33 368 läst ·
360 svar
33k läst
360 svar
Covid-19 och långtidssjuka
Verkar som enligt den här läkaren att en hel del som varit sjuka i covid 19 och mått dåligt efter sjukdomen att det inte bara är den fysiska biten som påverkar hälsan utan den psykiska påverkar hälsar mer än vad man trodde från början.Tyvärr frågade jag inte efter någon studie Ang vad han fått den information ifrån men är nog en del som mår dåligt kroppsligt men det kanske sitter mer i huvudet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, jag har sett det också. Men det var länge sen så jag har inga källor men det kan tänkas att det förekommer tidigare i tråden. Det är väl så att upplever man fysiska problem under ett par månader så börjar man undra om det någonsin ska gå över, särskilt då det pratas mycket om postcovid med besvär som inte har gått över fast det gått ett år, och den oron kan ju i sig framkalla både fysiska och psykiska problem. Det blir väl lite som posttraumatiskt syndrom (PTSD) och då brukar det behövas psykologhjälp för att bli frisk.V växelventil skrev:Verkar som enligt den här läkaren att en hel del som varit sjuka i covid 19 och mått dåligt efter sjukdomen att det inte bara är den fysiska biten som påverkar hälsan utan den psykiska påverkar hälsar mer än vad man trodde från början.Tyvärr frågade jag inte efter någon studie Ang vad han fått den information ifrån men är nog en del som mår dåligt kroppsligt men det kanske sitter mer i huvudet.
Ptja Har du gjort ett ordentligt EKG? Jag drabbades av sk extraslag och den "känns" precis som att vissa slag är mycket kraftigare. Lång utredning visade på ingen större hälsorisk (4000 extraslag per dygn) och sedan försvann det bara..V växelventil skrev:Jag var på läkarbesök Ang förnyat körkort och samtidigt pratade vi om att Jag har efter vaccinering haft kraftigare hjärtslag och i mitt tycke och har problem med sömnen och har trott under en längre tid att det är något knas med hjärtat medans läkare har sagt att det är inget fel på hjärtat.Under läkarbesöket berättade denna läkare att vi har ett filter i hjärnan som ska ta bort sådana tankar och han rekommenderade att läsa hjärnstark av Anders Hansen.Ska läsa den och man kanske kommer på andra tankar för det är jobbigt att inte kunna sova av detta hjärtslagen hela tiden.
Jag fick hjärtarytmier (förmaksflimmer) av mina två första Covid-vaccinationer, arytmier som sedan blev värre och värre. Nu hade jag säkert fått detta av något annat om det inte var av Covid-sprutorna, men det var det som triggade igång det. Hjärtat är väldigt känsligt för immunologiska reaktioner av det slag som vacciner aktiverar (och en influensa, eller om man tränar med en infektion i kroppen, eller...). Vården anser inte att detta är en biverkning av vaccinet.V växelventil skrev:Jag var på läkarbesök Ang förnyat körkort och samtidigt pratade vi om att Jag har efter vaccinering haft kraftigare hjärtslag och i mitt tycke och har problem med sömnen och har trott under en längre tid att det är något knas med hjärtat medans läkare har sagt att det är inget fel på hjärtat.Under läkarbesöket berättade denna läkare att vi har ett filter i hjärnan som ska ta bort sådana tankar och han rekommenderade att läsa hjärnstark av Anders Hansen.Ska läsa den och man kanske kommer på andra tankar för det är jobbigt att inte kunna sova av detta hjärtslagen hela tiden.
Edit: Jag kanske skulle berätta att det försvann efter en operation, men det är lång kötid för sådana operationer. Medicinerna man äter fram till dess är inte någon dans på rosor, inte för mig i alla fall.
Hade ett så kallat arbetsekg och då bär man med sig hela kittet i 48 timmar men visade sig att inget onormalt att redovisa.Frågan är om du hade 4000 extra slag eller var det hjärnan som upplevde att ditt hjärta slog 4000 extraslag?Verkar som när inte hjärnan och hjärtat inte synkar med varandra så blir det ingen bra kombo och enligt dom läkarna jag talat med är det liknade symtom vid ångest och är inte helt ovanligt och som den läkaren jag talade sist med om att vi har ett "filter" i oss och bär med oss från redan tidigt i livet och fungerar inte det eller blir rubbat så får vi problem och helst ska man väl fysiskt träna bort det genom att exempel röra på sig som exempel rask promenad.Man har väl börjat titta lite mer på just dom som varit/är covidsjuka om "filtret" har blivit rubbat efter en sjukdom och tyvärr kommer jag inte ihåg namnet som läkaren hade för just detta fenomen.Ulltand skrev:
Det lät inget vidare men bra att det blev bättre efter operationen.pacman42 skrev:
Jag fick hjärtarytmier (förmaksflimmer) av mina två första Covid-vaccinationer, arytmier som sedan blev värre och värre. Nu hade jag säkert fått detta av något annat om det inte var av Covid-sprutorna, men det var det som triggade igång det. Hjärtat är väldigt känsligt för immunologiska reaktioner av det slag som vacciner aktiverar (och en influensa, eller om man tränar med en infektion i kroppen, eller...). Vården anser inte att detta är en biverkning av vaccinet.
