2 355 937 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Med allt spam i den här tråden kommer jag inte längre ihåg vad du svarar på, men med tanke på dina andra inlägg senast misstänker jag att det är något jag skrivit som går diametralt emot dina "ultraexperter" på tuben och övriga "seriösa" källor på internet...E Edgarsven skrev:
Jag och frugan tar 2500IE dagligen. Då är vi säkra på bra nivå av D-vitamin. Äter rätt så varierad kost med en hel del grönsaker. Är endast de veckor vi brukar vara i Thailand som vi hoppar över D-vitamin.Snailman skrev:
Har kollat lite på Youtube, och har beställt piller med 50 ugram. D-vitamin alltså.
[media](Spelades in för någon dag sedan)
Och
[media]Denne varnar lite för att ta för höga doser på slutet. (Denna spelades in för nåt år sedan, så tar ej hänsyn till just Corona)
Båda verkar veta vad de talar om och har kommit fram till 50 ugram = 2000 IE
Har även tittat på Lars Bern, men han verkar ta lite väl hög dos, men säger i övrigt ungefär samma sak som de ovan.
Bern tar 5000 IE = 125 ugram men han låter kolla D-vitamin halten i blodet, så det passar väl honom personligen.
Man ska inte ta mer än 4000 IE utan att konsultera läkare först, men med tanke på blodprovet, så har väl Bern gjort detta.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Jag uppfattade det som ett försök att relatera tidsaxeln i en prognosmodell för spridning till kalenderdatum som journalisterna ville ha. Men tittar vi på den där modellen idag kanske den var lika fel som alla andra prognosmodeller som fick spridning?D Daniel 109 skrev:
Nja, initialt var de exponentiella modellerna rätt bra. Senare fick restriktionerna så pass bra effekt att kurvan inte blev så illa som de befarades. Men det finns vad jag vet ingen modell eller verklighet som stämmer med beskrivningen hos SVT. Jag ifrågasatte definitionen även när den var med i varje nyhetssändning. Nu tycks alla som använde den vilja glömma att de gjort det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Det är din teori.L Lars48 skrev:
Inom vetenskapen har teorier ett stort värde. Teorierna bygger ofta på tidigare erfarenheter, tester och forskning. Ibland kan de bevisas, ibland motbevis, ibland ingendera.
Sen kan varje enskilt person hitta på en teori som inte har koppling till vetenskapen och där håller jag med dig, de teorierna har inget stort värde,
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Inom vetenskap betyder ordet teori något helt annat än i folkmun. Vardagens teori är snarare att betrakta som en hypotes i vetenskapslingo.Fairlane skrev:
Det är din teori.
Inom vetenskapen har teorier ett stort värde. Teorierna bygger ofta på tidigare erfarenheter, tester och forskning. Ibland kan de bevisas, ibland motbevis, ibland ingendera.
Sen kan varje enskilt person hitta på en teori som inte har koppling till vetenskapen och där håller jag med dig, de teorierna har inget stort värde,
Med R-värden nära 1 så är det svårt att se att funktionen fortfarande är exponentiell. När man dessutom har olika skeenden i olika delar av landet så har man dessutom olika exponentiella funktioner som adderas till varandra. Detta gör att det var ganska lätt att se den exponentiella utvecklingen så länge som Stockholm var totalt dominerande och dessutom hade ett högt R. Så är det inte längre. Men om du tittar på andra delar av landet och sedan skär bort allt bortom ca 3-4 veckor så kan du fortfarande hitta exponentiella funktioner.D Daniel 109 skrev:Nja, initialt var de exponentiella modellerna rätt bra. Senare fick restriktionerna så pass bra effekt att kurvan inte blev så illa som de befarades. Men det finns vad jag vet ingen modell eller verklighet som stämmer med beskrivningen hos SVT. Jag ifrågasatte definitionen även när den var med i varje nyhetssändning. Nu tycks alla som använde den vilja glömma att de gjort det.
