11 802 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Cotech LXC serien (classe)
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
+1 på MaxPax.
Verktygstokig
· Halland
· 8 320 inlägg
Om du inte har så mycket häck föreslår jag annars en klssisk manuell häcksax. På tiden grannen Klippt, laddat, Klippt har jag hunnit klart med min klippning samt röjt upp.
Men å andra sidan är maskiner kul
Men å andra sidan är maskiner kul
häcksax och trimmer skulle jag föreslå bensindrivet. Mer effekt, slipper laddas(dvs man behöver inte köpa nya batterier efter 2år), längre svärd, kan användas tex i sommarstuga där man kanske inte har tillgång till el....
/
M
/
M
Inte något svar på din egentliga fråga, men ändå ett slags svar på din fråga.
Själv har jag endast skruvdragare som batterimaskin, alla andra nätdrivna, och önskar typ inget annat.
(Jo, multimaskinen (jag har en bosch pmf180) hade varit trevlig som batteridriven ibland).
Batterimaskiner är nästan alltid för klena i både effekt och tid mellan laddningar för att kännas som ett vettigt alternativ, iaf för hemmafixaren som alltid har ett eluttag i närheten och som dessutom inte flänger runt med hela sin verktygspark i arbetsbilen till nya arbetsplatser dagligen.
Och herr hysteres sätter fingret på en viktig punkt, att välja serie och batterisystem. Det kommer alltid bli den dåliga kompromissen att antingen ha alldeles för dålig effekt och batteritid på vissa verktyg, eller få alldeles för klumpiga och tunga maskiner av de som gärna fått vara lätta och smidiga, typ skruvdragaren.
Eller så väljer man någonstans mitt mellan, och har 0% bra maskiner, bara en massa halvdana.
Och detta gäller alltså oavsett vilket märke du väljer, alla har samma svårighet.
Ja för mig skulle valet vara enkelt, att välja och köpa en eller två riktigt bra skruvdragare som känns riktigt bra och sköna, och sen välja nätdrivna maskiner till resten och få bättre maskiner till samma eller lägre pris.
Detta är alltså inte någon sanning, utan bara mina personliga åsikter och val.
Men du kan fundera lite över det.
Själv har jag endast skruvdragare som batterimaskin, alla andra nätdrivna, och önskar typ inget annat.
(Jo, multimaskinen (jag har en bosch pmf180) hade varit trevlig som batteridriven ibland).
Batterimaskiner är nästan alltid för klena i både effekt och tid mellan laddningar för att kännas som ett vettigt alternativ, iaf för hemmafixaren som alltid har ett eluttag i närheten och som dessutom inte flänger runt med hela sin verktygspark i arbetsbilen till nya arbetsplatser dagligen.
Och herr hysteres sätter fingret på en viktig punkt, att välja serie och batterisystem. Det kommer alltid bli den dåliga kompromissen att antingen ha alldeles för dålig effekt och batteritid på vissa verktyg, eller få alldeles för klumpiga och tunga maskiner av de som gärna fått vara lätta och smidiga, typ skruvdragaren.
Eller så väljer man någonstans mitt mellan, och har 0% bra maskiner, bara en massa halvdana.
Och detta gäller alltså oavsett vilket märke du väljer, alla har samma svårighet.
Ja för mig skulle valet vara enkelt, att välja och köpa en eller två riktigt bra skruvdragare som känns riktigt bra och sköna, och sen välja nätdrivna maskiner till resten och få bättre maskiner till samma eller lägre pris.
Detta är alltså inte någon sanning, utan bara mina personliga åsikter och val.
Men du kan fundera lite över det.
Angående häcksax så kolla ordentligt på din häck (hihi) innan du berstämmer dig för häcksax. JAg har avlivat 3 häcksaxar från billig till mellan pris på min häck. Framförallt saknar de billiga modellerna slirbroms vilket gör att maler kuggar istället när en gren fastnar.
Nu har jag istället en Stihl HSE 81 och den äter sig genom mina 70 år gamla stenhårda buskar utan probelm
Häcken klipps heller inte så ofta att det är värt att ha en bensinsåg. En motor som står ett par månader mellan varje användning tenderar att bli svårstartad.
Nu har jag istället en Stihl HSE 81 och den äter sig genom mina 70 år gamla stenhårda buskar utan probelm
Häcken klipps heller inte så ofta att det är värt att ha en bensinsåg. En motor som står ett par månader mellan varje användning tenderar att bli svårstartad.
Medlem
· västragötaland
· 13 inlägg
Nä fy f*n har tillräckligt med häck för att inte klippa med manuell häcksax så det gör jag bara inteFrustrator skrev:
Lutar väl åt nån makita historia elle blå bosch kanske när det gäller skruvdragare...får kika runt lite.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Lycka till!
Toolab, Proffsmagasinet, Duabhuset, Verktygslådan i Karlsborg och i vissa fall Lindarn tenderar att i genomsnitt ha bland de bättre priserna på Makita och Blå Bosch i Sverige. Kolla utlandet också som MaxPax sa, på vissa maskiner kan skillnaden vara riktigt stor. Enligt min erfarenhet kan man i snitt spara mer på Makita än vad man kan på BB på att beställa från EU.
Om du har Hornbach i närheten kör de Blå Bosch som proffs-/beställningssortiment. Deras prisgaranti gäller (till skillnad från Bauhaus) även för beställningsvaror och för bättre pris man hittat på nätet så länge firman är i Sverige. I de fallen matchar Hornbach bästa priset och drar av ytterligare 10%. Jag lyckades få in den här när jag köpte kap/ger med sågbord och sparade ganska rejält med pengar.
Toolab, Proffsmagasinet, Duabhuset, Verktygslådan i Karlsborg och i vissa fall Lindarn tenderar att i genomsnitt ha bland de bättre priserna på Makita och Blå Bosch i Sverige. Kolla utlandet också som MaxPax sa, på vissa maskiner kan skillnaden vara riktigt stor. Enligt min erfarenhet kan man i snitt spara mer på Makita än vad man kan på BB på att beställa från EU.
Om du har Hornbach i närheten kör de Blå Bosch som proffs-/beställningssortiment. Deras prisgaranti gäller (till skillnad från Bauhaus) även för beställningsvaror och för bättre pris man hittat på nätet så länge firman är i Sverige. I de fallen matchar Hornbach bästa priset och drar av ytterligare 10%. Jag lyckades få in den här när jag köpte kap/ger med sågbord och sparade ganska rejält med pengar.
Medlem
· västragötaland
· 13 inlägg
Du har en väldigt bra poäng i det hela, får bli till att skaffa sig en bra skruvdragare först...gärna någorlunda smidig eller som redan nämnts i tråden...en bra 10.8v dragare och en 18v till lite kraftigare arbeten. En blå bosch 10.8 samt multiverktyget i smma serie vore nåttMikael_L skrev:Inte något svar på din egentliga fråga, men ändå ett slags svar på din fråga.
Ja för mig skulle valet vara enkelt, att välja och köpa en eller två riktigt bra skruvdragare som känns riktigt bra och sköna, och sen välja nätdrivna maskiner till resten och få bättre maskiner till samma eller lägre
Jag kan bara instämma i det Mikael_L skriver. Jag har precis samma "taktik", enbart skruvdragare som är batteridriven, allt annat är nätdrivet (ja, laser är väl ytterligare ett verktyg då). T.om. min gräsklippare är sladddriven (jag har 600 kvadratmeter gräsmatta), en del träd har visserligen fått lämna jordelivet efter min frustration med sladden kring dessa, men det är smällar man får ta!
Klicka här för att svara