D
Fått larm på pannan, ett under förra veckan och ytterligare 3 idag.
E172 Driver:101. Jaha…

Nån som vet vad detta betyder, manualen säger kontakta installatören men inget mer om felet och garantin gick ut för några veckor sedan.

T
Felkod 172: När produkten spänningsätts kalibreras strömmätningsdelen om. Om
detta sker när drivern är varm (precis varit i drift) fallerar kalibreringen.

Bryt strömmen till anläggningen i 10min.
Återkommer larmet efter det så är troligtvis drivern kass och behöver bytas 🤔

D
Tackar för svar!
Gjorde något liknande igårkväll efter att jag skrev här, norsk reset dock bara i några sekunder. Inte fått något larm sedan dess.

Vad är en driver, nån slags sensor?

T
D Drburr skrev:
Tackar för svar!
Gjorde något liknande igårkväll efter att jag skrev här, norsk reset dock bara i några sekunder. Inte fått något larm sedan dess.

Vad är en driver, nån slags sensor?
Drivern styr/reglerar hastigheten på kompressorn.

En ny driver kostar strax över 20.000kr 😐
Hur gammal är din anläggning?

D
T tobbetk skrev:
Drivern styr/reglerar hastigheten på kompressorn.

En ny driver kostar strax över 20.000kr 😐
Hur gammal är din anläggning?
Precis över tre år, känns lite tidigt för något sånt att fallera? Får hålla tummarna

D Drburr skrev:
Fått larm på pannan, ett under förra veckan och ytterligare 3 idag.
E172 Driver:101. Jaha…

Nån som vet vad detta betyder, manualen säger kontakta installatören men inget mer om felet och garantin gick ut för några veckor sedan.
Vi har för exakt en vecka sedan fått samma enhet installerad. Vi får dock larm [174] Driver:103.
Vi har haft hit rörläggare som med telefonhjälp med återförsäljare fått det fixat en gång men det uppstår varje dag. Vad står detta larm för. Det finns inte i instruktionsboken.

T tobbetk skrev:
Felkod 172: När produkten spänningsätts kalibreras strömmätningsdelen om. Om
detta sker när drivern är varm (precis varit i drift) fallerar kalibreringen.

Bryt strömmen till anläggningen i 10min.
Återkommer larmet efter det så är troligtvis drivern kass och behöver bytas 🤔
Vi har för exakt en vecka sedan fått samma enhet installerad. Vi får dock larm [174] Driver:103.
Vi har haft hit rörläggare som med telefonhjälp med återförsäljare fått det fixat en gång men det uppstår varje dag. Vad står detta larm för. Det finns inte i instruktionsboken.

D
Detta har uppstått i samband med strömavbrott för min del.
Ringde montören som sa att jag skulle slå från strömmen (både utedel och panna) i 20-30 minuter. Felet återkommit 1 gång. Även då efter strömavbrott när det var varmt ute.
Har sedan dess funkat felfritt

D Drburr skrev:
Detta har uppstått i samband med strömavbrott för min del.
Ringde montören som sa att jag skulle slå från strömmen (både utedel och panna) i 20-30 minuter. Felet återkommit 1 gång. Även då efter strömavbrott när det var varmt ute.
Har sedan dess funkat felfritt
Hmmm 🤔vi har inte haft strömavbrott när larmen uppkommer. Kan det vara något elfel tro? Pumpen installerades för exakt en vecka sedan och larm har återställts. Igår kom rörläggaren tillbaka för att fixa detta larm. Det återkom igen efter han varit här som återställdes och nu idag uppstod det igen på eftermiddagen.

T
E174 Driver103 = För hög kompressorström.
Felet kan uppstå i samband med hög framledningstemperatur från
värmepumpen, exempelvis vid varmvattenproduktion, hög RPS och
högt flöde.

Är flödet okej, så är det troligtvis drivern som strular.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
D
Pionen75 Pionen75 skrev:
Hmmm 🤔vi har inte haft strömavbrott när larmen uppkommer. Kan det vara något elfel tro? Pumpen installerades för exakt en vecka sedan och larm har återställts. Igår kom rörläggaren tillbaka för att fixa detta larm. Det återkom igen efter han varit här som återställdes och nu idag uppstod det igen på eftermiddagen.
Är väll lite tråkigt väder för det nu, men när larmet väl började för mig så återkom det igen och igen tills jag slog från strömmen i 20-30 min. En kort avstängning på nån minut funkade inte.
Eftersom att jag haft strömavbrott i kallt väder typ +10 och det inte återkommit antar jag att det för min del har med utetemp att göra.
Så ni kan ju testa att bryta strömmen nån halvtimme. Men stäng av både inner och ytterdel, bryter man bara innerdelen så löper ytterdelen amok efter vad jag läst mig till.

D Drburr skrev:
Är väll lite tråkigt väder för det nu, men när larmet väl började för mig så återkom det igen och igen tills jag slog från strömmen i 20-30 min. En kort avstängning på nån minut funkade inte.
Eftersom att jag haft strömavbrott i kallt väder typ +10 och det inte återkommit antar jag att det för min del har med utetemp att göra.
Så ni kan ju testa att bryta strömmen nån halvtimme. Men stäng av både inner och ytterdel, bryter man bara innerdelen så löper ytterdelen amok efter vad jag läst mig till.
Tack. Skall testa det!

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Hur löste detta sig?
Har samma system som skribenten och har följande koder:
E174 driver 103
E111 driver 4

Just nu drar pumpen dubbelt så mycket el än vad den borde samt faserna är helt tokiga. Inte ovanligt ena fasen går upp till 25A och säkringen går.
Misstänker det är drivern som ska bytas.

Diagram med fluktuerande linjer, troligtvis datarepresentation, mot rutnät bakgrund, markerad datering längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
G Gabsson skrev:
Hur löste detta sig?
E174 driver 103
E111 driver 4

Just nu drar pumpen dubbelt så mycket el än vad den borde samt faserna är helt tokiga. Inte ovanligt ena fasen går upp till 25A och säkringen går.

[bild]
Ringde montören, han sa att jag skulle bryta strömmen 20-30 min och se om felet återkom. Det gjorde det en gång efter ett strömavbrott. Gjorde om samma procedur sen har det funkat för min del. Garanti kvar? Hade tre dagar kvar på min upptäckte jag när det första gången dök upp. Hade dock inte mysko elförbrukning.

G Gabsson skrev:
Hur löste detta sig?
E174 driver 103
E111 driver 4

[bild]
Vår installatör ringde supporten och installatören nämnde att pumpen drar för hög el. Sen gjordes någon ändring… något ställdes ner.
Supporten nämnde oxå att det är ett nytt fel som de jobbar med. Troligen kommer någon uppdatering snart.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.