Kan ej ladda upp bilder och andra dokument (tex lägga in bild på blocket) om jag är kopplad via routern.
kopplar jag mig direkt på modemet så är ned nema problema..

antar att det är nån inställning i routern som måsta fixas...men har inte en aning om vad!

förvisso en 5 år gammal router...men har alltid haft samma problem
tror det är en D-link 310P+ (med skrivarport)

Nån med erfarenhet/kunskap om detta?
 
Man kan få den typen av problem om MTU-värdet är för högt satt i router eller dator.

Gör följande test både med och utan router:

http://www.dslreports.com/faq/695

Du ska addera 28 till det maximala värdet du får fram för att få MTU.
När jag kör genom min router är maximum 1272, vilket blir MTU = 1300.



Så här ändrar du inställning i routern:

http://www.speedguide.net/faq_in_q.php?category=102&qid=199


Om du behöver ändra MTU i datorn så får du söka lite med Google.
Det kan gå med en utility som heter DrTCP, men jag vet inte om den fungerar med Vista.
Alternativet är förmodligen att ändra direkt i registryt.

/Hasse
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.