Fått en ny Corroventa avfuktare installerad.
100 kvm, ett plan
Hus från 1970 tegelgasad.
Den sitter på väggen fäste i betongblock och rören är fästa i taket.
Det finns också en ljuddämpare påsatt.
Det bullrar i hela bostaden.
Mest i rummen (5 rum) på rad där maskinen sitter.
Vad kan det bero på. Vad kan man göra?
Någon som känner igen problemet?
100 kvm, ett plan
Hus från 1970 tegelgasad.
Den sitter på väggen fäste i betongblock och rören är fästa i taket.
Det finns också en ljuddämpare påsatt.
Det bullrar i hela bostaden.
Mest i rummen (5 rum) på rad där maskinen sitter.
Vad kan det bero på. Vad kan man göra?
Någon som känner igen problemet?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Prova sätt en cellplastskiva på blindbotten ovanför maskinen. Alternativt, ställ maskinen på ett par lekablock (med cellplastskiva på) för att få upp den från marken. Att rören hänger i blindbotten är helt normalt och brukar sällan störa.S Snoflinga skrev:Fått en ny Corroventa avfuktare installerad.
100 kvm, ett plan
Hus från 1970 tegelgasad.
Den sitter på väggen fäste i betongblock och rören är fästa i taket.
Det finns också en ljuddämpare påsatt.
Det bullrar i hela bostaden.
Mest i rummen (5 rum) på rad där maskinen sitter.
Vad kan det bero på. Vad kan man göra?
Någon som känner igen problemet?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Att maskinen hänger på en balk i grunden är mer för att skydda den från översvämning. Lekablock med cellplast är bäst ✌️ återkoppla gärna med resultat
HejManganbangan skrev:
De flyttade ner maskinen på marken står på ett isoleringsmaterial, alla rör ligger också nu på marken. Ingen skillnad.
Mycket brummande ljud i bostadsdelen.
Maskinen flyttade då till ett annat rum, fortfarande mycket brumljud i bostaden och mer i vissa rum.
Nu vet de inte vad de ska göra.
Vad tänker du?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Förlåt, läste första inlägget igen nu. Jag har monterat ett tjugotal maskiner av samma modell och aldrig varit med om nått liknande. Vad säger installatörerna då? Maskinen ska ju knappt höras upp i huset. Jag hade viljat se in i rören så att inga ändlock från fabriken sitter kvar eller nått annat.S Snoflinga skrev:
Installatören säger att det inte är fel på anläggningen eller installationen.Manganbangan skrev:
Att jag är ljudkänslig och att golvet måste vara dåligt isolerat eller något annat byggtekniskt fel t ex i konstruktionen.
Att de aldrig varit med om detta.
Snoflinga = Zippi?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Att ventilation på vinden för ett jäkla liv är jag vad vid att stöta på, men aldrig någonsin har jag varit med om avfuktaren. Jag hör min knappt om jag lägger örat mot golvet rakt ovanifrån 🤔
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Samma som er. En Corroventa 300TT2. Vore intressant om ni kunde filma så jag får höra hur den låter när den går på full fart.
