Min panna har flippat ur, den svarta mojängen till vänster med blå pluppar dansar och smäller så hela kvarteret vaknar!

Låter som ett automatvapen och dom blå plupparna hoppar som påtända ekorrar!

Fråga 1: Vad är det för något?
Fråga 2: hur får jag stopp det oväsendet?
Fråga 3: WTF?

Elektrisk panna med en svart komponent och reläer, kablar och blåa markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1. Kontaktor
2. Byt till en ny
3. Kontaktorfladder
 
Lägger till en punkt 1.5 innan punkt 2. Mät manöverspänning på kontaktorn så inget spökar där.
 
Tack!
Fick tyst på den genom stt hårt pressa ner dom blå knapparna med en skruvmejsel.
Engångsföreteelse eller dags att byta?
 
S
hantverkare1 skrev:
Tack!
Fick tyst på den genom stt hårt pressa ner dom blå knapparna med en skruvmejsel.
Engångsföreteelse eller dags att byta?
Du kan ha låst kontaktorn i fel läge, nu finns det även kokrisk. Byt kontaktorn omgående.
 
Aj fan. Inte bra. Får beställa en ny på måndag
Vad gör jag tills vidare?
 
S
hantverkare1 skrev:
Aj fan. Inte bra. Får beställa en ny på måndag
Vad gör jag tills vidare?
Om den "blåa plutten" sitter i nedsänkt läge just nu så räcker det i princip att du provar bryta strömmen till pannan, om pluppen åker upp då så fungerar fortfarande kontaktorn, men ett byte behövs absolut, inte spec. dyrt heller.

Om inte annat kan du ju hålla koll på vattentemperaturen, den ska ju inte gå spec. långt över inställt värde.
 
Redigerat:
Håller koll på den!

Vart köper man en kontaktor tro?
Har googlat mig tokig men hittar inget som ser ut som den jag har.
 
Du kan använda vilken 25 A kontaktor som helst där, den typen är utgången så du hittar ingen ny bland butikerna. Så sök "kontaktor 25 A" så kan du välja, priserna varierar säkert och finns ingen anledning att ta annat än billiga varianter här.

Det du ska kolla först är vilken manöverspänning du har på spolen, troligen 230 VAC men det står på kortsidorna där blå trådarna är anslutna.
 
Redigerat:
Det går bra med en sån bara du är säker på spolens spänning 230 V och det är iofs det troligaste om man ser till din bild, lite avigt bara med de blå trådarna tyder ofta på 24 VDC.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.