2 949 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Cuprinol? Pcp?
hej
Jag har villa från -78 med cuprinol målad syll.
Det jag undrar över:
Är det pentaklorfenol i all cuprinol? eller bara i den impregneringen som var tidigare på 70-talet. Är alltså målat bara på undersidan av syllen.
Luktar det från syllen även om det Inte har varit fuktigt?
Har uppreglat golv. Är det svårt att byta syll själv? Om man river alla golv.
Hur bygger man upp det igen för att skydda huset på bästa sätt mot fukt utan att det ska kosta allt för mycket?
Mvh
Zana
Jag har villa från -78 med cuprinol målad syll.
Det jag undrar över:
Är det pentaklorfenol i all cuprinol? eller bara i den impregneringen som var tidigare på 70-talet. Är alltså målat bara på undersidan av syllen.
Luktar det från syllen även om det Inte har varit fuktigt?
Har uppreglat golv. Är det svårt att byta syll själv? Om man river alla golv.
Hur bygger man upp det igen för att skydda huset på bästa sätt mot fukt utan att det ska kosta allt för mycket?
Mvh
Zana
Någon ?
Detta är andrahandsinformation, men jag känner en person som fick bygga om en del av ett hus pga cuprinol. Det var inte fukt utan det luktade när det aktiva medlet i cuprinol avdunstade. Om det var pentaklorfenol är jag osäker på.
KP-Cuprinol var en patenterad svensk uppfinning och en paradprodukt för träskyddsindustrin ända fram tills mitten på 1970-talet då rapporter kom att klorfenoler ofta innehåller hälsoskadliga klordioxiner. I samma veva hamnade företaget BT-Kemi, med nära band till KP-Cuprinol, i en omtalad miljöskandal i Teckomatorp. Cuprinol innehöll arsenik och krom. Detta förbjöds att användas 2004. Rådet från mig om ni någonsin ska impregnera trä som ska vara torrt och fritt från damm och smuts, lös färg etc., använd en blandning 40% kokt linolja, 40% rå linolja och 20 % balsamterpentin. Balsamterpenet förbättrar inträngning i träet avsevärt och förkortar torktiden till några timmar eller dygn. Låt härda i 10 till 14 dagar innan det utsätts för ytterligare behandling. Ska ni sen måla, så måla med linoljefärg enligt samma princip med balsamterpentin, 10% - 20%. Sörj för god luftväxling, helst utomhus eller under ett skärmtak.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 994 inlägg
Om det var i närtid är det troligen cuprinol som utsätts för fukt, då luktar den nämligen.Ludde Jakobsson skrev:
Jag har själv bytt 125 kvm blindbotten i trä målad med cuprinol -73. Funkar utmärkt så länge det är torrt (eller utomhus) men i en fuktig krypgrund luktar det...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden