BirgitS BirgitS skrev:
Britton:

Från debattartikeln.

Socialstyrelsen:

På vilket sätt är de inte motstridiga?
Både kvinnor och män kan inte vara i majoritet. Eller hur?
Nedsatt lungfunktion, yrsel osv. är väl inte samma sak som kroniskt trötthetssyndrom. Eller hur?

Se även inlägg #142

Nej det är inte motstridigt eftersom Britton skiver att det i huvudsak är samma symtom. Professor Jonas Bergqvist varnade för att detta skulle komma liksom UT för något år sedan.

Dessa är extrem trötthet som inte går att vila bort. Försämring efter fysisk aktivitet. Störningar i hjärtrythm. Låggradig feber. Båda infektionsutlösta. Och vi ser nu efter mer än ett år att långtidscovid tycks kunna vara kroniskt. Men det visst vi ju redan efter SARS, MERS osv. Tyvärr för många drabbade en aspekt som FHM "gkömde bort" att varna för.

Det finns skillnader men likheterna är dessvärre mycket större.

Och ja kvinnor drabbar oftare av både långtidscovid och ME.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
!

Nej det är inte motstridigt eftersom Britton skiver att det i huvudsak är samma symtom.

Dessa är trötthet som inte går att vila bort. Störningar i hjärtrythm. Låggradig feber. Båda infektionsutlösta. Och vi ser nu efter mer än ett år att långtidscovid tycks kunna vara kroniskt. Men det visst vi ju redan efter SARS, MERS osv. Tyvätt för många drabbade en aspekt som FHM "gkömde bort" att varna för.

Det finns skillnader men likheterna är dessvärre mycket större.

Och ja kvinnor drabbar oftare av både långtidscovid och ME.
Sen när är påverkade lungor, dvs. det som socialstyrelsen har med först i patientregistret något som är i huvudsak samma symtom som kroniskt trötthetssyndrom?
Sen när är förlorat eller ändrat smak- och luktsinne något som är i huvudsak samma symtom som kroniskt trötthetssyndrom?
Antingen är det som Britton skriver att kvinnorna är i majoritet eller så är det som Socialstyrelsen skriver att männen är i majoritet. Eller hur?
Alltså finns det en motstridighet i budskapen.

Vilken Britton pratar ni om? Den yngre eller den äldre?
Den yngre använder fel definition på långtidscovid, den äldre Sven har jag inte sett använda långtidscovid om postcovid.
Får för mig att Sven är klokare än Tom.

BirgitS BirgitS skrev:
Sen när är påverkade lungor, dvs. det som socialstyrelsen har med först i patientregistret något som är i huvudsak samma symtom som kroniskt trötthetssyndrom?
Sen när är förlorat eller ändrat smak- och luktsinne något som är i huvudsak samma symtom som kroniskt trötthetssyndrom?
Antingen är det som Britton skriver att kvinnorna är i majoritet eller så är det som Socialstyrelsen skriver att männen är i majoritet. Eller hur?
Luktsinnet är bara en parantes av att luktnerven är en ingång i hjärnan för Covid-19. Covid 19 skadar lungorna men det är inte det som är långtidscovid.

Som i min tidigare länk om studien där man jämför indikatorer med Ahlzeimer ovan är det det centrala nervsystemet som är drabbat i båda grupperna.

Jag lovar att Socialstyrelsen inte har en susning om det. Men Britton kanske har det,

Edit Sven Britton :)

• Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Luktsinnet är bara en parantes av att luktnerven är en ingång i hjärnan för Covid-19. Covid 19 skadar lungorna men det är inte det som är långtidscovid.
Jo det är det. Om man har något symtom i minst 12 veckor efter att ha varit sjuk i covid så har man postcovid. Det gäller oavsett om det är fel på smak/luktsinne, skador på lungorna, POTS eller något annat.

Se inlägg #135 och #134

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vilken Britton pratar ni om? Den yngre eller den äldre?
Den yngre använder fel definition på långtidscovid, den äldre Sven har jag inte sett använda långtidscovid om postcovid.
Får för mig att Sven är klokare än Tom.
Se den länkade debattartikeln i inlägg #144

Ulltand Ulltand skrev:
Låggradig feber. Båda infektionsutlösta. Och vi ser nu efter mer än ett år att långtidscovid tycks kunna vara kroniskt.
Hur vanligt är det med (låg) feber i ett år? Och jo, det låter kroniskt och eventuellt som långtidscovid .
Om däremot immunförsvaret på något sätt programmerats om och beter sig felaktigt efter infektionen är borta/utfläkt bör det kallas postcovid.

Äkta långtidscovid hade däremot den sydafrikanska 36-åringen som haft covid-19 infektion i 216 dagar och där sars-cov-2 viruset under tiden muterat 30 gånger. :surprised: Kvinnan upptäcktes pga att hon deltog i en annan studie.

• Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo det är det. Om man har något symtom i minst 12 veckor efter att ha varit sjuk i covid så har man postcovid. Det gäller oavsett om det är fel på smak/luktsinne, skador på lungorna, POTS eller något annat.

Se inlägg #135 och #134
Ja visst kanske definitionen är så men det är OLIKA sjukdomar om man har skadade lungor ett förändringar i hjärnan som liknar Ahlzeminer.

