Jag demonterade den och smörjde upp, men det läckte ändå. Så köpa nytt är mitt svar.

• Gilla
Per SC
  • Laddar…
P
byt fort innan den kortsluter kretskortet

• Gilla
Per SC
  • Laddar…
Titta vad jag hittade för fin gammal tråd. :surprised:
Imorgon river jag ut diskmaskinen för repetition. :strong:

Ser en 1.22 ut lika?

//AA

P
S saiter skrev:
Titta vad jag hittade för fin gammal tråd. :surprised:
Imorgon river jag ut diskmaskinen för repetition. :strong:

Ser en 1.22 ut lika?

//AA
aumen

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Några år senare håller jag på att försöka fixa min DM-72:a.

Efter många års trogen tjänst brände plötsligt kretskortet. Upptäckte att utloppsslangen skavt hål mot plåten på maskinen där den går ut. Vatten och rost i bottenplåten.

Bytte slang, torkade upp plåten. Hade skaffat en reservdels 72:a varifrån jag tog kretskortet.
Fungerade finfint ett halvår. Tills den plötsligt var stendöd.

Tog isär frontluckan med kretskort och allt och väntade mig ett bränt kort (igen). Men kortet ser helt ut. Förutom en liten ytmonterad komponent (troligtvis en triac eller transistor) där ett ytterst liten chip är borta från ett hörn av det svarta kiselhöljet.

Gjorde rent allt, mätte på kortet, hittade inga kortslutningar i några komponenet etc. Spår av varmgång på kortet under ett gäng motstånd på mitten finns, men alla motstånd visar rätt värden.

Kopplade in kortet och slog på strömmen.

Då gick både avloppspump och cirkulationspump igång på en gång samtidigt som samtliga lysdioder i displayen lyste. Stängde snabbt av igen för inte riskera elektroniken mer.
Då är frågan; är kretskortet bränt? Eller är det kortis någonstans, t ex spolarmsväxeln? Eller är det flottörgivaren som gett upp och drar igång pumpen utan att strömbrytaren är på?

Har idag kontaktat Cylinda och Holmgrens för att försöka få tag i ett nytt kretskort. Men de säger att den är för gammal.

Letar efter idéer hur man går vidare. Ser ingen läcka vid spolarmsväxeln men det kanske är där man ska börja? Går det att lämna in kretskortet till någon elektronikreparatör?

Jag vill ju inte ge upp nu... och har en reservdelsmaskin ståendes... Någon med erfarenhet som har något förslag? :-)

Mvh Lars

Är det halvledare för att aktivera de olika pumparna och växlaren mm? Har du mätt de?
Lött om alla hålmonterade större komponenter?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.