Fått en ny Corroventa avfuktare installerad.
100 kvm, ett plan
Hus från 1970 tegelgasad.

Den sitter på väggen fäste i betongblock och rören är fästa i taket.
Det finns också en ljuddämpare påsatt.

Det bullrar i hela bostaden.
Mest i rummen (5 rum) på rad där maskinen sitter.
Vad kan det bero på. Vad kan man göra?
Någon som känner igen problemet?
 
Redigerat:
S Snoflinga skrev:
Fått en ny Corroventa avfuktare installerad.
100 kvm, ett plan
Hus från 1970 tegelgasad.

Den sitter på väggen fäste i betongblock och rören är fästa i taket.
Det finns också en ljuddämpare påsatt.

Det bullrar i hela bostaden.
Mest i rummen (5 rum) på rad där maskinen sitter.
Vad kan det bero på. Vad kan man göra?
Någon som känner igen problemet?
Prova sätt en cellplastskiva på blindbotten ovanför maskinen. Alternativt, ställ maskinen på ett par lekablock (med cellplastskiva på) för att få upp den från marken. Att rören hänger i blindbotten är helt normalt och brukar sällan störa.
 
Att maskinen hänger på en balk i grunden är mer för att skydda den från översvämning. Lekablock med cellplast är bäst ✌️ återkoppla gärna med resultat
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Att maskinen hänger på en balk i grunden är mer för att skydda den från översvämning. Lekablock med cellplast är bäst ✌️ återkoppla gärna med resultat
Hej
De flyttade ner maskinen på marken står på ett isoleringsmaterial, alla rör ligger också nu på marken. Ingen skillnad.
Mycket brummande ljud i bostadsdelen.

Maskinen flyttade då till ett annat rum, fortfarande mycket brumljud i bostaden och mer i vissa rum.

Nu vet de inte vad de ska göra.

Vad tänker du?
 
Jag undrar om det sitter någon ljuddämpare på intaget?
 
  • Accordeonformad flexibel ventilationsslang utan synlig ljuddämpare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag undrar om det sitter någon ljuddämpare på intaget?
Ja det sitter en ljuddämpare på insuget.
 
S Snoflinga skrev:
Ja det sitter en ljuddämpare på insuget.
Förlåt, läste första inlägget igen nu. Jag har monterat ett tjugotal maskiner av samma modell och aldrig varit med om nått liknande. Vad säger installatörerna då? Maskinen ska ju knappt höras upp i huset. Jag hade viljat se in i rören så att inga ändlock från fabriken sitter kvar eller nått annat.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Förlåt, läste första inlägget igen nu. Jag har monterat ett tjugotal maskiner av samma modell och aldrig varit med om nått liknande. Vad säger installatörerna då? Maskinen ska ju knappt höras upp i huset. Jag hade viljat se in i rören så att inga ändlock från fabriken sitter kvar eller nått annat.
Installatören säger att det inte är fel på anläggningen eller installationen.

Att jag är ljudkänslig och att golvet måste vara dåligt isolerat eller något annat byggtekniskt fel t ex i konstruktionen.

Att de aldrig varit med om detta.
 
Snoflinga = Zippi?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Snoflinga = Zippi?
Pröbably😉
 
Att ventilation på vinden för ett jäkla liv är jag vad vid att stöta på, men aldrig någonsin har jag varit med om avfuktaren. Jag hör min knappt om jag lägger örat mot golvet rakt ovanifrån 🤔
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Att ventilation på vinden för ett jäkla liv är jag vad vid att stöta på, men aldrig någonsin har jag varit med om avfuktaren. Jag hör min knappt om jag lägger örat mot golvet rakt ovanifrån 🤔
Vad har
du för modell?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Pröbably😉
Ja
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Snoflinga = Zippi?
Ja
 
Samma som er. En Corroventa 300TT2. Vore intressant om ni kunde filma så jag får höra hur den låter när den går på full fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.