rakt09 rakt09 skrev:
om det skallrar eller tjuter inne i kompresssorn är nog det bästa man kan hoppas på att det går till sig.

men om den går mer harmoniskt med en dämpande hand, kanske lite tryck från sidan, kan man till äventyrs pröva att uppnå bågot liknande med en gummikloss eller varför inte kladda dit en mängd sikaflex 221.

vanskligt läge.
haha ja, jag håller med dig. Detta är jobbigt att behöva ha göra med.

Angående ljudet. Det är mer harmoniskt. jag tänker testa att trycka på den, om det ger resultat så testar jag nog eventuellt att placera en gummikloss. Tack för förslaget!
 
L Lvid skrev:
Tack för hjälpen! Ja, du har rätt. Kylskåpet har ett frysfack och jag är ganska säker på att oljudet blir tydligare när man öppnar det. Såna fall så finns det nog inget man kan göra åt det, förstår jag? Då får jag testa att dämpa kompressorn med något lite gran (inte för mycket annars så överhettas den som du sa) och om det inte funkar så finns det inget jag kan göra. Därefter måste jag ta upp det med hyresvärden.
skrammel från själva kompressorn beror vanligen av att någon av de fjädrar som den står på inuti har brustit
eller en ventil
dvs utdömd
 
Hur som helst börja inte bygga in varma delar som behöver ventileras (kompressor och slingor) eftersom det innebär brandrisk. Kompressorn blir normalt het på utsidan vid drift. Tillverkaren tog tillbaka kompressorer av en viss modell för ett antal år sedan just pga brandrisk orsakad av ett konstruktionsfel
 
  • Haha
  • Gilla
Lvid och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Nä det är ju turkarna som styr över varumärket cylinda numera de bryr sig inte om lilla sverige som de inte ens ville skulle vara med i eu
skåpet har ju Vestel tillverkat Erdogans kompisar
erdogan kan man ju ha reservationer om, men vi köpte för cirka femton år sedan två uppsättningar kylar och frysar turkiska för en spottstyver respektive påkostade svenska. de senare hade programmerat eol, de turkiska bara tuffar och går.

min audi made in ingolstadt kräver återkommande reparationer, frugans turkproducerade toyota har aldrig gått sönder.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
L Lvid skrev:
haha ja, jag håller med dig. Detta är jobbigt att behöva ha göra med.

Angående ljudet. Det är mer harmoniskt. jag tänker testa att trycka på den, om det ger resultat så testar jag nog eventuellt att placera en gummikloss. Tack för förslaget!
kommer det däremot från frysfacket och är högfrekvent kan det vara ventilen vilken kyler som står för det högfrekventa ljudet. en klutt sikaflex på den möjligen. du hittar den om du söker dig till en liten punkt där det blir kallt när ett avstängt skåp precis sätts igång.

varför den skulle börja låta mer i ett äldre skåp som här har jag inte direkt kunskap om, men ventilen är lätt att skada om man vid avfrostning ger sig på att hacka loss is med t ex kniv eller stekspade.

är det studentboende du har är väl annars en framkomlig väg att begära utbyte av skåpet?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Ventilen???
liten punkt?

hacka is på en förångare???

sikaflex ??? livsmedelsgodkänt???

kylteknik är inte din starka sida eller??
 
  • Haha
rakt09
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur som helst börja inte bygga in varma delar som behöver ventileras (kompressor och slingor) eftersom det innebär brandrisk. Kompressorn blir normalt het på utsidan vid drift. Tillverkaren tog tillbaka kompressorer av en viss modell för ett antal år sedan just pga brandrisk orsakad av ett konstruktionsfel
brandrisk??
hur varmt tror du att det blir?
50-70C vad antänds i den temperaturen?
vilken tillverkare återkallade kompressorer och när skedde detta?
 
returen returen skrev:
brandrisk??
hur varmt tror du att det blir?
50-70C vad antänds i den temperaturen?
vilken tillverkare återkallade kompressorer och när skedde detta?
Tror att det var Danfoss och att startrelät var boven. Kompressorn brukar bli så varm att man inte vill lägga handen på den, utan att den har ljudisolerats.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tror att det var Danfoss och att startrelät var boven. Kompressorn brukar bli så varm att man inte vill lägga handen på den, utan att den har ljudisolerats.
kompressorn är ju helkappslad så den behöver bli några 100C innan den smälter eller färgen krackelerar
redan vid 50C är det olustigt att hålla handen på kompressorn
normalt är en kompressor ljummen dvs man kan hålla handen länge vid drift, fast det upplevs olika om man har frökenhänder eller smed-dito
ett defekt startrelä eller ett som fått in fukt i sig kan generera ett överslag och då brukar det kola och lukta illa
dock brukar branden stanna innanför skyddskåpan.

skulle fortfarande var intressant att veta mer om vilka kompressorer och eller startanordningar det var

ljudisoleringen medför ingen ökad brandrisk, utan det är kylningen av kompressorn likt en ottomotor,
båda förstörs utan kylning.
 
returen returen skrev:
kompressorn är ju helkappslad så den behöver bli några 100C innan den smälter eller färgen krackelerar
redan vid 50C är det olustigt att hålla handen på kompressorn
normalt är en kompressor ljummen dvs man kan hålla handen länge vid drift, fast det upplevs olika om man har frökenhänder eller smed-dito
ett defekt startrelä eller ett som fått in fukt i sig kan generera ett överslag och då brukar det kola och lukta illa
dock brukar branden stanna innanför skyddskåpan.

skulle fortfarande var intressant att veta mer om vilka kompressorer och eller startanordningar det var

ljudisoleringen medför ingen ökad brandrisk, utan det är kylningen av kompressorn likt en ottomotor,
båda förstörs utan kylning.
https://www.electricalsafetyfirst.o...danfoss-refrigerator-and-freezer-compressors/
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
[länk]
de har alltså sålt kompressorer i england innan 1994 varav en del hade fel på startanordningen...
intresseklubben noterar....
 
returen returen skrev:
de har alltså sålt kompressorer i england innan 1994 varav en del hade fel på startanordningen...
intresseklubben noterar....
Eh. Det gäller nog alla danfoss före -94. Återkallelsen gick ut på alla marknader, men du kanske gjorde något annat då?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Eh. Det gäller nog alla danfoss före -94. Återkallelsen gick ut på alla marknader, men du kanske gjorde något annat då?
nog???
gällde ju inte alla hur eller hur utan en batch av startanordningar, men till vilken kompressor?
det har aldrig kommit till min kännedom och då har jag hållt på länge.
så troligtvis bara GB marknaden och för den ställda specifikationer som jag heller inte har någon kännedom över.
men viss skulle det vara intressant att veta vilken modell detta var, det här är ju innan slovenien ? börja göra kompressorerna som då blev ett skit och har väl aldrig bytt så många varken tidigare eller senare TLE5,7
men det var ju bara en modell av 100 olika.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.