7 648 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Cylinda DM560 spolarmsväxlare gett upp? Vad behövs?
Sida 1 av 2
Hej!
Har ovan maskin från 2010 som fungerat klanderfritt och gåt tyst, helnöjd. Men på sistone diskar den inte rent i överkorgen och övre spolarmen står stilla. Har felsökt vid anslutningen mot den övre spoltornskopplingen och det läcker inte där (backventilen lite sliten men fungerar). Misstänker alltså spolarmsväxlaren. Tänkte försöka mig på ett byte och håller tummarna att kretskortet är ok.
Det finns att köpa spolarmsväxlare från Cylinda men tänkte fråga om jag måste köpa något mer som slang och slangklämmor mot cirkulationspumpen när jag monterar tillbaka? Läste någonstans att spolarmsväxlaren sitter med snäppkoppling mot maskinen. Behövs inga packningar där?
Har ovan maskin från 2010 som fungerat klanderfritt och gåt tyst, helnöjd. Men på sistone diskar den inte rent i överkorgen och övre spolarmen står stilla. Har felsökt vid anslutningen mot den övre spoltornskopplingen och det läcker inte där (backventilen lite sliten men fungerar). Misstänker alltså spolarmsväxlaren. Tänkte försöka mig på ett byte och håller tummarna att kretskortet är ok.
Det finns att köpa spolarmsväxlare från Cylinda men tänkte fråga om jag måste köpa något mer som slang och slangklämmor mot cirkulationspumpen när jag monterar tillbaka? Läste någonstans att spolarmsväxlaren sitter med snäppkoppling mot maskinen. Behövs inga packningar där?
bra maskin håll liv i denna, tillverkad i sverige.T Thomas_AA skrev:Hej!
asko har billigare reservdelar än cylinda vanligtvis
slangen mellan pump och växlare med klämmor kan vara smart att byta samtidigt kostar 80.-
det sitter o-ringar i snäpp kopplingen. dessa behöver inte bytas
Tack för svar. Jag funderar först ta av fronten för att inspektera styrkortet innan jag går vidare. Har byggt och lött en del i mitt liv så jag ska undersöka om jag ser något bränt på styrkortet.electroluxaren skrev:
Offrade lunchen till att plocka isär fronten. Kretskortet såg som nytt ut, inga tecken på brända komponenter. Rengjorde lite, provkör nu. Övre armen rör sig ej som tidigare, i övrigt fungerar allt. Blir till att beställa en växlare och slangbit med klämmor.electroluxaren skrev:
Troligen enklast att plocka ut både pump och växlare montering av slang? Vill inte riskera någon dålig koppling där inte.
Tack då vet jag! Blir att offra lite svordomar under processen antar jag. Har kontaktat Asko för att kontrollera modell på deras växlare (700365). Den verkar billigare än Cylindas dito (563:- vs 837:50). Framgår dock inte om det är med eller utan moms.electroluxaren skrev:
Asko svarade att de inte har tillgång till Cylindas reservdelslista så de kan inte garantera att den passar. Men modellnumret verkar vara exakt samma till modellen så jag gör nog en beställning från Asko. Jag hoppas det är så.electroluxaren skrev:
https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=18112
Hej
jag bytte men har ett problem att få tillbaka det rätt tyvärr. Trodde jag fått fast men får F2 och nu svampat upp bottenplattan. Är lite osäker om jag får på pumpen på plats ordentligt, hur vet jag det? Tycker den bode sitta dikt an mot röret bakom men får inte riktigt in den hela vägen. Sitter en metallring på röret som verkar sticka ut.
jag bytte men har ett problem att få tillbaka det rätt tyvärr. Trodde jag fått fast men får F2 och nu svampat upp bottenplattan. Är lite osäker om jag får på pumpen på plats ordentligt, hur vet jag det? Tycker den bode sitta dikt an mot röret bakom men får inte riktigt in den hela vägen. Sitter en metallring på röret som verkar sticka ut.