Hej
Jag har en ca 10år gammal Cylinda 10625 som fungerat problemfritt fram tills nu.
Den drar fram programverket och tar in och pumpar ut vatten som den ska, men den börjar aldrig snurra runt...
Är det helt kört och bara att köpa nytt, eller finns det något man kan kolla/göra åt den, tex nån rem som drar runt trumman?
Tacksam för tips
Jag har en ca 10år gammal Cylinda 10625 som fungerat problemfritt fram tills nu.
Den drar fram programverket och tar in och pumpar ut vatten som den ska, men den börjar aldrig snurra runt...
Är det helt kört och bara att köpa nytt, eller finns det något man kan kolla/göra åt den, tex nån rem som drar runt trumman?
Tacksam för tips
Hej!
Det absolut vanligaste felet hos en tvättmaskin som inte snurrar, är att kolen i motorn är slut.
Om man är någorlunda händig med mekaniska o elektriska ting, klarar man att kolla/byta dem själv. Kostar några hundra i material.
Men som sagt, det kräver kanske lite "allmän reparationsvana".
Att låta en serviceman reparera känns tveksamt om maskinen är 10 år.
Då är det nog bättre att överväga en ny.
Glöm inte att göra maskinen spänningslös först, om du tänker meka själv
Det absolut vanligaste felet hos en tvättmaskin som inte snurrar, är att kolen i motorn är slut.
Om man är någorlunda händig med mekaniska o elektriska ting, klarar man att kolla/byta dem själv. Kostar några hundra i material.
Men som sagt, det kräver kanske lite "allmän reparationsvana".
Att låta en serviceman reparera känns tveksamt om maskinen är 10 år.
Då är det nog bättre att överväga en ny.
Glöm inte att göra maskinen spänningslös först, om du tänker meka själv
Ja bygeln ska bort. Jag monterade kolen först, och bröt sedan bort byglarna. Var lite rädd att kolen skulle skadas när de for ut, men de höll. Det är mycket lättare att montera om inte kolen är ute från början, och antar att det är så man ska göra. Jag hade bytt kol på motorer förut men aldrig sett lösningen med en bygel som håller kolen på plats. Hade varit bra om man fått med en liten instruktion. Du kan ju för säkerhets skull ringa o fråga om inte nån annan på forumet ger dig ett definitivt svar.
Hej!
Remmen är i sig troligtvis inte för kort - den gamla har blivit längre med tiden.
Normalt sitter motorn med en "svängbar" upphängning som gör att du skall
kunna justera in motorn något så den nya kortare remmen skall passa, men inte alltid. Har själv bytt på ett par Cylindamaskiner och fick "föra" på remmen
på remskivan samtidigt som jag snurrade på motorn. Kan även vara att du fått fel rem - även om det inte är så vanligt. ibland krävs det lite "övertalning" för att få remmen på plats.
/Mvh, Göran
Remmen är i sig troligtvis inte för kort - den gamla har blivit längre med tiden.
Normalt sitter motorn med en "svängbar" upphängning som gör att du skall
kunna justera in motorn något så den nya kortare remmen skall passa, men inte alltid. Har själv bytt på ett par Cylindamaskiner och fick "föra" på remmen
på remskivan samtidigt som jag snurrade på motorn. Kan även vara att du fått fel rem - även om det inte är så vanligt. ibland krävs det lite "övertalning" för att få remmen på plats.
/Mvh, Göran
Klicka här för att svara
