Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Det är kanske stockholmare som åkt ner till sina sommarhus som tagit med sig smitta?
Japp så kan det ju vara. Jag tycker personligen att Storstockholm skulle satts i egen karantän tidigt så som man gjorde med Helsingfors.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så kom nästa bakslag:

[länk]

Klorokin verkar ge negativa effekter o inte positiva...
Bara nu Trump inte överdoserar... ;^)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så kom nästa bakslag:

[länk]

Klorokin verkar ge negativa effekter o inte positiva...
Bra. Säg inget till Trumpeten. Det skulle förstås vara lite stökigare ett tag, men det vore en välgärning att bli av med den där galningen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket är ett stort tankefel av dem. Det är inte turisterna som smittar eftersom man inte reser om man är sjuk, det är lokalbefolkningen som smittar turisterna. Så turister från andra länder bör kanske undvika Sverige den här sommaren, men Svenska turister har lägre risk att vara smittsamma än turister från andra länder.
Jo du har säkert rätt i att det är ett tankefel, men det jag ville framföra är hur andra länder ser på vårt sätt att hantera smittan.
Vi gör nog rätt men det tycker inte de styrande i andra länderna.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
kan du tänka dig att det finns andra slutsatser från den informationen än att man tycker att strategin varit fel eller att man inte litar på sverige som du skriver? Dvs drar du verkligen ett slutsats från informationen du har tillgänglig?
Läs igen.

mathiash77 skrev:
Jag är ledsen men du har fel.

om man tittar på fakta (även om jag inte orkar leta upp bättre källa)

[länk]

I genomsnitt dör 200-700 personer om året pga influensa. Detta är en årligt återkommande virusinfektion.

Följssjukdommar såsom lunginflammation dödar sedan några 1000 till.

Så med din inställning så borde vi stänga landet i god tid för att influensan inte ska komma hit VARJE ÅR.

Sedan tar vi Ebola i Afrika som har pågått några år, så vi borde ha stängt för den också för där är ju inget botemedel ännu...

Nu öppnar länderna upp igen, vissa länder bokstavligen SKRIKER efter turister för det är för stor andel av deras ekonomi som inte klarar sig utan det. Trots att de riskerar en ny smittvåg!

Lars Carmfors om varför en hård nedstängning kanske varit bättre. Rent ekonomisk.

""" I intervjun riktar nationalekonomen kritik mot Sveriges coronastrategi.

Lars Calmfors menar att Folkhälsomyndigheten valt en strategi utan att tillräckligt redovisa grunderna. Bland annat ifrågasätter han beslutet att hålla många verksamheter öppna, i hopp om att det ska rädda ekonomin.

– Vi vet väldigt lite om de ekonomiska följderna. Det är inte alls givet att en strategi som innebär att vi får ha relativt mycket nedstängning under lång tid ger mindre ekonomiska kostnader när vi summerar, än en strategi som varit mer radikal under kortare tid, säger Lars Calmfors till Kvartal.

Calmfors ser en risk för att avvägningarna i strategin inte ger den utdelning man hoppats på.

– Myndigheterna i Sverige har valt en så återhållsam strategi så att den kanske delvis har varit skadlig, och skapat mer smittspriding och fler dödsfall än vad den skulle ha behövt göra, säger han till Kvartal."""

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kritiken-strategin-kan-vara-dalig-for-ekonomin/

optimum
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag förstår, och mitt svar till dessa länder är att de då kan få klara sig utan våra pengar. Vem förlorar mest? Länder som livnär sig på turism borde inte spela Allan Ballan.
Återigen så är det inte våra pengar utan hur andra länder ser på vår strategi. Vi är relativt ensamma om att göra som vi gör.
OBS jag är inte negativ till det sätt vi valt med ett mera öppet samhälle. Missförstå inte mitt inlägg utan fokus på hur vi betraktas utifrån.
Det kan medföra negativa saker för oss.

optimum optimum skrev:
Återigen så är det inte våra pengar utan hur andra länder ser på vår strategi. Vi är relativt ensamma om att göra som vi gör.
OBS jag är inte negativ till det sätt vi valt med ett mera öppet samhälle. Missförstå inte mitt inlägg utan fokus på hur vi betraktas utifrån.
Det kan medföra negativa saker för oss.
Absolut, jag är med på vad du menar. Men jag menar att det är dom som förlorar på att spela tuffa. Vi klarar oss utan semester i Grekland, men klarar dom sig utan vår semesterkassa? Högt spel från deras sida, och löjligt. Vi har inte ens nån smitta att tala om jämfört med andra länder. Att smittan dock tagit sig in i äldrevården är ju katastrof däremot. Vettiga politiker i andra länder borde sätta sig in i varför vi har höga dödstal.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Yngve Gustafson, seniorprofessor i geriatrik på Umeå universitet som forskat om äldrevård i flera decennier, har tidigare slagit larm om att coronasmittan snabbt kan få spridning inom äldrevården.

