Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Senaste mätningen visade 7% personer med antikroppar. Men, det syns tydligt på smittspridningen att det finns något mer, man tror att det kan vara T-cellsimmunitet. denna har vi tyvärr inte metoder för att mäta idag, men man tror att sådan immunitet kan vara orsaken till både det väldigt milda förloppet hos många som testar positivt och til latt många inte blir sjuka alls fast de varit utsatta för smitta. Det skulle också förklara varför många länder där hälsan generellt är mycket sämre drabbas så oerhört lindrigt av detta. Tex Indien och många afrikanska länder.

Forskning pågår. Om den finns och fungerar, så är immuniteten i många länder betydligt högre än vad antikroppstesterna visar.
Jo jag har läst lite om detta. Vissa individer kan eventuellt bekämpa infektionen helt utan att bilda antikroppar. Men vi vet väl inte att detta immunsvar ger immunitet?
Eller hur vanligt det verkligen är?

Ulltand Ulltand skrev:
Jo jag har läst lite om detta. Vissa individer kan eventuellt bekämpa infektionen helt utan att bilda antikroppar. Men vi vet väl inte att detta immunsvar ger immunitet?
Eller hur vanligt det verkligen är?
Det bero på vad du menar "ger immunitet". Om du med immunitet menar om det ger antikroppar så nej. Detta är istället för antikroppar. Så om du istället frågar "vi vet väl inte att detta immunsvar ÄR immunitet?" blir svaret att Jo, det vet vi, det är också en sorts immunitet.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan vara sjuk utan symtom men man får inte antikroppar utan att ha blivit smittad så att immunsystemet har dragits igång.

Nu vet jag inte vad Tegnell sa men så här skriver FHM på sin webbplats i alla fall:
[länk]
så man får väl anta att det är vad FHM som myndighet anser. Alltså inte 20-25 % med antikroppar som du skrev att Tegnell hade sagt.
Tegnell sade att han trodde att runt 20% hade haft sjukdomen i intervjun. Ännu ett exempel på att han spekulerar och "bluddrar på" vilket inte riktigt förbättrar situationen. Jämför med Anders Wallensten som i en intervju går ut och säger att det fortfarande kommer att dröja lång tid innan man kan lätta på restriktionerna. Klart och tydligt, ingen tveksamhet och litet tolkningsutrymme.

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det bero på vad du menar "ger immunitet". Om du med immunitet menar om det ger antikroppar så nej. Detta är istället för antikroppar. Så om du istället frågar "vi vet väl inte att detta immunsvar ÄR immunitet?" blir svaret att Jo, det vet vi, det är också en sorts immunitet.
I betydelsen att man inte insjuknar igen menar du?

Före detta statsepidemiologen Annika Linde säger nu att Sverige borde ha stängt ned samhället för att stoppa coronasmittan.

Efter att tidigare ha ställt sig bakom den svenska strategin gör hon nu helt om.

– Det var en dröm att vi skulle kunna skydda de äldre, med väldigt lite förankring i verkligheten, säger hon till The Observer.

Tegnell hade fel, säger Linde
Annika Linde var Sveriges statsepidemiolog mellan 2005 och 2013, och följdes av Anders Tegnell.

Hon säger till The Observer att Tegnell har gjort fel som har lagt skulden för smittspridningen på äldreboenden på kommunerna och de privata aktörer som driver dem.

– Det måste informeras uppåt att förberedelsen finns där, så att de som tar beslut om strategin vet att den strategin går att genomföra. Detta saknades, säger hon.

Ulltand Ulltand skrev:
I betydelsen att man inte insjuknar igen menar du?
I betydelsen att man har immunitet redan innan första smittan, pga andra genomgångna sjukdomar som gett markörer som liknar dessa. Därigenom får man lindriga symptom eller inga symptom alls. Man tror som sagt att det kan vara därför som så många fattiga länder med dålig grundläggande hälsa fått så lite smitta. Det beror alltså inte på bristande rapportering utan på att smittan faktiskt inte sprids.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell sade att han trodde att runt 20% hade haft sjukdomen i intervjun. Ännu ett exempel på att han spekulerar och "bluddrar på" vilket inte riktigt förbättrar situationen. Jämför med Anders Wallensten som i en intervju går ut och säger att det fortfarande kommer att dröja lång tid innan man kan lätta på restriktionerna. Klart och tydligt, ingen tveksamhet och litet tolkningsutrymme.
Det aktuella R-talet tyder på ca 20%.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
Anna_H Anna_H skrev:
Danskarna har samma rekommendation som vi, alltså max 1-2 timmar hemifrån. Och precis som hastighetsbegränsningar, parkeringsregler och en massa annat (som visserligen är lagar och inte rekommendationer) så upphör de inte att gälla för att du passerar en gräns. De ska alltså befinna sig max 1-2 timmar från SITT hem/sjukhus, inte 2 timmar från Malmö.
Det ironiska är ju att de i sin inrikespolitik målar upp att "alla dör" i Sverige medan verkligeten är att färre dör i Malmö än i Köpenhamn, på samma sätt kommer "alla" danskar dö om en Malmöbo kör i land på Själland, men att lufta halva Köpenhamn på svenska shoppingcentra (Emporia är helt fullt av Danskar) är uppenbarligen helt ofarligt.

Denna underhållande inkonsekvens är lustig att iakta från sidlinjen.

