Har en cylinda dm820 som är 8 år gammal som har börjat att strula. Först fungerade inte nedre spolarm där jag funderade på om det skulle vara värt besväret att köpa en ny spolväxlare. Ett par dagar senare kom dock även feljod f10. Dvs vatten i botten av diskmaskinen som den inte blir av dem.

Film visar hur den håller på. Den kan ibland gå nästan ett helt program innan detta händer. Andra gånger inte långt alls. Allt att den står låst i detta läge ett tag. Skålen är efter nästan ett helt genomgånget program på 2:15 timmar fortfarande smutsigt. Resterande är till synes rent som inte ligger upp och ner och som de övre spolarmen kan hantera.

Ej fungerande nedre spolarm och felkod f10 är dock i häftigaste laget där jag funderar på att kasta in handduken och köpa en ny maskin.

Vill dock höra med expertisen här om det kan finnas en rimlig väg att undersöka maskinen och ev. byta delar? Om det trots allt ändå "bara" kan vara en strulande spolväxlare eller om det kan röra sig om flera felande delar.

Lite av mina tankar så här långt:

Som ni kan se är dunken i maskinen tom på vatten där jag får det till att pumpen bör funka. Hittar inget igensatt filter och impellern snurrar runt med handkraft. En del skit har jag fått loss från slangen genom att endast slå lite på den. Då vatten förs bort bör detta inte vara ett problem, tänker jag.

Hittar inget vatten på droppbrickan. Så större läckage på en slang bör det inte vara. Ev mangnetventilen som strular som kan läcka lite vatten alt annat mindre läckage (av vad jag läst kan vara ett problem). Detta skulle då kunna blöta ner någon slags kudde som känner av vattnet och slår på pumpen som en säkerhetsåtgärd.

Gillar generellt inte slit- och släng med grejer men börjar få svårt att se en rimlig lösning.

Byte av pump skulle kosta strax över 1 000 kr och en spolväxlare runt 1 200 kr. En mangnetventil strax under 1 000 kr. Detta om arbetet görs själv. Så snabbt blir även delar kostsamt. Så det är viktigt att hamna rätt.

Några kloka tankar?

P
W wotan skrev:
Har en cylinda dm820 som är 8 år gammal som har börjat att strula. Först fungerade inte nedre spolarm där jag funderade på om det skulle vara värt besväret att köpa en ny spolväxlare. Ett par dagar senare kom dock även feljod f10. Dvs vatten i botten av diskmaskinen som den inte blir av dem.

Film visar hur den håller på. Den kan ibland gå nästan ett helt program innan detta händer. Andra gånger inte långt alls. Allt att den står låst i detta läge ett tag. Skålen är efter nästan ett helt genomgånget program på 2:15 timmar fortfarande smutsigt. Resterande är till synes rent som inte ligger upp och ner och som de övre spolarmen kan hantera.

Ej fungerande nedre spolarm och felkod f10 är dock i häftigaste laget där jag funderar på att kasta in handduken och köpa en ny maskin.

Vill dock höra med expertisen här om det kan finnas en rimlig väg att undersöka maskinen och ev. byta delar? Om det trots allt ändå "bara" kan vara en strulande spolväxlare eller om det kan röra sig om flera felande delar.

Lite av mina tankar så här långt:

Som ni kan se är dunken i maskinen tom på vatten där jag får det till att pumpen bör funka. Hittar inget igensatt filter och impellern snurrar runt med handkraft. En del skit har jag fått loss från slangen genom att endast slå lite på den. Då vatten förs bort bör detta inte vara ett problem, tänker jag.

Hittar inget vatten på droppbrickan. Så större läckage på en slang bör det inte vara. Ev mangnetventilen som strular som kan läcka lite vatten alt annat mindre läckage (av vad jag läst kan vara ett problem). Detta skulle då kunna blöta ner någon slags kudde som känner av vattnet och slår på pumpen som en säkerhetsåtgärd.

Gillar generellt inte slit- och släng med grejer men börjar få svårt att se en rimlig lösning.