""– Ger man de här personerna morfin dör de väldigt snabbt. Med hundra procents säkerhet är de dödsdömda när de medicineras så här, säger han och fortsätter:

– I många, många fall har läkare inte gjort en korrekt bedömning av vad symtomen beror på. Man tar för givet att de har fått covid-19, men det behöver inte ha varit så. Det är fruktansvärt att det i så många fall ordineras en behandling som leder till döden. ""

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q9V1g/kritiken-mot-aldrevarden-de-aldre-medicineras-till-dods

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det inte jag som vet bättre utan den källa som du själv uppgav. Inte mitt problem att Aftonbladet refererar till gamla siffror i stället för de senaste. Det är ju därför man inte ska gå på Aftonbladets click-baits. Själv undviker jag dem just för att de ofta vinklar rubriker så det ofta blir helt tokigt.
Aftonbladet refererade till en undersökning som andra gjort och läses av många EU-länder.

Det är INTE Aftonbladet som gjort denna graf utan de refererar till den i sitt inlägg.
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million

Då hjälper det inte vad du tycker eller vad du sätter hop för egna grafer.
Det är utifrån denna och liknande grafer vi framstår som misslyckade.
Pestförklarade?

Se grafen och enligt den har vi just nu högst andel avlidna på grund av covid-19

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är också lite förvånad. Det såg ut som social distansering mm fungerade ganska länge.

Något att notera också för våra nordiska granna som öppnar upp igen.
Jag kan säga att folk här nere har slappnat av rejält och distanseringen inte tillämpas i så hög grad som det borde, trist men jag är personligen rätt övertygad att det hänger ihop.

Sen är där ett par äldreboenden i Helsingborg som drabbast väldigt hårt, jag vet inte hur mycket det slår igenom i de tidigare låga siffrorna.

optimum
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Absolut, jag är med på vad du menar. Men jag menar att det är dom som förlorar på att spela tuffa. Vi klarar oss utan semester i Grekland, men klarar dom sig utan vår semesterkassa? Högt spel från deras sida, och löjligt. Vi har inte ens nån smitta att tala om jämfört med andra länder. Att smittan dock tagit sig in i äldrevården är ju katastrof däremot. Vettiga politiker i andra länder borde sätta sig in i varför vi har höga dödstal.
Ja de klarar sig utan vår pengar.
Visst svider det men Sverige är inget jätteland när det gäller turism längre.
Samma i Thailand. Numera rätt så stor andel Ryssar och många andra länder ifrån övriga världen. Väldigt många från övriga delen av Asien brukar man hitta där. Kina, Japan, Korea, är några länder jag sett att numera turistas ifrån.
Svenskarna mer och mer minoriteter.
Vi är ett litet land och borde var lite mer ödmjuka till hur vi uppfattas av andra.

optimum optimum skrev:
Läs igen.
Jag har läst flera gånger. Vad är det jag missar?

D djac skrev:
Jag kan säga att folk här nere har slappnat av rejält och distanseringen inte tillämpas i så hög grad som det borde, trist men jag är personligen rätt övertygad att det hänger ihop.

Sen är där ett par äldreboenden i Helsingborg som drabbast väldigt hårt, jag vet inte hur mycket det slår igenom i de tidigare låga siffrorna.
Även här i Fjollträsk tycker jag det verkar som om folk slappnar av för mycket. Kanske orkar människor inte mer än ca tre månader? Nu är det fullt med folk i affärer igen, man är dålig på att lämna 2m lucka överlag, och det blev visst lite bråk inne vid Strömkajen när Vaxholmsbolaget nekade en del passagerare att gå ombord, för att man ville kunna garantera vettigt avstånd mellan passagerarna.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Ja de klarar sig utan vår pengar.
Visst svider det men Sverige är inget jätteland när det gäller turism längre.
Samma i Thailand. Numera rätt så stor andel Ryssar och många andra länder ifrån övriga världen. Väldigt många från övriga delen av Asien brukar man hitta där. Kina, Japan, Korea, är några länder jag sett att numera turistas ifrån.
Svenskarna mer och mer minoriteter.
Vi är ett litet land och borde var lite mer ödmjuka till hur vi uppfattas av andra.
Jag håller inte riktigt med, detta är länder med hög korruption, mycket populism och som styr och vinklart väldigt kraftigt. Deras metoder hjälps av yttre fiender och att de beskriver Sverige så är till stor del inrikespolitik. Trump gör samma sak. Vi tar inte våra beslut för att tillfredställa halvskumma politiker i andra länder, vi sköter vårt och vi gör det med integritet. Det borde folk ta i beaktande.

PS. I många av dessa länder pratar många inte engelska och får därför bara sin hemkokta info från sina egna politiker.

• Gilla
tttomten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.