2 361 426 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I dagens DN läser jag att överdödligheten på särskilda boenden är 1000personer januari till april, enligt socialstyrelsen. Från 10k till 11k.
en sådan siffra är svår att då ihop med övrigt resonemang kring vilka som dör och varför.
en sådan siffra är svår att då ihop med övrigt resonemang kring vilka som dör och varför.
Vidare så släpper tydligen inte SCB sin senaste statistik om överdödligheten. Är det pga att det inte längre finns någon överdödlighet? Utan nu dör exakt lika många människor som före Corona, eller är det för att det dör jättemånga?
Hur som helst, min granne, hen är 70+, var milt positiv och tacksam för Corona. Haha, helt sjukt nu när jag tänker på det, men den enes död, den andres bröd. Hen sa att det var flera av hens vänner som hade fått ett mkt bättre liv. Som hen själv uttryckte det: flera "respektives" som varit väldigt väldigt sjuka och inte haft ett drägligt liv som nu fått lämna vilket lämnade den överlevande parten i ett bättre skick, ty det tär på den friska parten att hela tiden ta om hand och tänka på den sjuka parten.
Hur som helst, min granne, hen är 70+, var milt positiv och tacksam för Corona. Haha, helt sjukt nu när jag tänker på det, men den enes död, den andres bröd. Hen sa att det var flera av hens vänner som hade fått ett mkt bättre liv. Som hen själv uttryckte det: flera "respektives" som varit väldigt väldigt sjuka och inte haft ett drägligt liv som nu fått lämna vilket lämnade den överlevande parten i ett bättre skick, ty det tär på den friska parten att hela tiden ta om hand och tänka på den sjuka parten.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
I den här familjen är tvärtom barnens exponering mot samhället mångfalt större än de vuxnas och om jag ser mig omkring i min bekantskapskrets är vi långt ifrån unika. Det hade varit intressant med ett par studier av skolmiljö nu när vi har kört med öppna dagis och förskolor. Om vi kunde testa samtliga i ett par skolor och gärna deras familjer också hade vi fått en bättre bild av hur det ligger till med smittspridning via barn.pacman42 skrev:
Du behöver inte förutsäga då du redan konstaterat att det är exponentiell tillväxt och har mätvärden. Min ursprungsfråga kvarstår. Med dina värden, vad blir dödligheten för 70 åringarna?Ulltand skrev:
Vad ville du visa med de tre kurvorna, jag vet vad exponentiell tillväxt är.
Fast jag blev smittad av ett besök på Jula medan frun och sonen är i skolan varje dag. Avgörande för om man blir smittad är hur mycket virus man får i sig, samt hur lätt man blir smittad. Som person med högt blodtryck så behöver jag inte så mycket virus för att bli smittad (enligt forskningen). Och när jag blev smittad så smittade jag naturligtvis även frun.F fiskbuggaren skrev:I den här familjen är tvärtom barnens exponering mot samhället mångfalt större än de vuxnas och om jag ser mig omkring i min bekantskapskrets är vi långt ifrån unika. Det hade varit intressant med ett par studier av skolmiljö nu när vi har kört med öppna dagis och förskolor. Om vi kunde testa samtliga i ett par skolor och gärna deras familjer också hade vi fått en bättre bild av hur det ligger till med smittspridning via barn.
Barnen då? Ja de har troligen haft det. Dottern (16) var lite småhängig ett par dagar, men inga konkreta symtom. Sonen (14) har inte visat några tendenser till sjukdom, men han har säkerligen smittats även han.
Det dör ca 90 000 personer per år i Sverige. Under 2018 dog ca 3 000 fler än normalt vilket man tror berodde bl.a. på influensan. Jag tror inte det skapades någon tråd här på byggahus då om det där folk kritiserade myndigheterna eller påstod något om mörkläggning av siffror?a.o.f skrev:
"Socialstyrelsen: Dödstal på äldreboenden inte mycket högre än en influensasäsong"
[länk]
Tusen personer fler än vanligt som dött på äldreboenden tycker jag inte är så lite. Specielt om man jämför med andra länder. Det verkar som om majoriteten äldre har bott hemma när de avlidit.
Åldersfördelning bland dödsfall
70–79 884
80–89 1636
90+ 1004
Många dog också av värmen på sommaren men jag kan inte minnas att allmänheten krävde installationer av AC-anläggningar på äldreboenden. Inte heller kan jag påminna mig någon debatt om att man misslyckats med att skydda de äldre från värmen.