POTS är för övrigt vanligt i båda grupperna. Störning i det autonoma nervsystemet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst kanske definitionen är så men det är OLIKA sjukdomar om man har skadade lungor ett förändringar i hjärnan som liknar Ahlzeminer.
Fortfarande fråga om postcovid om det har uppstått pga. covid.
Britton verkar missa många vanliga symtom för postcovid enligt vad Socialstyrelsen skriver.

BirgitS BirgitS skrev:
Fortfarande fråga om postcovid om det har uppstått pga. covid.
Britton verkar missa många vanliga symtom för postcovid enligt vad Socialstyrelsen skriver.
Ja han fokuserar på de viktiga och tråkiga.

Andra väljer att fokusera på petitesser som luktbortfall.

Men du skall inte tro att Socialstyrelsen kommer att ha en ledande roll att vare sig utreda orsaker till eller bota postcovid,

För det behövs det helt andra krafter i nivå Britton. d.ä.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja han fokuserar på de viktiga och tråkiga.
Det är väl inte upp till vare sig Britton eller dig att bestämma om skador på lungorna är viktiga eller inte.

Sen verkar du inte veta vad bortfall av lukt- och smaksinne leder till, vilket t.ex. är för tidig död.

Ulltand Ulltand skrev:
Men du skall inte tro att Socialstyrelsen kommer att ha en ledande roll att vare sig utreda orsaker till eller bota postcovid
Nej, det är naturligtvis de läkare och forskare som är aktiva nu och inte de som pensionerades för 15 år sen. Socialstyrelsens roll är att sammanställa kunskap som kommer fram i världen så att den kan spridas över landet, typ den rapport som jag länkade till förut.

• Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte upp till vare sig Britton eller dig att bestämma om skador på lungorna är viktiga eller inte.

Sen verkar du inte veta vad bortfall av lukt- och smaksinne leder till, vilket t.ex. är för tidig död.

Nej, det är naturligtvis de läkare och forskare som är aktiva nu och inte de som pensionerades för 15 år sen. Socialstyrelsens roll är att sammanställa kunskap som kommer fram i världen så att den kan spridas över landet, typ den rapport som jag länkade till förut.

Nej det var en nyhet att smak och luktbortfall leder till för tidig död. Varför har du inte skrivit om det tidigare i tråden? Det är ju det vanligaste som inträffar vid Covid19

Jag lajkar ditt inlägg när Socialstyrelsen eller FHM får ett noblepris eller övht upptäcker något av större värde.

Tills dess tror jag på vetenskapsmännen som både har spetskunskapen och slipper det politiska oket

BTW är det socailstyrelsen du citerar när du skriver att män drabbas hårdare???

BirgitS BirgitS skrev:
Se den länkade debattartikeln i inlägg #144
Jo, den inledande fetade texten är felaktig. Kanske Sven fick lite journalisthjälp där? :oops:
I resten av artikeln använder postcovid eller PASC.
Om man ska försöka tolka budskapet så säger väl inte Sven att alla med postcovid har ME/CFS, utan att de med ME/CFS kanske kan få nytt hopp om forskning på området och ev behandling eftersom postcovid innefattar samma symptom och där kommer det förhoppningsvis ske forskning.
Jag uppfattar heller inte (debatt)artikeln som en definition på postcovid (eller långtidscovid) så att den behöver totalsågades.

För de som tex har skadade lungor efter infektion som tar lång tid att läka finns det väl redan diagnoser och nu kan den ges med tilläggsdiagnosen postcovid.

Försöker man definiera postcovid som endast en sjukdom tror jag man är fel ute. Det kommer inte att finnas endast en förklaring till och endast en behandling som botar postcovid.

Möjligen kan det vara bra för FK med en diagnos som är accepterad så det inte blir som för dem med ME/CFS.

Livstidscovid tycker jag är ett högst olämpligt uttryck. Det borde man inte överleva i och med att sars-cov-2 viruset inte kan liga i dvala eller gömma sig i kroppen (främs för att det är ett RNA virus och inte kan koda in sig i en cells DNA som en del andra virus kan).
Att covid-19 infektionen skulle kunna vara kronisk tror jag inte på, men där kan jag tänkas byta åsikt i framtiden, om jag har fel.

Däremot tror jag en mindre lyckad immunreaktion kan felprogrammera immunförsvaret.
Det är ju vad som händer vid en autoimmun sjukdom som utlöst av någon annan infektion.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Livstidscovid tycker jag är ett högst olämpligt uttryck. Det borde man inte överleva i och med att sars-cov-2 viruset inte kan liga i dvala eller gömma sig i kroppen (främs för att det är ett RNA virus och inte kan koda in sig i en cells DNA som en del andra virus kan).
Att covid-19 infektionen skulle kunna vara kronisk tror jag inte på, men där kan jag tänkas byta åsikt i framtiden, om jag har fel.

Däremot tror jag en mindre lyckad immunreaktion kan felprogrammera immunförsvaret.
Det är ju vad som händer vid en autoimmun sjukdom som utlöst av någon annan infektion.
Vad menar du med 26-årig afrikan där viruset muterat 39 gånger?

Var det inte funnet att viruset gömde sig i näsan därav långvarigt lukt - och smakbortfall, har inte hört mer om det sen dess?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.