Hej alla kunniga,

Har jordvärme i huset. Visserligen beläget i Västra Götaland men elpatronen får ändå gå rätt hårt när det är riktigt kalla vinterdagar.

Med tanke på dagens elpriser vill jag nu få igång den gamla pannan för att ta bort topparna på elförbrukningen men har noll koll på pannor rent generellt.

Kan någon svara på vad detta är för panna, gärna modell och typ, om den funkar för det syftet som avses samt om det är något särskilt man ska tänka på?

• Gammal pannan i ett pannrum med synliga mätare och rör, intill en sopborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Ser ut som en gammal panna från 60-talet tycker jag. Titta noga på märkskylten på ovansidan till vänster. Där måste det stå modellbeteckning tror jag. Kan vara föregångare till 260-serien. Bäst att kommunens sotare kommer och besiktigar skorstenen också innan du börjar elda någon ved. Sedan är frågan hur den är inkopplad i förhållande till värmepumpen om det kommer att fungera. Kanske några ventiler som måste öppnas/stängas manuellt för att byta mellan panna och värmepump.

J Josth skrev:
Hej! Ser ut som en gammal panna från 60-talet tycker jag. Titta noga på märkskylten på ovansidan till vänster. Där måste det stå modellbeteckning tror jag. Kan vara föregångare till 260-serien. Bäst att kommunens sotare kommer och besiktigar skorstenen också innan du börjar elda någon ved. Sedan är frågan hur den är inkopplad i förhållande till värmepumpen om det kommer att fungera. Kanske några ventiler som måste öppnas/stängas manuellt för att byta mellan panna och värmepump.
Du har helt rätt. Har en besiktningsman på väg om en vecka för att provtrycka och kontrollera skorstenen.

Varför skulle det inte fungera? Enligt fd ägare så är den kopplad till elementen och jag tänker att jordvärmepumpen bör känna efter tempen på returen för att avgöra om elpatronen ska gå igång eller inte. Men ja, ventilerna måste man få koll på.

Frågan är om det verkligen är byggt för att gå automatiskt bara man börjar elda? Med NIBE kan man bygga prioriterad tillsats till värmepumpen om man eldar med ved men det kräver en ackumulatortank mellan pannan och värmepumpen där värmepumpen kan känna av temperaturen i ackumulatortanken hela tiden och avgöra om värmepumpen ska köra kompressorn och el-patronen om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.