73 140 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Inte direkt, enligt Socialstyrelsens statistik över slutenvårdade patienter så är det mer än en 1/3 som inte haft någon av riskfaktorerna hjärt- och kärlsjukdom, högt blodtryck, diabetes eller lungsjukdom. Sen finns det ju några till riskfaktorer som nedsatt immunförsvar mm. men det är bara några få procent av de IVA-vårdade som har dem.E El-Löken66 skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Jo visst men högt BMI då?BirgitS skrev:
Inte direkt, enligt Socialstyrelsens statistik över slutenvårdade patienter så är det mer än en 1/3 som inte haft någon av riskfaktorerna hjärt- och kärlsjukdom, högt blodtryck, diabetes eller lungsjukdom. Sen finns det ju några till riskfaktorer som nedsatt immunförsvar mm. men det är bara några få procent av de IVA-vårdade som har dem.
[länk]
[länk]
Jag har förvisso ett blodtryck som ligger lite högt men som medicineras. Ärftligt som ligger i släkten. Annars tränar jag 5 dagar i veckan och vill påstå att jag har en fysik som ligger över snittet för dom som är några år innan femtio. Har dock även en ryggskada som jag kommer få leva med resten av mitt liv och som påverkar min sömn till och från. Vill nog inte klassa mina besvär kraftiga utan mer måttliga. Har peppar peppar inte behövt sjukvård än. Kontrollerar syressättningen dagligen och den ligger på acceptabla nivåer. Jag tror mer, utöver ålderns påverkan, att det är livets lotteri som avgör vem som blir svårt sjuk eller inte. Min arbetskollega i liknande ålder som mig själv fick ligga i respirator i tolv dagar och han hade inga riskfaktorer alls.E El-Löken66 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Bland män 60-79 år på IVA är det 4 % som har BMI som är 40 eller högre (extrem fetma). Lägre BMI än så gick inte att se att det var en riskfaktor när det utvärderades i våras (?).E El-Löken66 skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Här kan du läsa om en man född i mitten av 60-talet och tidigare helt frisk som insjuknade i maj, hamnade på IVA och sen på Ecmo i mitten av juni. Men inte ens flera månaders behandling i Ecmo får mannens lungor att läka utan i slutet av september utförs en lungtransplantation.E El-Löken66 skrev:
https://www.dn.se/sverige/forsta-lungtransplantationen-pa-covidpatient-i-sverige/
Mycket intressant.BirgitS skrev:
Jag förstår inte att man inte kan få denna kompetens till Stockholm, likadant hjärta, något är riktigt snett här, hur många ECMO finns det i Sverige och hur många är på väg, det måste importeras och exporteras i stor skala nu!
Din artikel var dold Birgit, här kommer en alla kan läsa: https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...ationen-på-coronapatient-i-sverige-1.36485054
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är viktigt att ett sjukhus utför många likartade operationer varje år för att det ska bli hög kvalitet (hög överlevnad etc.) och därför koncentrerar man sällsynta sjukdomar och operationer till ett fåtal sjukhus.E El-Löken66 skrev:Mycket intressant.
Jag förstår inte att man inte kan få denna kompetens till Stockholm, likadant hjärta, något är riktigt snett här, hur många ECMO finns det i Sverige och hur många är på väg, det måste importeras och exporteras i stor skala nu!
Din artikel var dold Birgit, här kommer en alla kan läsa: [länk]
Det är också ovanligt att Ecmo-behandling behövs så den utrustningen och vården är också koncentrerad till ett fåtal ställen, bland annat Karolinska. https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka-pa-nya-karolinska/
Knepigt, DN-artikeln är inte låst för mig fast jag inte är inloggad.
Det finns tio varav två är för barn. Även om Ecmo är en grym maskin så är den personalintensiv. Det är ett helt team på några få maskiner. Ett team av special iva läkare och minst 2 siva sjuksköterskor. Detta team måste dessutom bli avlösta och det innebär 3 team per dygn för några få maskiner. Så även om Sverige skulle fixa 30 sådana maskiner så finns det inte tillräckligt med personal att tillgå med erforderlig kunskap. På Karolinska kan dom offra personal från kardiologen till Ecmo för att öppna upp några fler Ecmo platser men då blir ju annan verksamhet lidande.
Det där kan väl en dator sköta. Dessutom stänger ju alla verksamheter ner så lite personal bör där väl finnas? Det kanske även kan rädda livet på ett eller annat barn också?Silver78 skrev:
Det finns tio varav två är för barn. Även om Ecmo är en grym maskin så är den personalintensiv. Det är ett helt team på några få maskiner. Ett team av special iva läkare och minst 2 siva sjuksköterskor. Detta team måste dessutom bli avlösta och det innebär 3 team per dygn för några få maskiner. Så även om Sverige skulle fixa 30 sådana maskiner så finns det inte tillräckligt med personal att tillgå med erforderlig kunskap. På Karolinska kan dom offra personal från kardiologen till Ecmo för att öppna upp några fler Ecmo platser men då blir ju annan verksamhet lidande.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Det var inte under många månader som man stängde ner verksamheterna, på sjukhuset jag jobbar på i södra delen av region Sthlm var der under 3 månader, nu ska jätteberget med vård-skuld betas av samtidigt som detta.
Nix. Funkar inte så. Det är parametrar som skall läsas av hela tiden och korrigeras. Man försöker hela tiden få behandlingen så skonsam som möjligt. Sedan finns det olika tillvägagångssätt att tillgå med Ecmo-vård. Min fru jobbar som siva-sjuksköterska och har betydligt bättre koll på detta än vad jag har. Men vad jag vet är att du vara i gott skick innan för att behandlingen skall göra skillnad. Därför får du inte Ecmo-vård om du redan har flera sjukdomar sen tidigare.E El-Löken66 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Hos oss fortsätter vanlig vård som vanligt, alltså patienter går på vanliga besök på tex kirurgmottagningen, ingen vård är nedstängd eller liknande