Byte av pump skulle kosta strax över 1 000 kr och en spolväxlare runt 1 200 kr. En mangnetventil strax under 1 000 kr. Detta om arbetet görs själv. Så snabbt blir även delar kostsamt. Så det är viktigt att hamna rätt.

Några kloka tankar?
som jag ser det är det samma fel dvs att spolarmsväxlaren är slut och vatten läcker igenom tills det att översvämningsskyddet löser ut och pumpen startar samt att du får felkoden F:10

• Gilla
wotan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
som jag ser det är det samma fel dvs att spolarmsväxlaren är slut och vatten läcker igenom tills det att översvämningsskyddet löser ut och pumpen startar samt att du får felkoden F:10
Tack för svar! Så att beställa en spolväxlare kan alltså vara värt pengen för ett försök? Det vore toppen isf.

Har inte hittat en spolväxlare till just denna maskinmodell så måste kontakta något reservdelsföretag. Några som rekommenderas att kontakta sett till kvalité och pris? Skiljer bra mkt på priser mellan olika spolväxlare

P
cylinda reservdelsnummer: E4306532 670.- + moms = 840.-
asko dito: 700365 GORENJE

• Gilla
wotan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
cylinda reservdelsnummer: E4306532 670.- + moms = 840.-
asko dito: 700365 GORENJE
E43067003 hittade jag för 899 kr på ett ställe inkl moms och exkl frakt.

700365 var än billigare med 652 kr inkl frakt från kohs.se

Försökte hitta själv på typ under 700152, enligt bild, men gick dåligt. De du listade kom inte upp, bra att du vet vilka som passar till denna modell.

• Typskylt på en Cylinda diskmaskin med modellnummer DIM 820 och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
W wotan skrev:
E43067003 hittade jag för 899 kr på ett ställe inkl moms och exkl frakt.

700365 var än billigare med 652 kr inkl frakt från kohs.se

Försökte hitta själv på typ under 700152, enligt bild, men gick dåligt. De du listade kom inte upp, bra att du vet vilka som passar till denna modell.
du får kolla på cylindas hemsida så ser du

electroluxaren skrev:
du får kolla på cylindas hemsida så ser du

En hel del vatten kunde hittas på bottenplattan. Smutsvatten...

Funderar på att se hur den agerar när den startas upp. Om en läcka kan lokaliseras

• Vattenansamling på bottenplattan av en apparat med synliga sladdar och komponenter.
    Skapa konto
Redigerat:
Vid drift och första tömningen inget synbart läckage. Ska låta 2:15 timmars programmet rulla på. När felkod f10 startat har det varit mot slutet av programmet. Vid hittills 15 min drift syns inget onormalt.

Att spolarmsväxlaren är kaputt känns givet då disk som ligger upp och ner inte blir ren. Varför den läcker och att det är så grisigt i maskinen är nästa fråga

Tömning 2 var också utan problem.

En notering är att yttre höljet av spolarmsväxlaren var lite fuktig innan drift. Kan bero på skvättande vatten när jag flyttade maskinen alt läckaget.

Funderar på hur själva växlingen fungerar. Hade tidigare trott att den växlar hela tiden under programmets gång. En teori är att diskmaskinen ev. Börjar med övre spolarmen och endast växlar en gång till den nedre spolarmen senare i programmet. Det skulle isf förklara att den ännu inte visar några tecken på läckage då den ännu inte växlat ner till den defekta kanalen. När den sedan växlar ner kanske felet uppdagas och vatten läcker från att ha växlat till den nedre spolarmen. Det skulle förklara beteendet den uppvisat än så länge samt det smutsiga vattnet. (Tömningsslangen har inte visat några tecken på läckage än så länge). Detta är dock endast en teori så vi får se...

Redigerat:
Inget läckage efter genomfört program och inga felkoder. Enda skillnaden mot tidigare är att Tömningsslangen lagt i en hink och inte varit inkopplad. Frågan är om det kan vara lite halvstopp i avloppsdelen som diskmaskinen kopplar till... Med detta så läcker maskinen någonstans med det tryck som uppstår vid tömning. Frågan är isf vars.

