Panelning
 
  • Nyinstallerad vertikal träpanel på byggnadsfasad med stege och vattenpass i förgrunden, nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nypanelad väggsida av ett hus i mörker med artificiellt ljus och snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Forts
 
  • Vitlaserad träfasad på nybyggt garage, upplyst i natt med snö framför och mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild av ett pågående byggprojekt med ett halvfärdigt takstomme och väggpaneler i snöklädd miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Lager gips utanpå ryssspånen för REI30?
 
R ribbones skrev:
Lager gips utanpå ryssspånen för REI30?
Va?=) fattar inte vad du menar
 
K kainu skrev:
Va?=) fattar inte vad du menar
Pga avståndet till huset ser ut att vara mindre än 8m och huset är ej klassat EI60 måste garaget (eftersom det är större än 15kvm) uppföras med minsta brandklass (R)EI30.
 
Ok!
Jag har rivit ett befintligt garage och det nya ligger så samma ställe, så jag har inte fått några krav på brandklass
 
K kainu skrev:
Ok!
Jag har rivit ett befintligt garage och det nya ligger så samma ställe, så jag har inte fått några krav på brandklass
Det är lagkrav, BBR5.6.
 
K kainu skrev:
Jag har sökt bygglov och de har inte ställt några krav
Det är inte så det funkar. De behöver inte ställt krav på att du måste följa lagen. Man måste följa lagen. Plan- och byggförordningen är inte valfri.
 
R ribbones skrev:
Det är inte så det funkar. De behöver inte ställt krav på att du måste följa lagen. Man måste följa lagen. Plan- och byggförordningen är inte valfri.
Isåfall blir det 2 lager.
 
K kainu skrev:
Isåfall blir det 2 lager.
För REI30 måste stommen också greja 30 minuter också. Så jag tror inte 2 lager gips hjälper där.
Enklast konstruktionen verkar vara:
"Vägg med stomme av träreglar med minsta tvärsnitt 45x120 mm, centrumavstånd ≤ 600 mm och med minst 120 mm mineralullsisolering, på båda sidor försedd med minst 13 mm beklädnadsskiva med densitet ≥ 450 kg/m3, uppfyller brandteknisk klass REI 30."
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-eller-lattreglar/principlosning/

Anledning till att jag trodde du körde REI30 är du har gips på utansidan, vilken anledning då om inte brand?
 
R ribbones skrev:
För REI30 måste stommen också greja 30 minuter också. Så jag tror inte 2 lager gips hjälper där.
Enklast konstruktionen verkar vara:
"Vägg med stomme av träreglar med minsta tvärsnitt 45x120 mm, centrumavstånd ≤ 600 mm och med minst 120 mm mineralullsisolering, på båda sidor försedd med minst 13 mm beklädnadsskiva med densitet ≥ 450 kg/m3, uppfyller brandteknisk klass REI 30."
[länk]

Anledning till att jag trodde du körde REI30 är du har gips på utansidan, vilken anledning då om inte brand?
Jag kör gips på utsidan för styvheten i konstruktionen. Väggen är uppbyggd på följande sätt.
1 Utegips
2 170mm regel
3 45x45 regel
4 ångbroms
5 isolering cellulosa 215mm
6 osb
7 gips
 
K kainu skrev:
Jag kör gips på utsidan för styvheten i konstruktionen. Väggen är uppbyggd på följande sätt.
1 Utegips
2 170mm regel
3 45x45 regel
4 ångbroms
5 isolering cellulosa 215mm
6 osb
7 gips
Ah, ok. Ser bra ut!
 
R ribbones skrev:
Ah, ok. Ser bra ut!
Fungerar det?
 
K kainu skrev:
Fungerar det?
Vet inte, jag skulle tro det. Kontruktionen är ju bra så jag skulke inte vara orolig vid brand och någon frågar säg REI30. (Hade jag inte intresserat mig av ditt utegips så hade detta förmodligen _aldrig_ dykt upp)
 
R ribbones skrev:
Vet inte, jag skulle tro det. Kontruktionen är ju bra så jag skulke inte vara orolig vid brand och någon frågar säg REI30. (Hade jag inte intresserat mig av ditt utegips så hade detta förmodligen _aldrig_ dykt upp)
Ok! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.