Notera också att exponentiella funktioner som begränsas i sin utbredning (exempelvis begynnande "flockimmunitet"), kommer att få en kurva som speglas på mitten av den slutgiltiga nivån - en S-kurva. Dvs att man tappar den exponentiella utvecklingen så fort immunitet börjar göra sig relevant i smittspridningen. Detta sker ganska tidigt vid låga R-värden.
Inom naturvetenskap stämmer detta rätt bra men teori har alla möjliga betydelser inom det större vetenskapssamhället. Det används t ex ofta som synonym för naturvetarnas "modell" hos humanister/samhällsvetare.F fiskbuggaren skrev:
Här får jag för ovanlighetens skull försvara Lars lite. Teorier är just mer eller mindre underbyggda hypoteser. De kan variera från all mellan rena gissningar till väl underbyggda. En teori inom vetenskapen är inte något man per definition kan lita på. Teorin är något man försöker bekräfta eller förkasta via undersökningar av olika slag.Fairlane skrev:
Det är din teori.
Och var hittar du ”dag noll” i någon av de modellerna? I övrigt håller jag med dig.pacman42 skrev:
Med R-värden nära 1 så är det svårt att se att funktionen fortfarande är exponentiell. När man dessutom har olika skeenden i olika delar av landet så har man dessutom olika exponentiella funktioner som adderas till varandra. Detta gör att det var ganska lätt att se den exponentiella utvecklingen så länge som Stockholm var totalt dominerande och dessutom hade ett högt R. Så är det inte längre. Men om du tittar på andra delar av landet och sedan skär bort allt bortom ca 3-4 veckor så kan du fortfarande hitta exponentiella funktioner.
Notera också att exponentiella funktioner som begränsas i sin utbredning (exempelvis begynnande "flockimmunitet"), kommer att få en kurva som speglas på mitten av den slutgiltiga nivån - en S-kurva. Dvs att man tappar den exponentiella utvecklingen så fort immunitet börjar göra sig relevant i smittspridningen. Detta sker ganska tidigt vid låga R-värden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Helt rätt, man kan inte lita på en teori innan den är bekräftad, precis som jag skrev så kan den bevisas, motbevisas eller ingendera.. Det jag reagerade för är att en teori inte har något stort värde (oavsett om man vill kalla det teori eller hypotes). Evolutionsteorin och reletivitetsteorin är ju två rätt kända teorier som brukar accepteras av de flesta.D Daniel 109 skrev:Här får jag för ovanlighetens skull försvara Lars lite. Teorier är just mer eller mindre underbyggda hypoteser. De kan variera från all mellan rena gissningar till väl underbyggda. En teori inom vetenskapen är inte något man per definition kan lita på. Teorin är något man försöker bekräfta eller förkasta via undersökningar av olika slag.
Är det någon i tråden som använt detta begrepp? Jag sökte nu och hittar inte annat än ditt kritiska inlägg.D Daniel 109 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-307#post-3623417
Nappade någon i tråden på det? Jag uppfattade det hela som ett i raden av journalistmissförstånd.
Det finns ingen tydlig dag noll, självklart inte. Men...D Daniel 109 skrev:
...i en linjär skala så kan man estimera in ett knä genom att identifiera vart den lodräta och den vågräta förändringen är lika stora. Nu är detta beroende på vilken skala man har, men i alla rimliga skalor så brukar detta ändå hamna på ungefär samma ställe när man har en exponentiellt funktion (det ligger i dess natur, det är dessutom I betraktarens intresse att välja en rimlig skala).
I vårt samhälle idag och med denna sjukdomen så kan man anse att detta sker om antalet IVA-patienter plötsligt går över gränsen för vad vården klarar av. Det har inte inträffat och därmed så har vi inte heller kommit till knät i kurvan.
Men av alla relativa resonemang så är detta ett av de mer otydliga definitionerna av en brytpunkt...
Så dag noll är där derivatan är 45grader när grafen har en skala som man i efterhand tycker ser bra ut?