Jag vet inte om det var så att jag eldade lite för tufft för ett par veckor sedan eftersom panntemperaturen gick upp till 99 grader samtidigt som fläkten i pannan stannade. Samtidigt började det rinna vatten ur skvallerröret som är monterat ovanpå pannan. Det är väl egentligen helt naturligt att pannan beter sig på detta sätt, men problemet är nu att det 2 veckor senare fortfarande och konstant rinner lite vatten ur skvalleröret vilket det inte gjort förut.

Det är inte kylslingan som det rinner igenom, alltså syrventilen som läckeri genom.

Skvallerrör är ej monterad direkt på pannan men kommer från en öppen expansionskärl som oftast står på vinden ... har du en sån?
Eller är det annat som läcker....
gaia

Kan kanske också vara en säkerhetsventil som inte tätar igen efter att den tvingats öppna.
men då borde det ju sluta läcka när trycket sänkts.
Och efter två veckors läck så borde värmesystemet vara tomt, om det inte är megastort.
Tappar du systemvatten?

Jag tror, med tanke på vad som hittils framkommit, att det är kylslingans ventil som läcker kylvatten.

Jo jag har ett öppet kärl på vinden men det är inte det skvallerröret som rinner utan från ett rör som är monterat uppe på själva pannan..

lägg upp en bild så är det enklare att felsöka.

Röret närmast kameran leder ner till min golvbrunn och rinner konstant..

• P1010001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är väl en kylvattenventil?

Se om det finns någon möjlighet att stänga av vattnet som kommer ner till denna ventil. Då borde det sluta rinna och sen kan du ta isär ventilen för att kolla om det går att få den tät igen.

Precis som jag trodde, om du skruva loss ringen som pilen visar på så kan du sedan trycka in en pigg så du spolar igenom ventilen, antagligen smuts som gör att det inte tätar.

85_p1010001_1.jpg

Ursäkta att jag stövlar in här. Jag har en SYR-ventil enligt bilden som har fastnat, går ej att trycka in röda pluppen för att spola igenom. Kan man demontera ringen och kanske lösa problemet utan att tömma systemet?

Om du skruvar loss vid ringen som jag har markerat så kommer du åt en pigg som du kan trycka in, då kommer det att spola igenom vatten. Det ska inte komma något vatten pga att du lossar vid ringen.

Förlåt om jag lägger mig i, men jag har likadant och när jag skruvar loss säkerhetsventilen känner jag piggen men tyvärr kan jag in rubba den alls. Hur gör jag då?

T Thehag76 skrev:
Förlåt om jag lägger mig i, men jag har likadant och när jag skruvar loss säkerhetsventilen känner jag piggen men tyvärr kan jag in rubba den alls. Hur gör jag då?
Hade problem med att min säkerhetsbrytare inte gick tillbaka när min cirkulationspump gick sönder och brytaren löste ut. Enligt rörmokaren så är det inte ovanligt att dessa går sönder och måste bytas ut.

B Zlade skrev:
Hade problem med att min säkerhetsbrytare inte gick tillbaka när min cirkulationspump gick sönder och brytaren löste ut. Enligt rörmokaren så är det inte ovanligt att dessa går sönder och måste bytas ut.
Är det då en ny säkerhetsventil som skall kopplas eller är det kopplingen med stiftet som måste bytas ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.