Min gissning är mer smitta i boenden och att det hela var igång lite tidigare i Stockholm än övriga landet med vad det innebär av mindre kunskap och mindre beredskap.pacman42 skrev:
Jag kollar in statistiken på c19.se och en sak slår mig, det är många fler döda konstaterade smittade i Stockholm än i resten av landet och det fortsätter att dö fler i Stockholm enligt samma jämförelse.
Stockholm ligger nämligen på nästan 20% dödsfall bland de testade, medan resten av landet ligger på runt 10% förutom de delar där det är få fall, där har man ännu mindre dödlighet per testat fall.
Vad kan detta bero på?
- mer smitta i äldrevården i Stockholm?
- färre testade i Stockholm? För att man snabbast fick mycket smitta?
Det är något skumt med detta i alla fall.
Andra regioner hade ett par veckor att fundera på det hela och hade kanske vidtagit lite åtgärder i vilken personal som rings in extra och kanske begränsat en del över hur många vårdtagare varje personal träffade etc.
Detta hade kanske kunnat varit tid som kunnat vinnas även i Stockholm med några andra åtgärder där i början.
T.ex. mer smittspårning (vilket jag själv tror gjordes så mycket som var möjligt) mer och "hårdare" information om att alla inresande i Sverige skulle ta en veckas frivillig karantän osv.
För att det är det enda jag gjort som passar med inkubationstiden. Jag smittade ju frun, så det kan inte vara från henne jag fått det. Dottern är hemma då gymnasiet är stängt. Hon har inte varit ute på stan utan mig. Jag jobbar hemifrån. Möjligen att sonen har smittats i skolan, men då borde frugan ha smittats av honom och inte av mig.Nyfniken skrev:
I praktiken måste det vara mitt besök på Jula som var det som smittade mig.
Självklart, propagandaministeriet har reviderat tidigare års siffror för att de ska matcha detta årets, sen har de via sina agenter på tidningarna sett till att detta publiceras. Ansvarig utgivare har fått livslång tillgång till något av statens lyxiga sommarboenden i utbyte. Alternativet hade ju varit att de "försvunnit", jo men så tror jag nog också att det är, Skönt med vakna medborare som ser sånt direkt!T Thomas_Blekinge skrev:
Har vi inte den infon, lärarna har ju inte blivit mer sjuka i Covid än andra och de är väldigt nära barnen?F fiskbuggaren skrev:I den här familjen är tvärtom barnens exponering mot samhället mångfalt större än de vuxnas och om jag ser mig omkring i min bekantskapskrets är vi långt ifrån unika. Det hade varit intressant med ett par studier av skolmiljö nu när vi har kört med öppna dagis och förskolor. Om vi kunde testa samtliga i ett par skolor och gärna deras familjer också hade vi fått en bättre bild av hur det ligger till med smittspridning via barn.
Nu var det ju snarare en relativisering I detta fallet.D djac skrev:Självklart, propagandaministeriet har reviderat tidigare års siffror för att de ska matcha detta årets, sen har de via sina agenter på tidningarna sett till att detta publiceras. Ansvarig utgivare har fått livslång tillgång till något av statens lyxiga sommarboenden i utbyte. Alternativet hade ju varit att de "försvunnit", jo men så tror jag nog också att det är, Skönt med vakna medborare som ser sånt direkt!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det viktiga är att de som är sjuka bär mask (alla som är sjuka och smittar vet inte om det) det begränsar hur långt droppar når, därför ska så många som möjligt bära mask, helst minst 80%mathiash77 skrev:Italien:
[länk]
Tyskland:
[länk]
Spanien:
[länk]
Så i inget an länderna finns nu kravet kring klassning av maskerna utan mer eller mindre ta vad du har bara du har något.
Alla skriver om problemet att få tag på klassade masker...
Återigen, vill du att staten ska gå ut med ”ta något, det är kanske inte säkert eller tillräckligt men använd något”?
Bär sjuka mask smittas smittar de 15%
Bär friska mask smittas 33%
Bär ingen mask smittas 66%
Vi kan då få ner hur många som smittas väldigt mycket om både sjuka och friska bär mask.
Masken behöver inte vara klassad, det går bra att göra en från en tygbit.
(Nån länkade ju till att klassade täta masker kunde vara skadliga för de som är sjuka i Corona då de utsätts för sitt eget virus)