returen returen skrev:
alla de här turkiska arcelik maskinerna är rätt lätta att byta aquastop slangen på
lossa vänster sida
lossa klämman
lossa bussningen på baksidan
dra ut slangen lossa elen
montering i omvänd ordning
bussningen brukar vara bökigast
vad tar det 15-20 minuter?
Om du läser hela tråden eller åtminstone det inlägget du citerar så inser du att jag redan lyckats byta slangen på min maskin, så jag vet inte vad det är du svarar på?
 
B Bonzo2000 skrev:
Om du läser hela tråden eller åtminstone det inlägget du citerar så inser du att jag redan lyckats byta slangen på min maskin, så jag vet inte vad det är du svarar på?
Tackar som frågar
tala om för alla andra hur man gör det på rätt sätt förstås
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
returen returen skrev:
Tackar som frågar
tala om för alla andra hur man gör det på rätt sätt förstås
Gör gärna en lite bättre beskrivning så att vi som inte redan kan allt kan följa dig istället.
- Vilka maskiner ingår i "arcelik maskinerna"?
- Vilka skruvar behöver lossas för att ta bort sidan?

För mig var det inte självklart hur man skulle få loss sidan då det såg ut att var plastbitar som höll den och plåtar i olka lager. Botten var enkel att lossa med en skruv och några "plastflärpar".

Om du mot förmodan fortfarande upplever bussningen som bökig så kan jag tipsa om om dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/plock--och-ritskroksats-4-st-2000042080
In i hålen vid sidan av bussningen (se inlägg #8 ovan) och vrid om så att plastflärparna på bussningen pressas in och bussningen kommer ut.

I helgen bytte jag stötdämpare på min Cylinda tvättmaskin. Önskar man hade haft dina tydliga beskrivningar till hjälp även där.

Ha det fint!
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
P problemfinnaren skrev:
Gör gärna en lite bättre beskrivning så att vi som inte redan kan allt kan följa dig istället.
- Vilka maskiner ingår i "arcelik maskinerna"?
- Vilka skruvar behöver lossas för att ta bort sidan?

För mig var det inte självklart hur man skulle få loss sidan då det såg ut att var plastbitar som höll den och plåtar i olka lager. Botten var enkel att lossa med en skruv och några "plastflärpar".

Om du mot förmodan fortfarande upplever bussningen som bökig så kan jag tipsa om om dessa:
[länk]
In i hålen vid sidan av bussningen (se inlägg #8 ovan) och vrid om så att plastflärparna på bussningen pressas in och bussningen kommer ut.

I helgen bytte jag stötdämpare på min Cylinda tvättmaskin. Önskar man hade haft dina tydliga beskrivningar till hjälp även där.

Ha det fint!
alltså har man tummen mitt i handen och aldrig hållit i en skruvmejsel skall man nog inge ge sig på detta så att säga🤣

Jag har bytt några hundra av dessa och det svåraste momentet som tar 30sekunder är bussningen, verktygen du länkade till gör ingen skillnad
 
  • Gilla
astridsiri
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Tack! Hittade en ny slang med aquastop och har beställt hem den så får hoppas att den funkar
B Bästasvågern skrev:
Tack! Hittade en ny slang med aquastop och har beställt hem den så får hoppas att den funkar sen!
Hej.Jag har samma problem.Vart ifrån har du beställt slangen?
 
H Halil Rezdheb skrev:
Hej.Jag har samma problem.Vart ifrån har du beställt slangen?
Hej!
Jag beställde från en sida som hette fixpart.se - det funkade kanon 😊
 
  • Älska
Halil Rezdheb
  • Laddar…
P problemfinnaren skrev:
Toppen! Låter som nåt man kan fixa mot en bit mat…😀
Hej! Jag bytte den där. Det är enklast om man lägger maskinen på sidan. Skrivar av båten på sidan av maskinen då kommer du åt lättare. Har tagit kort här. Nr 1 är klämman till vattenslangen och nr 2 är slgan som går till maskinen som sitter med klackar. Hoppas det hjälper er. Men det går lätt att byta.
B Bonzo2000 skrev:
Fick du ordning på det här? Har samma problem med ungefär samma modell. Jag fattar inte riktigt hur jag får loss inloppsslangen från diskmaskinen heller?

[bild]
[bild]
 
  • Interiör av en maskin med pilar som markerar klämma för vattenslang och slang ansluten till maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ripley1 skrev:
Hej! Jag bytte den där. Det är enklast om man lägger maskinen på sidan. Skrivar av båten på sidan av maskinen då kommer du åt lättare. Har tagit kort här. Nr 1 är klämman till vattenslangen och nr 2 är slgan som går till maskinen som sitter med klackar. Hoppas det hjälper er. Men det går lätt att byta.
risken med denna arcelik är när man lägger den på sidan att vattnet i slangen och tanken rinner in i kretskortet som sitter i sidan och då är det godnatt
 
returen returen skrev:
risken med denna arcelik är när man lägger den på sidan att vattnet i slangen och tanken rinner in i kretskortet som sitter i sidan och då är det godnatt
Ojdå, hurdå godnatt med maskinen eller människan?
 
R Ripley1 skrev:
Ojdå, hurdå godnatt med maskinen eller människan?
maskin, människor finns det redan för gott om
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
returen returen skrev:
maskin, människor finns det redan för gott om
Ok tack. Jag tömmde den på vatten innan i alla fall.
 
Har gjort samma byte och löste biffen. Tyckte dock inte att några bilder hjälpte så här är en bild på klämman.

Enligt mig så behöver du inte kriga i dem små hålen som man har tillgång från utsidan. Enklare att ta av botten direkt för du behöver ändå komma åt att byta sladdarna och det förstår jag inte hur man ska kunna göra utan att ta bort botten delen.

Den (botten delen) sitter fast med en skruv så tog ju 1 minut av få bort. Notera dock att det finns en sladd kopplad till botten, så var försiktigt när ni tar bort botten bara.
 
  • Bild av en slangklämma och elektriska kablar, inklusive en kabel i en klämma, i en maskin eller apparat, med synlig isolering och en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nyx5 och 3 till
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Tjena!
Skriver inte här så ofta så vet inte om jag lagt frågan i rätt avdelning!
Jag har en Cylinda diskmaskin (DM 3105). Den har funkat felfritt i lite mer än 2 år men idag så slutade den plötsligt att fungera och ett felmeddelande i displayen kommer upp E02, vilket indikerar problem med vattentillförseln.
Jag har kollat att ventilen som sitter kopplad på blandaren är öppen vilket den är och jag tog även och öppnade aquastopen, och allt ser bra ut.
Är det någon som vet vad problemet kan ligga i ?
Svara gärna i så fall 😃
Tack för en bra tråd med fina tips. Har precis bytt slangen efter att ha fått samma problem som er andra i tråden. Bytte den nyss och de funkar galant igen. Tusen tack till er som satt på informationen till problemet. Mvh Jimmy😃
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Ville bara skriva här att vi hade precis samma problem, beställde hem ny slang med aquastop från länken ovan. Fick hem den idag och bytte enligt instruktioner här i tråden och nu funkar den igen. Tack alla!! 😊
 
  • Gilla
Ripley1 och 2 till
  • Laddar…
Min Cylinda gick lite drygt en månad efter att garantitiden gått ut innan E02 dök upp. Deras kundtjänst var stenhård, garantin har gått ut, 2500:- + delar kostar en tekniker på plats.

Så tack för hjälpen ni i tråden. Att gå in genom botten gjorde det här till en inte allt för svår reparation.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.