Edit: Jag kanske skulle berätta att det försvann efter en operation, men det är lång kötid för sådana operationer. Medicinerna man äter fram till dess är inte någon dans på rosor, inte för mig i alla fall.
V växelventil skrev:Hade ett så kallat arbetsekg och då bär man med sig hela kittet i 48 timmar men visade sig att inget onormalt att redovisa.Frågan är om du hade 4000 extra slag eller var det hjärnan som upplevde att ditt hjärta slog 4000 extraslag?Verkar som när inte hjärnan och hjärtat inte synkar med varandra så blir det ingen bra kombo och enligt dom läkarna jag talat med är det liknade symtom vid ångest och är inte helt ovanligt och som den läkaren jag talade sist med om att vi har ett "filter" i oss och bär med oss från redan tidigt i livet och fungerar inte det eller blir rubbat så får vi problem och helst ska man väl fysiskt träna bort det genom att exempel röra på sig som exempel rask promenad.Man har väl börjat titta lite mer på just dom som varit/är covidsjuka om "filtret" har blivit rubbat efter en sjukdom och tyvärr kommer jag inte ihåg namnet som läkaren hade för just detta fenomen.
Då är det nog lungt!
Jo jag hade 4000 extraslag på hjärtat men det är ju nervsystemet som styr över detta. Ibland vet man inte orsaken sa kardiologen,
Ser det som positivt, hopas det kommer göras framsteg.
9
https://www.sls.se/om-oss/aktuellt/publicerat/2022/sveriges-forsta-vetenskapliga-mote-om-postcovid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.sls.se/om-oss/aktuellt/publicerat/2022/sveriges-forsta-vetenskapliga-mote-om-postcovid
Tyvärr har man inte kommit så långt vad det verkar. Det finns ingen bot för den som hamnat på KI men viss lindring kan man ge. Ny studier visar på att sockerupptaget i hjärnan är stört. Varför vet man inte men spekulerar om skadade kärlväggar. Som Patersson föreslagit, inflammation i blodkärl, tidigare i tråden.
"Resultaten från postcovidmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge är dystra. De flesta som drabbats av postcovid blir inte helt återställda. Varje dag strömmar nya remisser in från både Stockholm och resten av landet.
– Vi har inget bot, men vi kan lindra och mildra symptom, säger Christer Lidman som är överläkare på postcovidmottagningen"
""Läkarna har nu börjat ta ut ryggmärgsvätska från patienterna för att se om det finns en inflammation i hjärnan.
– Eller för att se om det finns tecken på tidig alzheimer eller någon annan nervskada. Det finns de som spekulerar i att komplikationerna av covid skulle ge alzheimer på lång sikt, berättar han""
" Många av patienterna var friska, aktiva personer innan de blev sjuka.
– Det här blir ett nytt liv för dem. Hur de klarar det, förstår jag inte."
https://www.dn.se/insidan/lakare-vi-kan-inte-bota-postcovid-men-vi-kan-lindra/
"Resultaten från postcovidmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge är dystra. De flesta som drabbats av postcovid blir inte helt återställda. Varje dag strömmar nya remisser in från både Stockholm och resten av landet.
– Vi har inget bot, men vi kan lindra och mildra symptom, säger Christer Lidman som är överläkare på postcovidmottagningen"
""Läkarna har nu börjat ta ut ryggmärgsvätska från patienterna för att se om det finns en inflammation i hjärnan.
– Eller för att se om det finns tecken på tidig alzheimer eller någon annan nervskada. Det finns de som spekulerar i att komplikationerna av covid skulle ge alzheimer på lång sikt, berättar han""
" Många av patienterna var friska, aktiva personer innan de blev sjuka.