• Avloppsrörsinstallation med olika anslutningar och tömningsslang från diskmaskin i förgrunden.
    Skapa konto
Foto på detalj på spolarmsväxlaren där jag tolkar den vitsmutsiga detaljen till höger nedanför det vita snäppet som hål i plasten. Konstigt att den inte läckte isf vid genomgånget program.

Program nr 2 körs nu med slangen inkopplad i avloppet för att se om det blir någon skillnad (rensade ej vattenlåset då jag ville ha samma förutsättningar som tidigare då den strulat)

• Närbild på en spolarmsväxlare med en misstänkt spricka i plasten intill ett vitt snäppe.
    Skapa konto
P
W wotan skrev:
Foto på detalj på spolarmsväxlaren där jag tolkar den vitsmutsiga detaljen till höger nedanför det vita snäppet som hål i plasten. Konstigt att den inte läckte isf vid genomgånget program.

Program nr 2 körs nu med slangen inkopplad i avloppet för att se om det blir någon skillnad (rensade ej vattenlåset då jag ville ha samma förutsättningar som tidigare då den strulat)
jo det var den bilden jag refererade till innan då jag sa att spolarmsväxlaren var kapputt
den växlar flera ggr under programmet din läcker dessutom har du otur så har det blivit kortis på elanslutningen.

om det är täppt i vattenlåset så kan den ev inte hinna tömma allt vatten och risken är att den istället tar in för mycket vilket kommer att rinna ut i botten som du ser här.
nu när du får mer mottryck när du monterar tillbaka salngen under diskbänken kan du kanske se läckor i sprickor på avloppslangen där den går igenom den bakre plåten, . töm och kläm på slangen samtidigt

electroluxaren skrev:
jo det var den bilden jag refererade till innan då jag sa att spolarmsväxlaren var kapputt
den växlar flera ggr under programmet din läcker dessutom har du otur så har det blivit kortis på elanslutningen.

om det är täppt i vattenlåset så kan den ev inte hinna tömma allt vatten och risken är att den istället tar in för mycket vilket kommer att rinna ut i botten som du ser här.
nu när du får mer mottryck när du monterar tillbaka salngen under diskbänken kan du kanske se läckor i sprickor på avloppslangen där den går igenom den bakre plåten, . töm och kläm på slangen samtidigt
Provade att klämma på slangen vid tömning utan läckage.

Som synes på bilden så ser man gamla läckagespår i form av avlagringar. Har jag tur är det endast detta som felar.

Kortslutning vore ju typiskt. Då den verkar gå som den ska nu när jag kört det snart 1,5 program så tänker jag att det borde ha visat sig? Att bedöma det på styrkort/kretskort huruvida något brunnit känns svårt.

Så frågan är hur jag går vidare. Om det är värt att köpa en ny spolväxlare. Spolväxlare
700365 kostar ju med frakt rätt ok med strax över 600 kr inkl frakt. Är det värt att göra detta där jag står nu?

P
W wotan skrev:
Provade att klämma på slangen vid tömning utan läckage.

Som synes på bilden så ser man gamla läckagespår i form av avlagringar. Har jag tur är det endast detta som felar.

Kortslutning vore ju typiskt. Då den verkar gå som den ska nu när jag kört det snart 1,5 program så tänker jag att det borde ha visat sig? Att bedöma det på styrkort/kretskort huruvida något brunnit känns svårt.

Så frågan är hur jag går vidare. Om det är värt att köpa en ny spolväxlare. Spolväxlare
700365 kostar ju med frakt rätt ok med strax över 600 kr inkl frakt. Är det värt att göra detta där jag står nu?
styrkortet går att öppna ocg se om något är fel annars ja byt spolarmsväxlare

electroluxaren skrev:
styrkortet går att öppna ocg se om något är fel annars ja byt spolarmsväxlare
700365 är beställt. Blir spännande att installera då jag inte skruvat i någon vitvaror tidigare. Något att tänka på i detta byte? Som jag förstått är det några bökiga clips etcetera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.