5 553 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
CXS eller 35 FC
Sida 1 av 2
Känner att jag gärna skulle ha en duglig vinkelborrskruvdragare för de där riktigt kluriga tillfällena. Väger därför för och emot mellan Festool CXS och Bosch GSR FC 35 som båda verkar vara fina maskiner.
-Gällande låda vinner Festool för mig då jag har många kompatibla redan och inga L-box. Att ha låda känns relevant då det är en del tillbehör att hålla reda på.
-Priset skiljer några hundralappar till Bosch fördel.
-Batterisystemmässigt är det mig det samma, har inga 10,8 V sedan tidigare och ser inte att jag kommer skaffa fler verktyg med sådana batterier.
Andra aspekter jag borde överväga?
-Gällande låda vinner Festool för mig då jag har många kompatibla redan och inga L-box. Att ha låda känns relevant då det är en del tillbehör att hålla reda på.
-Priset skiljer några hundralappar till Bosch fördel.
-Batterisystemmässigt är det mig det samma, har inga 10,8 V sedan tidigare och ser inte att jag kommer skaffa fler verktyg med sådana batterier.
Andra aspekter jag borde överväga?
Jag älskar min CXS, men har ingen erfarenhet av Boschen så jag borde väl inte uttala mig.
Men jag gör det ändå: kom ihåg att skruvdragaren blir ju bara så bra som tillbehören. Jag slog till på en sån där Centrotec tillbehörslåda när jag köpte min inför köksrenovering. Det var bra skit, men verkar ha blivit avsevärt dyrare. Finns aningen billigare begagnat ibland dock. Det är, som vanligt ett rabbit hole...
Men jag gör det ändå: kom ihåg att skruvdragaren blir ju bara så bra som tillbehören. Jag slog till på en sån där Centrotec tillbehörslåda när jag köpte min inför köksrenovering. Det var bra skit, men verkar ha blivit avsevärt dyrare. Finns aningen billigare begagnat ibland dock. Det är, som vanligt ett rabbit hole...
Skulle rekommendera att tafsa på båda maskinerna. Har själv en CXS som är perfekt för installationer och jag älskar greppet. C18 fastna jag inte alls för gentemot T18. Så smaken är som baken.
CXS är inte borstlös.
Bits förvaring är smart på CXS.
Jag har aldrig blivit kompis med Boschs grepp på 12v serien, eftersom batterierna sitter i handtaget blir de per automatik tjockare, annars hade både Milwaukee och Bosch legat högre upp i listan för min del.
CXS är inte borstlös.
Bits förvaring är smart på CXS.
Jag har aldrig blivit kompis med Boschs grepp på 12v serien, eftersom batterierna sitter i handtaget blir de per automatik tjockare, annars hade både Milwaukee och Bosch legat högre upp i listan för min del.
Tack. Hmm, tror dock inte jag kommer att gå centrotec-spåret.jonmo skrev:
Jag älskar min CXS, men har ingen erfarenhet av Boschen så jag borde väl inte uttala mig.
Men jag gör det ändå: kom ihåg att skruvdragaren blir ju bara så bra som tillbehören. Jag slog till på en sån där Centrotec tillbehörslåda när jag köpte min inför köksrenovering. Det var bra skit, men verkar ha blivit avsevärt dyrare. Finns aningen billigare begagnat ibland dock. Det är, som vanligt ett rabbit hole...
Jag har faktiskt aldrig fått till något tillräckligt bra när det kommer till förvaring direkt på verktyget. Eftermarknadslösningar inkl DIY hamnar alltid på utsidan och är i vägen. Lösningen på CXS med infälld bitsförvaring ser sjukt smut ut.jonmo skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag har en CXS och den är grym men som med allt så kommer de bättre grejjer.
Jag råkade slinta på köpknappen och Impulsköpte Metabos nya 12v med löstagbar chuck.
https://www.toolab.se/produkt/metabo-bs-12-bl-q-borr-skruvdragare-powermaxx-12v-lihd-2x4-0ah
Finns både vinkelchuck och offset chuck att köpa,och Festools centrotec chuck passar som handsken i den utan några glapp så det vart jag överlycklig för så jag kan använda mina centrotec bitslådor
https://www.toolab.se/produkt/metabo-quick-vinkelvaxel-till-powermaxx
https://www.duabhuset.se/index.php?...M5J-_3hPmkBoUWaBv2GFrAuTRImKgx1caAmthEALw_wcB
Annars kanske Milwaukees nya CXS kopia vore nåt?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...orrskruvdragare-med-batteri-laddare-och-vaska
Den har rejäl bitsförsvaring fram med..
Jag råkade slinta på köpknappen och Impulsköpte Metabos nya 12v med löstagbar chuck.
https://www.toolab.se/produkt/metabo-bs-12-bl-q-borr-skruvdragare-powermaxx-12v-lihd-2x4-0ah
Finns både vinkelchuck och offset chuck att köpa,och Festools centrotec chuck passar som handsken i den utan några glapp så det vart jag överlycklig för så jag kan använda mina centrotec bitslådor
https://www.toolab.se/produkt/metabo-quick-vinkelvaxel-till-powermaxx
https://www.duabhuset.se/index.php?...M5J-_3hPmkBoUWaBv2GFrAuTRImKgx1caAmthEALw_wcB
Annars kanske Milwaukees nya CXS kopia vore nåt?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...orrskruvdragare-med-batteri-laddare-och-vaska
Den har rejäl bitsförsvaring fram med..
Hmm, nu blev det inte lättare direkt...P pleqtiz skrev:Jag har en CXS och den är grym men som med allt så kommer de bättre grejjer.
Jag råkade slinta på köpknappen och Impulsköpte Metabos nya 12v med löstagbar chuck.
[länk]
Finns både vinkelchuck och offset chuck att köpa,och Festools centrotec chuck passar som handsken i den utan några glapp så det vart jag överlycklig för så jag kan använda mina centrotec bitslådor
[länk]
[länk]
Annars kanske Milwaukees nya CXS kopia vore nåt?
[länk]
Den har rejäl bitsförsvaring fram med..
Jag motiverade nin FC-35 med att batterierna passar till GLL 3-80. Greppet är knubbigt och jag har små hönder, men jag har oftast ringfingret på avtryckarn och lång och penkfinger längs med kroppen och då funkar det bra... Det talar nog emot FC-35an...
Jag tycker iof att Bosch 12v är ganska sköna i greppet men har inte provat någon av de andra som nämns tidigare i tråden. Kan nog tänka mig att tex Festool är skönare?H Huzzbutt skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kollat på TSX?