33 372 läst ·
360 svar
33k läst
360 svar
Covid-19 och långtidssjuka
Vad mear du är en tidningsanka? Har du andra uppgifter?blackarrow skrev:
"Enligt SVT har fler än 200 barn i regionen fått diagnosen långtidscovid"
D djac skrev:Att människor har besvär tror jag helt säkert, men vi är så snabba på att koppla det till något som är bekvämt inom räckhåll. Vi som är gamla nog minns de som kopplade detta till sina bildskärmar och vi minns också de, helt verkningslösa, åtgärderna som löste det för många.
Människan söker alltid efter enkla förklaringar och jag misstänker att detta kommer vara den enkla diagnosen för ett bra tag framöver, för oerhört många åkommer och besvär.
Långtidscovid är en somatisk sjukdom. Det är med 99% säkerhet samma mekanismer bakom som långtidssjukdom efter SARS eller Ebola eller andra svårare infektioner.
Det tråkiga är att där har man sett att men stor andel aldrig blir återställa eller kommer i arbete igen.
Elallergi är en psykisk åkomma.
Lyfter detta inägg igen jag tror det kan vara av värde!
"Covid–19 kan ge hjärnskador, visar en ny studie, rapporterar UNT.
Forskarna har studerat patienter med covid-19 och neurologiska symtom som vårdats vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Studien publiceras i tidskriften European Journal of Neurology.
– Ännu vet vi inte hur skadorna uppkommer. I de flesta fallen verkar dock inte coronaviruset vara någon direkt orsak till de neurologiska symtomen och skadorna på nervcellerna, säger Elham Rostami, neurokirurg vid Akademiska sjukhuset och forskare vid Uppsala universitet till tidningen.
Studien omfattar 19 patienter, varav de flesta behövde intensivvård.
Alla patienter hade ett eller flera symtom på nervpåverkan, oavsett sjukdomens svårighetsgrad: till exempel psykiska förändringar, sänkt medvetandegrad, förvirring, huvudvärk, och svaghet i armar och ben.
Nu går forskarteamet vidare med att försöka kartlägga hur covid-19 kan ge upphov till skador på nervceller.
– Troligen finns inte en enda utan flera olika mekanismer bakom skadorna. Hos en del patienter har vi till exempel sett tecken på att covid-19 utlöst en autoimmun reaktion som angriper hjärnan, säger Elham Rostami.
Vad gäller långtidseffekterna är mycket fortfarande ovisst, enligt Rostami.""
– Men förhoppningsvis kommer våra och andras uppföljningsstudier att ge oss mycket mer kunskaper om detta under det kommande året, säger hon till tidningen.
Forskarna ska följa upp covidpatienter som haft neurologiska symtom för att ta reda på vilka som har kvarstående besvär och hur de i så fall yttrar sig.""
https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/jn4xn8ml
"Covid–19 kan ge hjärnskador, visar en ny studie, rapporterar UNT.
Forskarna har studerat patienter med covid-19 och neurologiska symtom som vårdats vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Studien publiceras i tidskriften European Journal of Neurology.
– Ännu vet vi inte hur skadorna uppkommer. I de flesta fallen verkar dock inte coronaviruset vara någon direkt orsak till de neurologiska symtomen och skadorna på nervcellerna, säger Elham Rostami, neurokirurg vid Akademiska sjukhuset och forskare vid Uppsala universitet till tidningen.
Studien omfattar 19 patienter, varav de flesta behövde intensivvård.
Alla patienter hade ett eller flera symtom på nervpåverkan, oavsett sjukdomens svårighetsgrad: till exempel psykiska förändringar, sänkt medvetandegrad, förvirring, huvudvärk, och svaghet i armar och ben.
Nu går forskarteamet vidare med att försöka kartlägga hur covid-19 kan ge upphov till skador på nervceller.
– Troligen finns inte en enda utan flera olika mekanismer bakom skadorna. Hos en del patienter har vi till exempel sett tecken på att covid-19 utlöst en autoimmun reaktion som angriper hjärnan, säger Elham Rostami.
Vad gäller långtidseffekterna är mycket fortfarande ovisst, enligt Rostami.""
– Men förhoppningsvis kommer våra och andras uppföljningsstudier att ge oss mycket mer kunskaper om detta under det kommande året, säger hon till tidningen.
