14 339 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Cylinda diskmaskin tar inte in vatten
Om du läser hela tråden eller åtminstone det inlägget du citerar så inser du att jag redan lyckats byta slangen på min maskin, så jag vet inte vad det är du svarar på?returen skrev:
Medlem
· Östergötland
· 37 inlägg
Gör gärna en lite bättre beskrivning så att vi som inte redan kan allt kan följa dig istället.returen skrev:
- Vilka maskiner ingår i "arcelik maskinerna"?
- Vilka skruvar behöver lossas för att ta bort sidan?
För mig var det inte självklart hur man skulle få loss sidan då det såg ut att var plastbitar som höll den och plåtar i olka lager. Botten var enkel att lossa med en skruv och några "plastflärpar".
Om du mot förmodan fortfarande upplever bussningen som bökig så kan jag tipsa om om dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/plock--och-ritskroksats-4-st-2000042080
In i hålen vid sidan av bussningen (se inlägg #8 ovan) och vrid om så att plastflärparna på bussningen pressas in och bussningen kommer ut.
I helgen bytte jag stötdämpare på min Cylinda tvättmaskin. Önskar man hade haft dina tydliga beskrivningar till hjälp även där.
Ha det fint!
alltså har man tummen mitt i handen och aldrig hållit i en skruvmejsel skall man nog inge ge sig på detta så att säga🤣P problemfinnaren skrev:Gör gärna en lite bättre beskrivning så att vi som inte redan kan allt kan följa dig istället.
- Vilka maskiner ingår i "arcelik maskinerna"?
- Vilka skruvar behöver lossas för att ta bort sidan?
För mig var det inte självklart hur man skulle få loss sidan då det såg ut att var plastbitar som höll den och plåtar i olka lager. Botten var enkel att lossa med en skruv och några "plastflärpar".
Om du mot förmodan fortfarande upplever bussningen som bökig så kan jag tipsa om om dessa:
[länk]
In i hålen vid sidan av bussningen (se inlägg #8 ovan) och vrid om så att plastflärparna på bussningen pressas in och bussningen kommer ut.
I helgen bytte jag stötdämpare på min Cylinda tvättmaskin. Önskar man hade haft dina tydliga beskrivningar till hjälp även där.
Ha det fint!
Jag har bytt några hundra av dessa och det svåraste momentet som tar 30sekunder är bussningen, verktygen du länkade till gör ingen skillnad
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 40 inlägg
Hej! Jag bytte den där. Det är enklast om man lägger maskinen på sidan. Skrivar av båten på sidan av maskinen då kommer du åt lättare. Har tagit kort här. Nr 1 är klämman till vattenslangen och nr 2 är slgan som går till maskinen som sitter med klackar. Hoppas det hjälper er. Men det går lätt att byta.P problemfinnaren skrev:
B Bonzo2000 skrev:
risken med denna arcelik är när man lägger den på sidan att vattnet i slangen och tanken rinner in i kretskortet som sitter i sidan och då är det godnattR Ripley1 skrev:Hej! Jag bytte den där. Det är enklast om man lägger maskinen på sidan. Skrivar av båten på sidan av maskinen då kommer du åt lättare. Har tagit kort här. Nr 1 är klämman till vattenslangen och nr 2 är slgan som går till maskinen som sitter med klackar. Hoppas det hjälper er. Men det går lätt att byta.
Har gjort samma byte och löste biffen. Tyckte dock inte att några bilder hjälpte så här är en bild på klämman.
Enligt mig så behöver du inte kriga i dem små hålen som man har tillgång från utsidan. Enklare att ta av botten direkt för du behöver ändå komma åt att byta sladdarna och det förstår jag inte hur man ska kunna göra utan att ta bort botten delen.
Den (botten delen) sitter fast med en skruv så tog ju 1 minut av få bort. Notera dock att det finns en sladd kopplad till botten, så var försiktigt när ni tar bort botten bara.
Enligt mig så behöver du inte kriga i dem små hålen som man har tillgång från utsidan. Enklare att ta av botten direkt för du behöver ändå komma åt att byta sladdarna och det förstår jag inte hur man ska kunna göra utan att ta bort botten delen.
Den (botten delen) sitter fast med en skruv så tog ju 1 minut av få bort. Notera dock att det finns en sladd kopplad till botten, så var försiktigt när ni tar bort botten bara.
Tack för en bra tråd med fina tips. Har precis bytt slangen efter att ha fått samma problem som er andra i tråden. Bytte den nyss och de funkar galant igen. Tusen tack till er som satt på informationen till problemet. Mvh Jimmy😃B Bästasvågern skrev:Tjena!
Skriver inte här så ofta så vet inte om jag lagt frågan i rätt avdelning!
Jag har en Cylinda diskmaskin (DM 3105). Den har funkat felfritt i lite mer än 2 år men idag så slutade den plötsligt att fungera och ett felmeddelande i displayen kommer upp E02, vilket indikerar problem med vattentillförseln.
Jag har kollat att ventilen som sitter kopplad på blandaren är öppen vilket den är och jag tog även och öppnade aquastopen, och allt ser bra ut.
Är det någon som vet vad problemet kan ligga i ?
Svara gärna i så fall 😃
Min Cylinda gick lite drygt en månad efter att garantitiden gått ut innan E02 dök upp. Deras kundtjänst var stenhård, garantin har gått ut, 2500:- + delar kostar en tekniker på plats.
Så tack för hjälpen ni i tråden. Att gå in genom botten gjorde det här till en inte allt för svår reparation.
Så tack för hjälpen ni i tråden. Att gå in genom botten gjorde det här till en inte allt för svår reparation.
Klicka här för att svara

