Eller jag kanske kollar på fel? Detta är ”rumsvarmt”

• Digital termostat visar "Rumstemperatur" och värmeinställningar med ikoner för nattsänkning och semester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det där värdet finjusterar värmen. Du får gå in i menyn avancerat, inställningar, värmesystem. Där kan du ändra kurvlutningen. Kurvlutningen bestämmer hur varmt vatten som åker ut till elementen beroende på hur kallt det är ute.

Då ser de ut såhär, vad är vettigt att ha de på?

• Hand justerar inställningar på en display för värmesystem som visar temperatur och programalternativ.
    Skapa konto
  • Digital termostat med inställningar för värmesystem visande temperaturjusteringar.
    Skapa konto
R R88 skrev:
vi har sån klassiska ”vridgrejer” på radiatorerna på övervåningen, de står på 6 av 9, mer en så blir svettigt! Radiatorerna är enrörssytem (om de nu påverkar) På undervåningen har vi vattenburen golvvärme, där de sitter en ”shunt(?)” i golvvärmeskåpet. Allt är liksom samma system, golvvärmen står på 3 av 6, då är golvet 23 grader och luften ca 21 grader, lagom för oss.
om jag tyder de rätt står värmen på 50 på pannan, men den anpassad oxå efter temperaturen ute ser man på in/ returen.
Det var vad jag skrev, du ska göra en riktig grundjustering. Nu justerar du på pumpen med ett troligtvis felaktigt justerat vörmesystem.

Jag skulle nog börja med att dra ned kurvjusteringen till 0 och avvakta ett dygn. Det förutsätter ju att man har termostaterna öppna i alla element.

A AndersS skrev:
Det var vad jag skrev, du ska göra en riktig grundjustering. Nu justerar du på pumpen med ett troligtvis felaktigt justerat vörmesystem.
Men borde inte röriswn som kopplade in detta gjort de? ‍♀️

D Dennis K skrev:
Jag skulle nog börja med att dra ned kurvjusteringen till 0 och avvakta ett dygn. Det förutsätter ju att man har termostaterna öppna i alla element.
Kan detta komma att påverka driftkurvan tro?
Vet inte om jag vågar dra på fullt på golvvärmen? Parkett och den vill ju ha Max 27 grader.

Ja alltså rörisen borde ju ha gjort en grundinställning, men mycket tyder ju på att så icke är fallet. Pannan tillverkar ju uppenbarligen mycket varmare vatten än den behöver.

Har du golvvärme nere och element uppe och det blir tokvarmt uppe så är ju kurvlutningen felinställd. Jag skulle dra ner den från 50 till 40 och ev mer beroende på....testa å se och jag tror att du får en bättre kurva på bilden du visar i #1 . Ju lägre kurva ju bättre driftekonomi...

D Dennis K skrev:
Ja alltså rörisen borde ju ha gjort en grundinställning, men mycket tyder ju på att så icke är fallet. Pannan tillverkar ju uppenbarligen mycket varmare vatten än den behöver.
Så nu har jag vridit ner kurvjusteringen till 0, och dragit upp alla radiatorer på Max. Avvaktar nu och ser om de blir någon skillnad på driftkurvan.
Ska jag då i morgon vrida ner kurvlutningen oxå? Ska kurvjusteringen stanna på 0 eller ska jag flytta tillbaka den sen till 3?
Sorry alla frågor, aldrig kännt mig så bortkommen tidigaste

V Vector skrev:
Har du golvvärme nere och element uppe och det blir tokvarmt uppe så är ju kurvlutningen felinställd. Jag skulle dra ner den från 50 till 40 och ev mer beroende på....testa å se och jag tror att du får en bättre kurva på bilden du visar i #1 . Ju lägre kurva ju bättre driftekonomi...
tack för tips! Aldrig känt mig så bortkommen!
Tycker även du att jag ska ändra kurvjusteringen till 0? Eller ska den vara kvar på 3?

bli bara tokvarmt uppe men de beror nog oxå på att vi saknar värmekälla i 2 rum på nedervåningen en sålänge

Du har inte fått någon instruktionsbok med? Det står ganska bra förklarat i den hur värmekurva samt kurvjustering påverkar. Det är lättare om man ändrar en parameter åt gången så ser man ju hur det påverkar.

R R88 skrev:
tack för tips! Aldrig känt mig så bortkommen!
Tycker även du att jag ska ändra kurvjusteringen till 0? Eller ska den vara kvar på 3?

bli bara tokvarmt uppe men de beror nog oxå på att vi saknar värmekälla i 2 rum på nedervåningen en sålänge
Jag tycker du kan ändra tillbaka kurvjusteringen och gå direkt på kurvlutningen...

Är det över 0 grader ute så är det kurvjusteringen du ska ändra, neråt om det är för varmt inne och uppåt om det är för kallt. Är det under 0 grader ute så är det lutningen som ska ändras. Är värdena helt uppåt väggarna fel så kan det ju dock vara båda som behöver ändras. Som sagts tidigare så är det något som tar lite tid att trimma in att få det bra. Man får ändra lite och vänta en dag och se vad det gav.

Var är huset och hur är det isolerat? Det finns ju lite "standard värden" som man brukar börja på baserat på vilket klimat man har och hur mycket värme som försvinner ut etc.

J Jensa86 skrev:
Är det över 0 grader ute så är det kurvjusteringen du ska ändra, neråt om det är för varmt inne och uppåt om det är för kallt. Är det under 0 grader ute så är det lutningen som ska ändras. Är värdena helt uppåt väggarna fel så kan det ju dock vara båda som behöver ändras. Som sagts tidigare så är det något som tar lite tid att trimma in att få det bra. Man får ändra lite och vänta en dag och se vad det gav.

Var är huset och hur är det isolerat? Det finns ju lite "standard värden" som man brukar börja på baserat på vilket klimat man har och hur mycket värme som försvinner ut etc.
tack för info!
Huset finns i stockholm, är byggt -90 är väldigt välisolerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.