Forskarna ska följa upp covidpatienter som haft neurologiska symtom för att ta reda på vilka som har kvarstående besvär och hur de i så fall yttrar sig.""
https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/jn4xn8ml
Jag är helt övertygad om att man kan ha post-covid syndrom som ger en funktionsnedsättning under lång tid efter infektion, helt enkelt därför att virus kan orsaka detta hos vissa. Exakta mekanismerna är okända: autoimmunitet, autoinflammation (kanske troligare här, vem vet ?), etc.
En aspekt som man kanske inte tänker så mycket på är den psykiatriska delen. Och då menar jag INTE (betonas) att individer med långvariga symtom hittar på eller inbillar sig! Men jag ser en utmaning för läkare och för samhället i att skilja på individer vars funktionsnedsättning beror endast på tidigare infektion, och där tidigare covid-infektion är en del av en mer komplex bild som innefattar psykiatriska aspekter och där individens funktionsnivå kan förbättras med rätt hjälp.
Om vi bortser från sådant som är mätbart (pulsstegring vid minimal aktivitet, dålig saturation, febertoppar) är många av symtomen (subjektiv känsla av tryck över bröstet, trötthet, nedstämdhet, orkeslöshet, initiativoförmåga, ointresse) snalika fysiska manifestationer av ångest, oro, eller depression. Hur ska vården kunna skilja dessa åt?
Har man t.ex social fobi sedan innan kan ”diagnosen” långtidseffekter av covid bli livsfarligt eftersom det blir en plausibel ”ursäkt”(där man är övertygad om att ens mående bara beror på covid och inte på något annat) att isolera sig mer och att inte vara del av samhället (vilket i sin tur leder till icke-gynnsamma effekter på/för individen). Om man har ångest kan oron för att man drabbats ge symtom där det inte går att skilja på vad som är vad. Hur ska vi kunna diagnosticera så vi kan hjälpa individerna på bästa sätt?
Samma sak gäller gissningsvis även barn, om vi antar att man är barn till man är 18, och vi vet att psykisk ohälsa är alldeles för vanligt hos tonåringar....
En aspekt som man kanske inte tänker så mycket på är den psykiatriska delen. Och då menar jag INTE (betonas) att individer med långvariga symtom hittar på eller inbillar sig! Men jag ser en utmaning för läkare och för samhället i att skilja på individer vars funktionsnedsättning beror endast på tidigare infektion, och där tidigare covid-infektion är en del av en mer komplex bild som innefattar psykiatriska aspekter och där individens funktionsnivå kan förbättras med rätt hjälp.
Om vi bortser från sådant som är mätbart (pulsstegring vid minimal aktivitet, dålig saturation, febertoppar) är många av symtomen (subjektiv känsla av tryck över bröstet, trötthet, nedstämdhet, orkeslöshet, initiativoförmåga, ointresse) snalika fysiska manifestationer av ångest, oro, eller depression. Hur ska vården kunna skilja dessa åt?
Har man t.ex social fobi sedan innan kan ”diagnosen” långtidseffekter av covid bli livsfarligt eftersom det blir en plausibel ”ursäkt”(där man är övertygad om att ens mående bara beror på covid och inte på något annat) att isolera sig mer och att inte vara del av samhället (vilket i sin tur leder till icke-gynnsamma effekter på/för individen). Om man har ångest kan oron för att man drabbats ge symtom där det inte går att skilja på vad som är vad. Hur ska vi kunna diagnosticera så vi kan hjälpa individerna på bästa sätt?
Samma sak gäller gissningsvis även barn, om vi antar att man är barn till man är 18, och vi vet att psykisk ohälsa är alldeles för vanligt hos tonåringar....
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Men om du citerar och länkar till något som gäller idag och sen skriver en egen mening som lyder: "Om de är 200 i Stockholm så talar vi om 1000-tal i landet."Ulltand skrev:
Du har inte riktigt tänkt klart här tror jag.
Det är lång eftersläpning innan man blir utredd på en specialistmottagning för långtidcovid och fått diagnos. Vilket gör att det inte kommer att stanna vid 200 i Stockholm. Dessutom är pandemin inte över så fler kommer att insjukna.
Vi får nog vara tacksamma om det stannar under 2000 barn i riket när det är över.
