.000 på att inte gå med på röris bud och 26.000 på hela kalaset. Jag tyckte att det var skitbra men morsan var deppig. Han fick aldrig någon utskällning...
Om jag förstått det hela rätt så erbjöd röris morsan att de skulle lägga ner allt en vecka innan rättegången om hon stod för sina advokatkostnader. (Och att han fick behålla de 30.000:- som morsan hade lagt som en delbetalning i samband med de muntliga förberedelserna. Detta var hälften av den totala räkningen.)
Vid det laget så låg hennes advokatkostnader runt 30.000 men försäkringen täckte det mesta av det. Hon räknade med att få betala 8.000 för advokaten tror jag.
Men morsan tog det inte utan ville att han skulle få "en utskällning" som hon uttryckte det.
I rätten var sedan domaren avigt inställd till morsan från start för att hon inte hade tagit röris bud. Det hela slutade dock med att röris skulle få behålla de 30.000 som han redan hade fått och att han skulle betala 4.000 för morsans advokatkostnader. Så hon sparade 4.000 på att inte gå med på röris bud och 26.000 på hela kalaset. Jag tyckte att det var skitbra men morsan var deppig. Han fick aldrig någon utskällning...
Grattis till att det löste sig!Mårtesgården skrev:Men morsan tog det inte utan ville att han skulle få "en utskällning" som hon uttryckte det.
I rätten var sedan domaren avigt inställd till morsan från start för att hon inte hade tagit röris bud. Det hela slutade dock med att röris skulle få behålla de 30.000 som han redan hade fått och att han skulle betala 4.000 för morsans advokatkostnader. Så hon sparade 4.000 på att inte gå med på röris bud och 26.000 på hela kalaset. Jag tyckte att det var skitbra men morsan var deppig. Han fick aldrig någon utskällning...
Men vad gäller utskällningen så är det något vi pratat om förut på forument. Gå aldrig till rätten för att få upprättelse/hämnd/få se motparten få en knäpp på näsan, det får man i princip aldrig.
I rätten bedöms vilken ekonomisk skada som lidits, och det är med ekonomiska medel den skadan ersätts, inte med utskällningar eller knäppar på näsan till förloraren och inte jubelscener och snälla ord till den som vinner. I varje fall inte om det inte är en rättegång som hamnar i fullt fokus i media.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag blir lite förvånad att förs. bolaget accepterar att betala ut ersättning även för röris. Din mamma har ju haft 30 000 i advokatkostnad. Antingen så blev röris dömd att ersätta 4000 av 30 000. Eller så blev han dömd att betala halva advokatkostnaden. Om han blev dömd att betala 4000, så har ju din mamma fortfarande en kostnad på 26000. I det läget så går försäkringen in och betalar, och din mammas sjävrisk är väl oftast en procentsats av kostnaden.
Det låter ju här som att röris blivit dömd att ersätta en del av självrisken, inte av den faktiska kostnaden. I praktiken innebär ju det att din mammas förs. bolag får betala en del av röris skadestånd, mycket märkligt i mina öron.
Det låter ju här som att röris blivit dömd att ersätta en del av självrisken, inte av den faktiska kostnaden. I praktiken innebär ju det att din mammas förs. bolag får betala en del av röris skadestånd, mycket märkligt i mina öron.
hempularen skrev:Jag blir lite förvånad att förs. bolaget accepterar att betala ut ersättning även för röris. Din mamma har ju haft 30 000 i advokatkostnad. Antingen så blev röris dömd att ersätta 4000 av 30 000. Eller så blev han dömd att betala halva advokatkostnaden. Om han blev dömd att betala 4000, så har ju din mamma fortfarande en kostnad på 26000. I det läget så går försäkringen in och betalar, och din mammas sjävrisk är väl oftast en procentsats av kostnaden.
Det låter ju här som att röris blivit dömd att ersätta en del av självrisken, inte av den faktiska kostnaden. I praktiken innebär ju det att din mammas förs. bolag får betala en del av röris skadestånd, mycket märkligt i mina öron.
vilket försäkrings bolag var det?