– Det här blir ett nytt liv för dem. Hur de klarar det, förstår jag inte."
https://www.dn.se/insidan/lakare-vi-kan-inte-bota-postcovid-men-vi-kan-lindra/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt en studie gjord av Karolinska institutet så löper unga vuxna som bor i innerstaden 28 % högre risk att få postcovid. Det är korrelerat till mängden luftföroreningar man utsätts och har utsatts för.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-studie-dalig-luft-hojer-risken-for-langtidscovid
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-studie-dalig-luft-hojer-risken-for-langtidscovid
Intressant men det framkommer inte om det är kopplat till långtidscovid av det slag man kan lokalisera till direkta organskador. Skulle tro att så är fallet. Det blir liksom att rökare har större risk för olika lungsjukdomar och sämre prognos.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om du vill veta mer så finns det länkar i tredje rutan här: https://ki.se/imm/bamse-projektetUlltand skrev:
Även den femte kan ju vara intressant i sammanhanget.
Man ska nog inte förvänta sig något dr House-team på KI som löser varje mystiskt fall som inte stämmer med kända diagnoser/behandlingsmetoder.Ulltand skrev:
Tyvärr har man inte kommit så långt vad det verkar. Det finns ingen bot för den som hamnat på KI men viss lindring kan man ge. Ny studier visar på att sockerupptaget i hjärnan är stört. Varför vet man inte men spekulerar om skadade kärlväggar. Som Patersson föreslagit, inflammation i blodkärl, tidigare i tråden.
En långdistanslöpare som blivit långtidssjuk efter covid dyker upp i mitt youtubeflöde ibland.
Han riktar in sig på att kommunicera till vanligt folk.
Han har skrivit en bok i ämnet och ett 1h långt program om longhaulers tillsammans med en brittisk professor.
The Long Covid Handbook
av Gez Medinger, Professor Danny Altmann
https://www.bokus.com/bok/9781529900125/the-long-covid-handbook/
blackarrow skrev:
Man ska nog inte förvänta sig något dr House-team på KI som löser varje mystiskt fall som inte stämmer med kända diagnoser/behandlingsmetoder.
En långdistanslöpare som blivit långtidssjuk efter covid dyker upp i mitt youtubeflöde ibland.
Han riktar in sig på att kommunicera till vanligt folk.
Han har skrivit en bok i ämnet och ett 1h långt program om longhaulers tillsammans med en brittisk professor.
The Long Covid Handbook
av Gez Medinger, Professor Danny Altmann
[länk]
Precis jag har inte heller dessa förväntningar på KI men nu forskas det ju WW på postcovid och i det perspektivet är kanske lite överraskande eller iaf trist att man inte kommit längre.
Det jag gillar med KIs resultat är att det ligger i linje med annan forskning om kärlinflammation pga viss typ av monocyter. Om detta visar sig stämma är ett stort första steg taget på väg mot effektiv behandling.
Lite optimism!
"Det har gått tre år sedan de första insjuknade i postcovid. Sedan dess har minst 17 miljoner européer drabbats av sjukdomen som orsakar minnesproblem, kognitionsproblem, hjärtproblem, lungproblem och trötthet bland annat.
Men nu närmar forskare sig ett genombrott. Petter Brodin, barnläkare och professor i immunologi vid Karolinska institutet, tror att de kommer att kunna bota postcovid i år, rapporterar TV4 Nyheterna.
Just nu förs studier om hur man kan hitta ett sätt att få bort rester av viruset i kroppen.
– Vi kan ha ett botemedel redan det här året, säger Petter Brodin, till TV4.
– Vi hoppas det, baserat på en behandlingsstudie som börjar inom kort, säger Judith Bruckfälld, överläkare och docent Karolinska universitetssjukhuset."" Aftonbladet
"Det har gått tre år sedan de första insjuknade i postcovid. Sedan dess har minst 17 miljoner européer drabbats av sjukdomen som orsakar minnesproblem, kognitionsproblem, hjärtproblem, lungproblem och trötthet bland annat.
Men nu närmar forskare sig ett genombrott. Petter Brodin, barnläkare och professor i immunologi vid Karolinska institutet, tror att de kommer att kunna bota postcovid i år, rapporterar TV4 Nyheterna.
Just nu förs studier om hur man kan hitta ett sätt att få bort rester av viruset i kroppen.
– Vi kan ha ett botemedel redan det här året, säger Petter Brodin, till TV4.
– Vi hoppas det, baserat på en behandlingsstudie som börjar inom kort, säger Judith Bruckfälld, överläkare och docent Karolinska universitetssjukhuset."" Aftonbladet