D Dilato skrev:
Enligt bilden är Radiatorpump Från.
Är det rätt...? Vad innebär skillnaden att ha den på manuellt?

V växelventil skrev:
Om du tittar på bilden ser du att inom parentes står det 0 så shunten är stängd.
Okej! Vad innebär det att "shunten" är stängd? :O

D Dilato skrev:
Jag har 24-26 grader inne utan extra värme, det har ju varit såpass varmt ute att det blir så.
Jag behöver också fläkt.
Men här du haft det på nätterna också? Har du golvvärme via BVP?

SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Är det rätt...? Vad innebär skillnaden att ha den på manuellt?
Att den är från betyder väl att inget varmvatten cirkulerar i elementen, den behöver ju inte köra.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
S Stenkarl skrev:
Hej, testa orsaken ca 1-2 veckor med att sänka varmvatten temperaturen till +50°C. Kanske varmt vatten trycks över till golvslingorna?
Någon annan nämnde det här också. Dock har jag läst att man behöver ha 60 grader för att undvika att bakterier bildas, eller stämmer det inte?

Men här du haft det på nätterna också? Har du golvvärme via BVP?
Jag har avstängd värmepump men luften har ju varit väldigt varm senaste veckorna, jag har haft över 30 grader ute.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Någon annan nämnde det här också. Dock har jag läst att man behöver ha 60 grader för att undvika att bakterier bildas, eller stämmer det inte?
Ja, typ var 7:e-14:e dag ökar man temperaturen så att legionellabakterierna dör.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att den är från betyder väl att inget varmvatten cirkulerar i elementen, den behöver ju inte köra.
Okej! Det stämmer nog bra. Jag tror jag aldrig har haft värme i elementen. Hur vet man dock att det där är elementen och inte golvvärmen?

Om jag kommer behöva deras "stöd" inför vinter, hur slår jag på det?

Okej! Vad innebär det att "shunten" är stängd? :O
När det står 0 så är shunten stängd mot värmesystemet och det finns inget värmebehov.Ställ ner sommarläge 16 istället för 18 för kommer den producerar värme när utomhustemperaturen sjunker ner till 16 grader istället för 18.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Jag har satt mitt sommarläge till 14 grader. Beror lite på huset, läget ift sol osv, samt hur frusen man är.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har avstängd värmepump men luften har ju varit väldigt varm senaste veckorna, jag har haft över 30 grader ute.
Oj! Så varmt här vi inte haft det här, strax utanför Stockholm (söderut). Men defsn jag ändrade kurvlutningen (tack P-O) så tror jag att den inte ens gått upp och tryckt ut någon värme. Dock har det varit varmt som sjutton här.

Undrar om man kan se hur mkt en Ecoheat drar, då jag har realtidsövervakning av elen.

• Display på CTC EcoHeat med information om rumstemperatur, varmvatten, driftsinfo och avancerade inställningar. Temperaturen visas som 59°C och 22°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Ja, typ var 7:e-14:e dag ökar man temperaturen så att legionellabakterierna dör.
Jag tror jag avvaktar med att ens testa tills jag är slut på tips, låter risky 😅

V växelventil skrev:
När det står 0 så är shunten stängd mot värmesystemet och det finns inget värmebehov.Ställ ner sommarläge 16 istället för 18 för kommer den producerar värme när utomhustemperaturen sjunker ner till 16 grader istället för 18.
Det här fungerade inte tidigare. Hade en annan person som tittade på det tidigare och blev förbryllad över att den funktionen inte stängde av utskickadet av värme.

Men, kurvlutningen på 34 verkar ha sngt av systemet helt. Ska avvakta och se om det är så även imorgon.

Tex. att kvällen natten blir svalare.

• Display på värmesystem CTC EcoHeat med ikonmenyer för rumstemperatur, varmvatten, driftinfo och avancerade inställningar. Tid och temperatur visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha en lägre temperatur än 24-25 grader under varma sommarmånder måste du alltså ha en ny värmepump som kan producera kyla eller bygga till frikyla!!!

Fotografen Fotografen skrev:
Jag har satt mitt sommarläge till 14 grader. Beror lite på huset, läget ift sol osv, samt hur frusen man är.
Tyvärr fungerade det inte. Hade en snäll, duktig person som blev förbryllad över att den fortsätta spotta ut värme.

Men kurvlutning på 34 verkar ha kanske tagit det i rätt riktning. Ska se om natten blir svalare =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.