Felkod 172: När produkten spänningsätts kalibreras strömmätningsdelen om. Om
detta sker när drivern är varm (precis varit i drift) fallerar kalibreringen.
Bryt strömmen till anläggningen i 10min.
Återkommer larmet efter det så är troligtvis drivern kass och behöver bytas 🤔
detta sker när drivern är varm (precis varit i drift) fallerar kalibreringen.
Bryt strömmen till anläggningen i 10min.
Återkommer larmet efter det så är troligtvis drivern kass och behöver bytas 🤔
Drivern styr/reglerar hastigheten på kompressorn.D Drburr skrev:
En ny driver kostar strax över 20.000kr 😐
Hur gammal är din anläggning?
Vi har för exakt en vecka sedan fått samma enhet installerad. Vi får dock larm [174] Driver:103.D Drburr skrev:
Vi har haft hit rörläggare som med telefonhjälp med återförsäljare fått det fixat en gång men det uppstår varje dag. Vad står detta larm för. Det finns inte i instruktionsboken.
Vi har för exakt en vecka sedan fått samma enhet installerad. Vi får dock larm [174] Driver:103.T tobbetk skrev:
Vi har haft hit rörläggare som med telefonhjälp med återförsäljare fått det fixat en gång men det uppstår varje dag. Vad står detta larm för. Det finns inte i instruktionsboken.
Detta har uppstått i samband med strömavbrott för min del.
Ringde montören som sa att jag skulle slå från strömmen (både utedel och panna) i 20-30 minuter. Felet återkommit 1 gång. Även då efter strömavbrott när det var varmt ute.
Har sedan dess funkat felfritt
Ringde montören som sa att jag skulle slå från strömmen (både utedel och panna) i 20-30 minuter. Felet återkommit 1 gång. Även då efter strömavbrott när det var varmt ute.
Har sedan dess funkat felfritt
Hmmm 🤔vi har inte haft strömavbrott när larmen uppkommer. Kan det vara något elfel tro? Pumpen installerades för exakt en vecka sedan och larm har återställts. Igår kom rörläggaren tillbaka för att fixa detta larm. Det återkom igen efter han varit här som återställdes och nu idag uppstod det igen på eftermiddagen.D Drburr skrev:
E174 Driver103 = För hög kompressorström.
Felet kan uppstå i samband med hög framledningstemperatur från
värmepumpen, exempelvis vid varmvattenproduktion, hög RPS och
högt flöde.
Är flödet okej, så är det troligtvis drivern som strular.
Felet kan uppstå i samband med hög framledningstemperatur från
värmepumpen, exempelvis vid varmvattenproduktion, hög RPS och
högt flöde.
Är flödet okej, så är det troligtvis drivern som strular.
Är väll lite tråkigt väder för det nu, men när larmet väl började för mig så återkom det igen och igen tills jag slog från strömmen i 20-30 min. En kort avstängning på nån minut funkade inte.Pionen75 skrev:
Hmmm 🤔vi har inte haft strömavbrott när larmen uppkommer. Kan det vara något elfel tro? Pumpen installerades för exakt en vecka sedan och larm har återställts. Igår kom rörläggaren tillbaka för att fixa detta larm. Det återkom igen efter han varit här som återställdes och nu idag uppstod det igen på eftermiddagen.
Eftersom att jag haft strömavbrott i kallt väder typ +10 och det inte återkommit antar jag att det för min del har med utetemp att göra.
Så ni kan ju testa att bryta strömmen nån halvtimme. Men stäng av både inner och ytterdel, bryter man bara innerdelen så löper ytterdelen amok efter vad jag läst mig till.
Tack. Skall testa det!D Drburr skrev:Är väll lite tråkigt väder för det nu, men när larmet väl började för mig så återkom det igen och igen tills jag slog från strömmen i 20-30 min. En kort avstängning på nån minut funkade inte.
Eftersom att jag haft strömavbrott i kallt väder typ +10 och det inte återkommit antar jag att det för min del har med utetemp att göra.
Så ni kan ju testa att bryta strömmen nån halvtimme. Men stäng av både inner och ytterdel, bryter man bara innerdelen så löper ytterdelen amok efter vad jag läst mig till.
Hur löste detta sig?
Har samma system som skribenten och har följande koder:
E174 driver 103
E111 driver 4
Just nu drar pumpen dubbelt så mycket el än vad den borde samt faserna är helt tokiga. Inte ovanligt ena fasen går upp till 25A och säkringen går.
Misstänker det är drivern som ska bytas.
E174 driver 103
E111 driver 4
Just nu drar pumpen dubbelt så mycket el än vad den borde samt faserna är helt tokiga. Inte ovanligt ena fasen går upp till 25A och säkringen går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringde montören, han sa att jag skulle bryta strömmen 20-30 min och se om felet återkom. Det gjorde det en gång efter ett strömavbrott. Gjorde om samma procedur sen har det funkat för min del. Garanti kvar? Hade tre dagar kvar på min upptäckte jag när det första gången dök upp. Hade dock inte mysko elförbrukning.G Gabsson skrev:Hur löste detta sig?
E174 driver 103
E111 driver 4
[bild]
Vår installatör ringde supporten och installatören nämnde att pumpen drar för hög el. Sen gjordes någon ändring… något ställdes ner.G Gabsson skrev:Hur löste detta sig?
E174 driver 103
E111 driver 4
[bild]
Supporten nämnde oxå att det är ett nytt fel som de jobbar med. Troligen kommer någon uppdatering snart.