822 läst ·
27 svar
822 läst
27 svar
Cylinda kylskåp oljud
haha ja, jag håller med dig. Detta är jobbigt att behöva ha göra med.rakt09 skrev:
om det skallrar eller tjuter inne i kompresssorn är nog det bästa man kan hoppas på att det går till sig.
men om den går mer harmoniskt med en dämpande hand, kanske lite tryck från sidan, kan man till äventyrs pröva att uppnå bågot liknande med en gummikloss eller varför inte kladda dit en mängd sikaflex 221.
vanskligt läge.
Angående ljudet. Det är mer harmoniskt. jag tänker testa att trycka på den, om det ger resultat så testar jag nog eventuellt att placera en gummikloss. Tack för förslaget!
skrammel från själva kompressorn beror vanligen av att någon av de fjädrar som den står på inuti har brustitL Lvid skrev:Tack för hjälpen! Ja, du har rätt. Kylskåpet har ett frysfack och jag är ganska säker på att oljudet blir tydligare när man öppnar det. Såna fall så finns det nog inget man kan göra åt det, förstår jag? Då får jag testa att dämpa kompressorn med något lite gran (inte för mycket annars så överhettas den som du sa) och om det inte funkar så finns det inget jag kan göra. Därefter måste jag ta upp det med hyresvärden.
eller en ventil
dvs utdömd
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Hur som helst börja inte bygga in varma delar som behöver ventileras (kompressor och slingor) eftersom det innebär brandrisk. Kompressorn blir normalt het på utsidan vid drift. Tillverkaren tog tillbaka kompressorer av en viss modell för ett antal år sedan just pga brandrisk orsakad av ett konstruktionsfel
erdogan kan man ju ha reservationer om, men vi köpte för cirka femton år sedan två uppsättningar kylar och frysar turkiska för en spottstyver respektive påkostade svenska. de senare hade programmerat eol, de turkiska bara tuffar och går.returen skrev:
min audi made in ingolstadt kräver återkommande reparationer, frugans turkproducerade toyota har aldrig gått sönder.
kommer det däremot från frysfacket och är högfrekvent kan det vara ventilen vilken kyler som står för det högfrekventa ljudet. en klutt sikaflex på den möjligen. du hittar den om du söker dig till en liten punkt där det blir kallt när ett avstängt skåp precis sätts igång.L Lvid skrev:
varför den skulle börja låta mer i ett äldre skåp som här har jag inte direkt kunskap om, men ventilen är lätt att skada om man vid avfrostning ger sig på att hacka loss is med t ex kniv eller stekspade.
är det studentboende du har är väl annars en framkomlig väg att begära utbyte av skåpet?
brandrisk??imported_Benno skrev:
Hur som helst börja inte bygga in varma delar som behöver ventileras (kompressor och slingor) eftersom det innebär brandrisk. Kompressorn blir normalt het på utsidan vid drift. Tillverkaren tog tillbaka kompressorer av en viss modell för ett antal år sedan just pga brandrisk orsakad av ett konstruktionsfel
hur varmt tror du att det blir?
50-70C vad antänds i den temperaturen?
vilken tillverkare återkallade kompressorer och när skedde detta?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Tror att det var Danfoss och att startrelät var boven. Kompressorn brukar bli så varm att man inte vill lägga handen på den, utan att den har ljudisolerats.returen skrev:
kompressorn är ju helkappslad så den behöver bli några 100C innan den smälter eller färgen krackelerarimported_Benno skrev:
redan vid 50C är det olustigt att hålla handen på kompressorn
normalt är en kompressor ljummen dvs man kan hålla handen länge vid drift, fast det upplevs olika om man har frökenhänder eller smed-dito
ett defekt startrelä eller ett som fått in fukt i sig kan generera ett överslag och då brukar det kola och lukta illa
dock brukar branden stanna innanför skyddskåpan.
skulle fortfarande var intressant att veta mer om vilka kompressorer och eller startanordningar det var
ljudisoleringen medför ingen ökad brandrisk, utan det är kylningen av kompressorn likt en ottomotor,
båda förstörs utan kylning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
https://www.electricalsafetyfirst.o...danfoss-refrigerator-and-freezer-compressors/returen skrev:
kompressorn är ju helkappslad så den behöver bli några 100C innan den smälter eller färgen krackelerar
redan vid 50C är det olustigt att hålla handen på kompressorn
normalt är en kompressor ljummen dvs man kan hålla handen länge vid drift, fast det upplevs olika om man har frökenhänder eller smed-dito
ett defekt startrelä eller ett som fått in fukt i sig kan generera ett överslag och då brukar det kola och lukta illa
dock brukar branden stanna innanför skyddskåpan.
skulle fortfarande var intressant att veta mer om vilka kompressorer och eller startanordningar det var
ljudisoleringen medför ingen ökad brandrisk, utan det är kylningen av kompressorn likt en ottomotor,
båda förstörs utan kylning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
nog???imported_Benno skrev:
gällde ju inte alla hur eller hur utan en batch av startanordningar, men till vilken kompressor?
det har aldrig kommit till min kännedom och då har jag hållt på länge.
så troligtvis bara GB marknaden och för den ställda specifikationer som jag heller inte har någon kännedom över.
men viss skulle det vara intressant att veta vilken modell detta var, det här är ju innan slovenien ? börja göra kompressorerna som då blev ett skit och har väl aldrig bytt så många varken tidigare eller senare TLE5,7
men det var ju bara en modell av 100 olika.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden