Hej på er,
För några veckor sedan så började jag reagera på låg varmvatten temp i duschen.
Efter användning av varmvatten så har det alltid gått ganska snabbt för pannan att jobba sig tillbaka till 48 grader men nu verkar något vara på tok. Den orkar inte få upp den övre delen till mer än ca 41- 42 grader och det tar otroligt lång tid att få den dit.
Nedre delen har ett börvärde på 40 grader och den övre på 48 grader.
VP verkar snurra på som vanligt.
Pannan är ca 12 år gammal och jag har inte ändrat några inställningar som gör att detta plötsligt skulle kunna ske. Jag har haft loss fronten och kollat så att inte värme skyddet löst ut.
Har ni några tips?
För några veckor sedan så började jag reagera på låg varmvatten temp i duschen.
Efter användning av varmvatten så har det alltid gått ganska snabbt för pannan att jobba sig tillbaka till 48 grader men nu verkar något vara på tok. Den orkar inte få upp den övre delen till mer än ca 41- 42 grader och det tar otroligt lång tid att få den dit.
Nedre delen har ett börvärde på 40 grader och den övre på 48 grader.
VP verkar snurra på som vanligt.
Pannan är ca 12 år gammal och jag har inte ändrat några inställningar som gör att detta plötsligt skulle kunna ske. Jag har haft loss fronten och kollat så att inte värme skyddet löst ut.
Har ni några tips?
Hej
Har du fått några svar gällande orsak. Jag har exakt samma problem.
Mvh Petter
Har du fått några svar gällande orsak. Jag har exakt samma problem.
Mvh Petter
Svaret är ett frågetecken för mig med men vet att det har med huskurva, elpatronens inställning i nedre pannan, elpatronens inställning i övre pannan samt expansion kärlets funktion. Så tar det lång tid så börja med att kolla expansionskärlet så att det är fullt fungerande och har rätt nivå av luft och vatten för att komma upp i rätt arbetsnivå. Tenderar att det är just där det felar, inte själva etc'n.
Testade expansionskärlet och det verkar trasigt.4774 skrev:
Svaret är ett frågetecken för mig med men vet att det har med huskurva, elpatronens inställning i nedre pannan, elpatronens inställning i övre pannan samt expansion kärlets funktion. Så tar det lång tid så börja med att kolla expansionskärlet så att det är fullt fungerande och har rätt nivå av luft och vatten för att komma upp i rätt arbetsnivå. Tenderar att det är just där det felar, inte själva etc'n.adadadad
Hittade nedan och det kommer ut vatten.
"Det finns en ventil på expansionskärlet (typ en däckventil)
Om du trycker in den så skall det pysa ut luft
Om det kommer vatten är blåsan trasig och expansionskärlet måste bytas."
Tackar
Jag har haft en servicetekniker här. Mitt problem var värmeskyddet, röda lilla knappen bakom fronten. Knappen klickade inte när jag tryckte på den vilket för mig innebar att detta inte skulle vara utlöst. Problemet var att knappen var trasig. Dom bytte ut detta på 5 min och problemet var löst
Som tur är expansionskärl billiga 😀pettersjodahl skrev:
Klicka här för att svara