Frågan är vad vinner vi på att hela tiden förminska och underskatta problemen med Covid? En sorts omvänd försiktighetsprincip från din sida sedan i våras.
Där du alltså använder presens "är" och "talar" så kan inte jag eller någon annan veta att du egentligen menar någon gång i framtiden i din mening. Därför tolkas det som att du än en gång överdriver. Om framtiden vet vi inget eftersom vi inte vet något om hur tillfrisknandet kommer att se ut (eller för den delen som KristinaRT just tog upp att det egentligen delvis gäller annat).
Jag kan ju bara tala för mig själv och när någon väldigt ofta överdriver problemen så räknar jag ju med att den personen i stort sett alltid gör det och alltså aldrig tar den personens uppgifter på allvar utan förutsätter att de är överdrivna. Sen har jag inte vare sig förminskat eller underskattat problem sen i våras utan bara ansett att du förstorar och överskattar så ofta och det är det jag har vänt mig emot. Du överskattade när vaccinerna skulle komma en massa gånger och folk invände mot det, och mycket riktigt kom de inte heller till hösten utan just före årsskiften, bara någon veckan innan januari som många sa att det skulle bli.
Detta har verkligen inget att göra med någon sorts försiktighetsprincip. Det är ingen försiktighetsprincip att förstora och överskatta problem eller att förminska tiden tills en lösning kommer. Försiktighetsprincipen är om hur man ska agera så att risker undviks och sen används det helt olika beroende om det gäller t.ex. miljöpolitik, ekonomi eller folkrätt.
Det gäller idag för långt ifrån alla är diagnostiserade som jag förklarade för dig. Men de har likväl långtidscovid precis nu.BirgitS skrev:
För du går väl inte och tror att alla har diagnostiserats?
Senare kommer det bli värre.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Tyvärr ser det ut som hon får rätt.
""Patienter med långtidscovid är en stor utmaning för läkarkåren, menar Läkarförbundets nya ordförande.
– Det kommer att finnas ett enormt stort vårdbehov av dem som drabbas av långvariga symtom efter covid-19, säger Sofia Rydgren Stale.
Hur många som är drabbade vet man inte – i nästa vecka presenterar Socialstyrelsen en vägledning för hur vården ska ta hand om patienter med långtidscovid.""
https://www.dn.se/insidan/lakarforbundets-nya-ordforande-ett-enormt-vardbehov/
""Patienter med långtidscovid är en stor utmaning för läkarkåren, menar Läkarförbundets nya ordförande.
– Det kommer att finnas ett enormt stort vårdbehov av dem som drabbas av långvariga symtom efter covid-19, säger Sofia Rydgren Stale.
Hur många som är drabbade vet man inte – i nästa vecka presenterar Socialstyrelsen en vägledning för hur vården ska ta hand om patienter med långtidscovid.""
https://www.dn.se/insidan/lakarforbundets-nya-ordforande-ett-enormt-vardbehov/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det har kommit rapporter om att en del med långtids-covid börjar känna sig bättre efter att ha blivit vaccinerade:
https://www.ibtimes.com/long-covid-...getting-vaccine-early-reports-suggest-3155064
https://www.theverge.com/2021/3/2/22308965/covid-vaccine-shots-symptoms-improve-chronic-long-haulers
Inga studier eller kunskap om varför eller hur vanligt än förstås utan bara anekdoter.
https://www.ibtimes.com/long-covid-...getting-vaccine-early-reports-suggest-3155064
https://www.theverge.com/2021/3/2/22308965/covid-vaccine-shots-symptoms-improve-chronic-long-haulers
Inga studier eller kunskap om varför eller hur vanligt än förstås utan bara anekdoter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Försäkringskassan har presenterat uppgifter om sjukskrivningar i covid under minst 90 dagar och TT har intervjuat och skrivit en artikel som finns med i många tidningar t.ex. här: https://www.na.se/artikel/hundratals-covidsjuka-nu-sjukskrivna-ett-ar
BirgitS skrev:
Med 90 dagar sjukskrivning så är i stort sett andar vågens patienter inte medräknade
10.000 efter andra vågen och kanske 15.000 efter tredje är nog rimliga härader för de som fått så allvarlig långtidscovid att det är arbetsoförmögna i minst 90 dagar.
