Byggahus.se

Cylinda 11000 tar inte in vatten

1. K
    Byggnadsvårdare · 55 inlägg

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    Problem med gammal tvättmaskin., Cylinda 11000
    maskinen är gammal men till mina behov har den till och med för några dagar sedan fungerat prickfritt, har nog inte gått så mycket.då huset ägdes tidigare av en äldre dam som nog inte använde maskinen så frekvent
    Problemet
    När jag sätter igång tvättmaskinen så står den bara och ”surrar” och tar inte in vatten.
    Jag har kollat luddfilter och att det kommer fram vatten till inloppsventilen - inga som helst problem.
    Misstänker inloppsventilen - tacksam för kommentar

2. Silver78
    Självbyggare · 1 702 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Förmodligen inloppsventilen. Men för att veta måste du koppla ur allt och kontrollera.
    Nivåslangen kan vara igensatt och då tar maskinen inte in vatten. Luddfiltret tömt?
    Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.
    Det kan även sitta ett grusfilter som är igensatt. Då blir vattentrycket för lågt och maskinen tar ej in vatten.

• Laddar…
  3. electroluxaren
    Medlem · - · 8 308 inlägg
    den var gammal!
    vad surrar? motorn för trumman eller inloppsventilen?
    har du tagit bort slangen på baksidan? sitter på inloppsventilen och där finns ett filter som kan vara täppt.
    annars återstår bara själva ventilen, de brukar ge upp efter lång och trogen tjänst då käglorna i dessa inte orkar öppna.
    https://www.nettoparts.se/shop/vattenventil-cylinda-16814p.html

• Laddar…
  4. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 528 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Kan man knacka på de lite för att försöka få de att hoppa till? I felsökningssyfte.
    Brukar ju funka på reläer, bränslepumpar osv

5. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    Har lossat slangen och vatten kommer fram ned bra tryck så det verkar som gett upp - maskinen har ju ett antal år på nacken

6. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare

7. electroluxaren
    hur såg filtret ut?

8. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    om du menar filter på inkommande vatten innan inloppsventilen så finns där inget filter men bra tryck. Menar du luddfilter så är det helt rent

9. electroluxaren
    du borde ha ett filter i ingången å ventilpaketet

10. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    Får titta på det i helgen men när jag lossat slangen kunde jag inte se något filter.
    Får som sagt titta på det till helgen

11. electroluxaren
    Sitter instucket i ventilen nås med liten tång

12. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 561 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Vi hade liknande problem med nyare tvättmaskin - visade sig att en pinne (småbarn :oops:) fastnat i en ”impeller” som satt direkt efter intaget. När den togs bort fungerade maskinen klanderfritt igen....

13. electroluxaren
    Det är ju klart om maskinen utsätts för sabotage genom att man tar bort slangen och filtret för att därefter trycka in en pinne och återmontera slangen (vilket jag tror hände på fabriken) så vad kan man göra?

TS maskin har ingen impeller/flödesmätare i alla fall.

14. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    Aha!, tack för det tipset. På detta forum lär man sig något nytt hela tiden :D

15. K

Kapten Bölja

Byggnadsvårdare
    Du skriver ”Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.”
    Tacksam om du kunde ge mig lite mer info hur jag testar att inloppsventilen är ok och vad du menar med ”märkliga värden”. Laddar upp några bilder på den gamla ”trotjänaren”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.