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell sade att han trodde att runt 20% hade haft sjukdomen i intervjun.
Det var också så jag uppfattade de inlägg inkl. länkade artiklar som skrevs efter den intervjun.
De med antikroppar vecka 18 + plus de som hade insjuknat efter vecka 16. Sen om det blir 20 % eller något annat vet ju ingen. Men tro får man ju göra.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det aktuella R-talet tyder på ca 20%.
Extremt svårt att göra en bedömning om. Det räcker att folk går ut i parkerna eller går på stan så fallerar alla sådana typer av beräkningar. Och hur ser det ut i Stockholm nu då? Hmm....

Siffran 20% kommer att få väldigt stor variation uppåt och nedåt med variationer i R helt enkelt.

Fairlane
Angående Alex Schulmans text om att Stockholmare börjar strunta i rekommendationerna så tror jag det beror väldigt mycket på var man befinner sig. Vid Stureplan, Alex kvarter, så kanske det stämmer, men kommer man längre från centrum är jag tveksam. Där jag bor så är många ute på promenader och möter man någon så passerar man så långt ifrån varandra som möjligt. Stannar man och pratar med en granne som fixar i trädgården så gör man det också på avstånd. Många arbetar fortfaren hemma vilket märks tydligt på trafiken i rusningstid.Jag kör barnen till skolan och det tog i höstas runt 35 minuter och nu tar runt 20 minuter. Jag kan åka hela vägen fram på motorvägen utan köer, där jag tidigare fick svänga av några avfarter innan och köra småvägarna.
Jag går sällan i affärer, men när jag gör det så står folki kö, med bra avstånd och många väntar till personen före tagit mjölken och flyttat sig innan de går fram. Jag har besökt någon restaurang (hämtmat) och även där håller folk avstånd, så jag ser inte det Alex ser, men så springer jag inte på de hippa ställena runt Stureplan heller.
Sen finns det alltid undantag, men

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var också så jag uppfattade de inlägg inkl. länkade artiklar som skrevs efter den intervjun.
De med antikroppar vecka 18 + plus de som hade insjuknat efter vecka 16. Sen om det blir 20 % eller något annat vet ju ingen. Men tro får man ju göra.
Men det Tegnell tror blir religion i vissa delar av befolkningen...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Angående Alex Schulmans text om att Stockholmare börjar strunta i rekommendationerna så tror jag det beror väldigt mycket på var man befinner sig. Vid Stureplan, Alex kvarter, så kanske det stämmer, men kommer man längre från centrum är jag tveksam. Där jag bor så är många ute på promenader och möter man någon så passerar man så långt ifrån varandra som möjligt. Stannar man och pratar med en granne som fixar i trädgården så gör man det också på avstånd. Många arbetar fortfaren hemma vilket märks tydligt på trafiken i rusningstid.Jag kör barnen till skolan och det tog i höstas runt 35 minuter och nu tar runt 20 minuter. Jag kan åka hela vägen fram på motorvägen utan köer, där jag tidigare fick svänga av några avfarter innan och köra småvägarna.
Jag går sällan i affärer, men när jag gör det så står folki kö, med bra avstånd och många väntar till personen före tagit mjölken och flyttat sig innan de går fram. Jag har besökt någon restaurang (hämtmat) och även där håller folk avstånd, så jag ser inte det Alex ser, men så springer jag inte på de hippa ställena runt Stureplan heller.
Sen finns det alltid undantag, men
Nu tror jag inte att den bilburne kontorsarbetaren är samma person som hänger på stan. Den bilburne kontorsarbetaren har fortfarande en rekommendation om att arbeta hemifrån från sin arbetsgivare.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Före detta statsepidemiologen Annika Linde säger nu att Sverige borde ha stängt ned samhället för att stoppa coronasmittan.

Efter att tidigare ha ställt sig bakom den svenska strategin gör hon nu helt om.
Lätt att vara efterklok men det tillför ju just inget i dagens läge.
Sen har det ju redan länkats till det uttalandet några gånger i tråden.

Ulltand Ulltand skrev:
Uppenbart är du intressarad av att förstå .

Det står med all tydlighet i beräkningen du dissat att den bygger på linjära antaganden till ett visst skede då det görs en skattning för att kompensera för en antagen exponentiellitet.

Jag frågar för tredje gången är du med på beräkningen så länge den är linjär mellan 50 och 95 år ?
Jag förstår att det går att dra en rät linje i ett diagram. En punkt du har är 1% vid 50 år, en annan är 30% vid 95 år, om jag minns dig rätt. Låt oss för resonemangets skull inte just nu argumentera om dessa två värden är korrekta. Men några andra invändningar är att du verkar ha olika långa åldersintervall (10 år resp 5 år), samt att det finns färre individer i de högre åldrarna (inverkar olika beroende på vad det är du mäter procent av). Vad jag försöker säga är att dina axlar på ditt diagram kanske inte är linjära även om det ser så ut på skalan. Y är procent, men är det samma sak för de olika åldersgrupperna? X är åldersintervall, men är det lika långa intervall (upp till 50, 10 årsintervall, 5 årsintervall, 95 och uppåt)?

Nu har jag dissat även ditt raka streck ;)

PS vi ska inte vara språkpoliser på byggahus men att du (igen) skriver fel när det gäller facktermer får mig att undra om du alls är insatt i området? Alltså matematik, och den där andra disciplinen som ska stavas med ett "i" och inte ett "e".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.