Bara det inte är samma bolag som jag har , för då blir jag irriterad att dom slänger iväg mina försäkringspengar... (dom kommer jag garaterat att behöva om några år)
Fick inte röris betala 4000:- av dom 8000:- som advokaten kostat. Sedan fick röris behålla dom 30000:- (som han redan fått betalt) men han fick inte dom 30000:- till som han önskade fakturera.hempularen skrev:Jag blir lite förvånad att förs. bolaget accepterar att betala ut ersättning även för röris. Din mamma har ju haft 30 000 i advokatkostnad. Antingen så blev röris dömd att ersätta 4000 av 30 000. Eller så blev han dömd att betala halva advokatkostnaden. Om han blev dömd att betala 4000, så har ju din mamma fortfarande en kostnad på 26000. I det läget så går försäkringen in och betalar, och din mammas sjävrisk är väl oftast en procentsats av kostnaden.
Det låter ju här som att röris blivit dömd att ersätta en del av självrisken, inte av den faktiska kostnaden. I praktiken innebär ju det att din mammas förs. bolag får betala en del av röris skadestånd, mycket märkligt i mina öron.
Så som jag ser det gjorde "mamman" rätt i anmälan då röris förlorade och blev utan 30000:- samt fick betala halva advokatkosnaden
Förstår inte hur du resonerar. Men jag hoppas inte jag har samma bolag som dig då du planerar ett större uttag från försäkrningsbolaget redan innan någon skada hänt. Att planerar uttag ur försäkringsbolag anser jag vara försäkrningsbedrägeri och det har ju inte trådskaparens mamma ägnar sig åt på minsta vis.el_richard skrev:
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Jag förstår.... Jag måste kolla med morsan imon. Kanske är det något som hon har missförstått.hempularen skrev:Jag blir lite förvånad att förs. bolaget accepterar att betala ut ersättning även för röris. Din mamma har ju haft 30 000 i advokatkostnad. Antingen så blev röris dömd att ersätta 4000 av 30 000. Eller så blev han dömd att betala halva advokatkostnaden. Om han blev dömd att betala 4000, så har ju din mamma fortfarande en kostnad på 26000. I det läget så går försäkringen in och betalar, och din mammas sjävrisk är väl oftast en procentsats av kostnaden.
Det låter ju här som att röris blivit dömd att ersätta en del av självrisken, inte av den faktiska kostnaden. I praktiken innebär ju det att din mammas förs. bolag får betala en del av röris skadestånd, mycket märkligt i mina öron.
30.000 istället för 60.000 av röris faktura är klart. Likaså att kostnaden för hennes ombud slutade på ca 30.000. Jag är ganska säker på att hennes självrisk då skulle hamna på ca 8.000. Det skulle kunna innebära 25% eller någon annan version (typ 5000:- + 10%).
Så!
Om röris 4.000 är till hennes självrisk (så som hon förklarade det för mig) eller om hon har missförstått det och det var på den totala advokatkostnaden det är jag inte riktigt säker på.
Jag vet heller inte vad som hände med röris advokatkostnader. Men en gissning tagen helt ur luften, bara på känn är att han fick ta den själv eftersom han, så som jag ser det, gick förlorande ut ur det hela. Men som sagt jag är osäker på allt detta.
El_Richard:
Du skriver konstiga saker.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Advokaten kostar 30 000, försäkringsbolaget ersätter allt utom 8000. Som det låter så har alltså rörkrökaren blivit "dömd" att betala halva advokatkostnaden, halva kostnaden är 15 000 inte 4 000. Sedan skall ju rimligen försäkringsersättningen beräknas på den kvarvarande kostnaden. Vore jag förs. bolag så skulle jag konstatera att advokatkostnaden tydligen sjunkit från 30 000 till 26 000, och beräknat ersättningen till försäkringstagaren på en kostnad av 26 000. Då lär självrisken snarare bli 7000 eller kanske 7500.Tjacko skrev:Fick inte röris betala 4000:- av dom 8000:- som advokaten kostat. Sedan fick röris behålla dom 30000:- (som han redan fått betalt) men han fick inte dom 30000:- till som han önskade fakturera.
Så som jag ser det gjorde "mamman" rätt i anmälan då röris förlorade och blev utan 30000:- samt fick betala halva advokatkosnaden
