13 757 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Cykelgarage med carport
För REI30 måste stommen också greja 30 minuter också. Så jag tror inte 2 lager gips hjälper där.K kainu skrev:
Enklast konstruktionen verkar vara:
"Vägg med stomme av träreglar med minsta tvärsnitt 45x120 mm, centrumavstånd ≤ 600 mm och med minst 120 mm mineralullsisolering, på båda sidor försedd med minst 13 mm beklädnadsskiva med densitet ≥ 450 kg/m3, uppfyller brandteknisk klass REI 30."
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-eller-lattreglar/principlosning/
Anledning till att jag trodde du körde REI30 är du har gips på utansidan, vilken anledning då om inte brand?
Jag kör gips på utsidan för styvheten i konstruktionen. Väggen är uppbyggd på följande sätt.R ribbones skrev:För REI30 måste stommen också greja 30 minuter också. Så jag tror inte 2 lager gips hjälper där.
Enklast konstruktionen verkar vara:
"Vägg med stomme av träreglar med minsta tvärsnitt 45x120 mm, centrumavstånd ≤ 600 mm och med minst 120 mm mineralullsisolering, på båda sidor försedd med minst 13 mm beklädnadsskiva med densitet ≥ 450 kg/m3, uppfyller brandteknisk klass REI 30."
[länk]
Anledning till att jag trodde du körde REI30 är du har gips på utansidan, vilken anledning då om inte brand?
1 Utegips
2 170mm regel
3 45x45 regel
4 ångbroms
5 isolering cellulosa 215mm
6 osb
7 gips



