Tänkte höra med er om hur ofta en varmvattenberedare går sönder som sitter i en panna. CTC v20 från 97. Trycket i expansionskärlet steg och säkerhetsventilen började läcka. Stängde av kallvattenanslutningen till vvberedaren och trycket sjunker. Enligt rörkrökaren har vvber...rostat hål. Om man kollar ctcs hemsida så ska den vara kopparbelagd.

säkerhetsventilen har inte läckt tidigare?
rostat? hmm låter jätte skumt, de är kopparbelagda och håller längre än pannan...

Den har inte läckt tidigare. Trycket ökat i expansionskärlet också. Om nu det gått hål i vvb så läcker det ju ut till radiatorkretsen och trycket ökar. Men ska verkligen vvb gå hål?? Ingen som varit med om något liknande?

Kanske skulle höra av mej till ctc?

Om vattnet är surt äter det på materialet ---10 års livslängd?
blir som tråden acc / panna rostat sönder,kan det vara fabrikationsfel?

rost verkar vara ett återkommande problem för ctc min ctc/v25 har rostat hål på ovansidan...aldrig mer ctc...

Helt riktigt så har nog beredaren gått hål på, Det hände i min förra panna oxå men den va 32 år vilket den bör hålla tycker jag.. 12 år är ingen ålder kan tyckas men det beror på vatten kvaliten..

Frågade svärfar om hans vatten va surt. Nja fick jag till svar så där har vi nog svaret. Tack grabbs!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.