2 361 397 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är bara en överdödlighet om man jämför mot 2019. Det finns en diskussion om detta redan och det stod att det fanns tidigare år med 11k döda under Jan-Apr.MathiasS skrev:
Eller att sjuka, enligt rekommendationer, stannar hemma isolerade?Snailman skrev:
Det viktiga är att de som är sjuka bär mask (alla som är sjuka och smittar vet inte om det) det begränsar hur långt droppar når, därför ska så många som möjligt bära mask, helst minst 80%
Bär sjuka mask smittas smittar de 15%
Bär friska mask smittas 33%
Bär ingen mask smittas 66%
Vi kan då få ner hur många som smittas väldigt mycket om både sjuka och friska bär mask.
Masken behöver inte vara klassad, det går bra att göra en från en tygbit.
(Nån länkade ju till att klassade täta masker kunde vara skadliga för de som är sjuka i Corona då de utsätts för sitt eget virus)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Läkare har uttalat sig i artiklar som det har länkats till i tråden att många av dessa äldreäldre som har underliggande sjukdomar dör rätt fort när de får 39 graders feber någon dag efter insjuknandet. Viruset har då inte hunnit orsaka sådan skada i lungorna att de inte längre kan ta upp tillräckligt med syre. De dör alltså inte av syrebrist, och hade alltså inte varit hjälpta av syrgas, utan av att deras kroppar inte tål att immunsystemet börjar reagera med t.ex. feber.Ulltand skrev:
Nej det så att ett stort antal äldre inte har tillgång till syrgas i Sverige. Det får ingen chans övht.
Det är nästen en halvering i dödstal för det som fick sygas (behöv det ) och medicinen. Ingen osäkerhet alls i det.
Mäter man på grupper som inte behöver syrgas är de lindrigt lindrigt sjuka och sannolikheten för att dö då är ändå liten. Dår har inverkan ev ett läkemdel naturligt nog liten effekt.
Det finns redan forskning som visar att huvuddelen av smittan sker från personer som inte har några symtom. En annan undersökning kom fram till att man smittar som mest 0,7 dagar innan man får sitt första symtom och att man börjar smitta redan 2,3 dagar innan det första symtomet. I Italien har man kommit fram till att 6,5% av de smittade är helt symtomfria.D djac skrev:
Det finns goda skäl för att tvinga fram ansiktsmask för alla.
Syftet är att diffusera (blanda ut) luftflödet. Håll handen en decimeter framför munnen och prova andas genom en liten öppning (visselmun) eller genom en stor öppning (vidöppen mun). Notera skillnaden. Detta är orsaken till att alla bör ha mask.
Rätt svårt att hantera nersmittade masker, har jag förstått, det verkar ju som smittspridningen är ganska låg även utan, om folk håller avstånd. Nu verkar det ju som att folk i allmänhet börjar tulla på avstånden, jag tror det är viktigare att ta tag i detta än masker.pacman42 skrev:
Det finns redan forskning som visar att huvuddelen av smittan sker från personer som inte har några symtom. En annan undersökning kom fram till att man smittar som mest 0,7 dagar innan man får sitt första symtom och att man börjar smitta redan 2,3 dagar innan det första symtomet. I Italien har man kommit fram till att 6,5% av de smittade är helt symtomfria.
Det finns goda skäl för att tvinga fram ansiktsmask för alla.
Syftet är att diffusera (blanda ut) luftflödet. Håll handen en decimeter framför munnen och prova andas genom en liten öppning (visselmun) eller genom en stor öppning (vidöppen mun). Notera skillnaden. Detta är orsaken till att alla bör ha mask.
OM man jämför med ett område där det finns forskning så tenderar många bilförare att i takt med all bilarna blir säkrare, fler skyddssystem, ta större risker och mycket av resultatet uteblir därför. Misstänker att detsamma gäller om vi skulle börja med masker, valhänt hanterande kombinerat med ökad djärvhet kanske hade blivit ett nollresultat.
Redigerat:
Smitta på masker är inget bekymmer, det är din egen smitta i så fall. Maskennär ju till för att skydda omgivningen, det är ju därför en gammal T-tröja i bomull fungerar, den diffuserar luften.D djac skrev:
Avstånden behöver inte vara lika långa om alla har mask, detta då viruset inte då blir koncentrerat.
Jag säger dock inte det ena eller det andra. Jag säger att man skall ha både ock!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Vad är det för statistik som du menar att de inte släpper?T tobbbias skrev:
Jag hittar Excel-filen med data fram till den 15 maj här: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...n-dodligaste-manaden-i-sverige-pa-over-20-ar/
Med tanke på att en läkare har 3 veckor på sig att skicka in dödsfallsintygen så är ju alla siffror som är mindre än 3 veckor gamla preliminära.
Ovanstående pressmeddelande är från 18 maj så det har gått mindre än en vecka sen den släpptes.
Jag har sett folk med masker som går och pillar på dessa, sen tar de på saker i affärer och liknande, då överför de den samlade smittan från masken.pacman42 skrev:
Smitta på masker är inget bekymmer, det är din egen smitta i så fall. Maskennär ju till för att skydda omgivningen, det är ju därför en gammal T-tröja i bomull fungerar, den diffuserar luften.
Avstånden behöver inte vara lika långa om alla har mask, detta då viruset inte då blir koncentrerat.
Jag säger dock inte det ena eller det andra. Jag säger att man skall ha både ock!
pacman42 skrev:
Jag tror också att mask gör nytta, kanske (troligen?) i paritet med att stå 2 meter ifrån andra personer. På många ställen är det svårt att hålla avstånden, särskilt i kollektivtrafiken, men också när folk blir alltmer frustrerade att hålla sig hemma och istället beger sig ut = mer trångt öht i städerna.pacman42 skrev:
Men ska alla ha mask så bör man antingen ha den på även hemma och när man sover, alternativt så får man kombinera det med att stänga förskola och skola. Ev kan gymnasium fungera, ty där kan användning av mask fungerar.
Men det duger inte att de små barnen klättrar på varandra under dagarna för att sen smitta föräldrarna hemma på kvällen.
Inte hemma och utomhus, men på affären. Av hänsyn till andra ifall jag skulle vara smittad (vilket jag nu vet att jag är). Hädanefter kommer jag inte att göra det längre då jag redan haft skiten. Jag skulle naturligtvis göra det om staten beordrade det.Nyfniken skrev:
Jag tycker dock att frågan är felaktigt ställd. Vad spelar det för roll för samhället om jag gör det själv? För att det skall få någon verkan så måste nästan alla bära mask!
Har du några bra argument emot att vi skall ha mask?
Visst har det varit debatt men den har inte synts i media. Både alla springvik inom äldreomsorgen som drar runt influensavirus och svårigheten för släktingar att förse sina gamla med fläktar om släktingarna bott långt ifrån ålderdomshemmet.tusenett skrev:Det dör ca 90 000 personer per år i Sverige. Under 2018 dog ca 3 000 fler än normalt vilket man tror berodde bl.a. på influensan. Jag tror inte det skapades någon tråd här på byggahus då om det där folk kritiserade myndigheterna eller påstod något om mörkläggning av siffror?
Många dog också av värmen på sommaren men jag kan inte minnas att allmänheten krävde installationer av AC-anläggningar på äldreboenden. Inte heller kan jag påminna mig någon debatt om att man misslyckats med att skydda de äldre från värmen.
Men det är ändå bättre än att de sprider smittan i luften. Folk petar sig i ögonen, munnen och näsan också och petar sen på saker. Lika illa.D djac skrev: