Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
E Edgarsven skrev:
Ditt inlägg har noll fakta som jag då enkelt skulle kunna överbevisa. Men du har väl helt enkelt inte så mycket insikt.
Inser du att du precis skrev att han har rätt? I och med att du kan överbevisa noll fakta...

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Förstår inte vitsen.
Din graf visar bara hur många som rapporterats varje dag. Som 5 döda idag. Ingen tror väl att det bara dött fem idag, inte ens du. Där är Adams graf bättre, då han - baserat på hur eftersläpningen sett ut de senaste tre veckorna - räknar ut att rimligen borde det vara ca 70 döda idag.
Och för de tidigare veckorna har han summerat ihop hur många döda det blev varje dag, inte bara hur många som rapporterades just den dagen.

Förstår du att en sådan graf blir mycket enklare att följa och dra slutsatser ifrån, än en som hoppar upp och ner?

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Japp, snart över nu.
Anders Tegnell och Aftonbladet lovar det.
Sommaren kommer och då kan vi bada igen.
5 döda och det är söndag och då stämmer rapporteringen perfekt.
Nej jag läser inte hela artikeln utan den del som passar mig.

"Fem nya dödsfall i covid-19 rapporterades i dag.
Anders Tegnell säger sig se en avtagande trend – och att spridningen avtar till sommaren.
– Det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre, säger Anders Tegnell till TT."

[länk]

Jäklar vad gott, vi besegrade den kinesiska skiten med svensk sommar.
Färsk potatis, sill och nubbe gör nog det hela ännu bättre.
-Tänd grillen, nu ska vi röka ut skiten.
Haha, ja du körsbärsplockade verkligen :-)

Du (eller var det Aftonbladet) tappade bort Anders Tegnells utsago:
”Det här visar bara vad vi hela tiden sagt, att de dagliga siffrorna är meningslösa. Man måste titta längre tillbaka i tiden för att få en känsla av hur dödssiffrorna egentligen yttrar sig, ”...

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Förstår inte vitsen.
Om du inte förstår vitsen med att visa korrekta siffror så förstår inte jag vitsen med att du visar siffror över huvud taget.

• Gilla
johel572 och 14 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
- - - När sommaren kommer så kommer nivåerna öka automatiskt. Det är bra. Det hjälper mot viruset.
Hur vet du det, när du precis nyss - mycket riktigt -konstaterade att det är ett helt nytt virus som vi egentligen inte vet något om? ;)

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om provsprängningar?
Det är just experiment med atombomber för att man ska lära sig något.
Nej vi ska inte lära oss mer om dessa bomber. Dessutom kan man göra 99% av sprängningen i en dator. Så behovet finns inte.
Då får du väl förklara bättre vad du menar.
Man kan leda en häst till vatten,,, Är du intresserad så får du väl utbilda dig.
Förstår inte vad du menar. På vilket sätt forskar man inte på virus om man ska göra det säkert?
På samma sätt som att dumma och farliga saker gör man inte. Kan inte vara svårt att greppa.
Nej, WHO är inte korrupt och styrs inte främst av Kina.
Jo, USA betala direkt till WHO, Kina betala direkt till de som styr WHO, vilket var smartare.
USA drar bort pengar för att Trump är angelägen om att dölja alla sina egna misstag genom att skylla på andra hela tiden.
Jo, precis DT håller på att mixtrar i detalj hur den medicinska forskningen funkar. Eller inte. Kan nog vara så att det händer saker helt utan att DT vet något om det.
Blir inte mycket till virusforskning om man inte har försöksdjur.
Men nu har vi ju fått hela planeten till ett enda stort försök, det måste väl vara bra för forskningen eller?
Har du ens läst sidorna jag länkade till?
Som just beskriver problem man kan få när man äter för mycket kosttillskott.
När vi får det problemet så kan vi kolla på det. För det första är det svårt att nå. För det andra så är det inte alls där vi för det mesta befinner oss.
Människan kan ju bilda D-vitamin när vår hud blir solbelyst så det är inte samma sak med D-vitamin som med C-vitamin och andra vitaminer.
Som jag skrev.
Om man äter för mycket C-vitamin och andra vattenlösliga vitaminer så kommer det ut med urinen.
Som jag skrev.
Men D-vitamin är inte vattenlösligt utan fettlösligt så äter man för mycket D-vitamin så kommer det att ansamlas i kroppen.
Det ansamlas inte. Då hade du inte behövt få det i dig.
Du förbrukar. Och vi kan ta det när du är på mycket höga nivåer.
Nej, att vi har solljus som gör att vi kan bilda D-vitamin på sommaren är inte orsaken till att influensa inte finns på sommaren. Influensa och förkylningar finns visst på sommaren. På sommaren är det högre luftfuktighet vilket gör att viruspartiklarna tar upp vatten och då blir tyngre än på vintern när de blir tunnare och lättare så de finns kvar längre i luften vilket ökar smittspridningen. På sommaren träffas vi mycket ute i stället för inne vilket också sänker smittspridningen. De två skälen är orsaken till att influensan i huvudsak (men inte bara) inträffar vintertid.
Hur förklarar du då Norra Italien? Där är de ute mycket. Nej du som jag vet att det 100-tals faktorer. D vitamin är en faktor, men viktig då dem minska de som dör.
Har du aldrig hört talas om en massa sjukdomar i Afrika t.ex. Ebola-utbrott?
och?
Eller utbrott av MERS i arabiska länder med gott om sol?
Påstår du något kring Ebola och sol nu? Ebola brände ut sig själv pga att det främst var mycket dödligt. Samt hade lägre förmåga att spridas.
Och man har faktiskt influensa i Afrika också, i området kring ekvatorn är det året om och längst i söder under deras vinter.
Brasilien som ligger vid ekvatorn hade mer än 50 000 fall av svininfluensan för 11 år sen.
Hongkonginfluensan 1968 startade i Hongkong, spred sig fort till Vietnam och Singapore, samtliga 3 ligger nära ekvatorn med mycket solljus.
En typisk halmgubbe. Först på står att jag skrivit något som inte stämmer, sedan bevisar du att det jag inte skrivit är fel.
Hur vore det att kolla upp lite saker innan du skriver i stället för att gissa?
Men där är ju du mästare. Eller? Vilka följer du och litar på? Får vi veta?

B b8q skrev:
Hur vet du det, när du precis nyss - mycket riktigt -konstaterade att det är ett helt nytt virus som vi egentligen inte vet något om? ;)
Bara för att man inte vet allt, betyder det inte att vi inte vet något alls. Det finns saker som har mycket starka indikatorer. Och skam vore väl det om vi inte hade detta, nu efter den tid som har förflutet.

useless useless skrev:
Om du inte förstår vitsen med att visa korrekta siffror så förstår inte jag vitsen med att du visar siffror över huvud taget.
Fast det här med "korrekta siffror" och Corona. Där ska vi nog vara lite försiktiga med vad vi tror på.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Hur gick det med ”dag noll” som det tjatades så mycket om i början och många lossades förstå. Vill man att det ska falla i glömska nu? Jag lyckades inte förstå vad de menade, antagligen inte de heller. Det är nog därför den aldrig inföll.

Skruvebulten
D Daniel 109 skrev:
Hur gick det med ”dag noll” som det tjatades så mycket om i början och många lossades förstå. Vill man att det ska falla i glömska nu? Jag lyckades inte förstå vad de menade, antagligen inte de heller. Det är nog därför den aldrig inföll.
Finns nog frtf förklarat på tex SVT play säkert går det att finna annorstädes oclså

Jo, jag har sett förklaringar, men de går inte ihop matematiskt. Det pratas om ett knä eller liknande. Men en exponentiell kurva (som det i värsta fall är) har inget knä. Det finns ingen punkt på kurvan dom går att definiera på det viset.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skruvebulten
D Daniel 109 skrev:
Jo, jag har sett förklaringar, men de går inte ihop matematiskt. Det pratas om ett knä eller liknande. Men en exponentiell kurva (som det i värsta fall är) har inget knä. Det finns ingen punkt på kurvan dom går att definiera på det viset.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-dag-noll
Rätt så pedagogisk förklaring.

Visst jätte pedagogiskt. Men som vi vet ser inte kurvan ut sådär. Inga modeller för smittspridning ger en sådan kurva. Man kar inte en linjär ökning som plötsligt ökar. Man har i allmänhet en exponentiell kurva som hela tiden ökar. Så var det i början av den här epidemin också. Det kvittar hur pedagogisk man är om faktan man för fram inte går ihop.

Är det någon som har hört någon peka ut en ”dag noll”?

Snailman
E Edgarsven skrev:
Varför borde jag se den? Vad finns att lära? Allt kan överdoseras. Men även underdoseras. Det finns tre grupper 1. Väldigt låga nivåer av D-vitamin 2. Låga 3 . Höga Över 30.
Och var finns vi nordbor och faktiskt norra Italien? Jo, 1 och 2. Få av oss har höga (3.)
Det är bra att ha höga för det hjälper mot mycket. När sommaren kommer så kommer nivåerna öka automatiskt. Det är bra. Det hjälper mot viruset.

Har kollat lite på Youtube, och har beställt piller med 50 ugram. D-vitamin alltså.

(Spelades in för någon dag sedan)
Och
Denne varnar lite för att ta för höga doser på slutet. (Denna spelades in för nåt år sedan, så tar ej hänsyn till just Corona)

Båda verkar veta vad de talar om och har kommit fram till 50 ugram = 2000 IE

Har även tittat på Lars Bern, men han verkar ta lite väl hög dos, men säger i övrigt ungefär samma sak som de ovan.

Bern tar 5000 IE = 125 ugram men han låter kolla D-vitamin halten i blodet, så det passar väl honom personligen.

Man ska inte ta mer än 4000 IE utan att konsultera läkare först, men med tanke på blodprovet, så har väl Bern gjort detta.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Haha, ja du körsbärsplockade verkligen :)

Du (eller var det Aftonbladet) tappade bort Anders Tegnells utsago:
”Det här visar bara vad vi hela tiden sagt, att de dagliga siffrorna är meningslösa. Man måste titta längre tillbaka i tiden för att få en känsla av hur dödssiffrorna egentligen yttrar sig, ”...
Japp, jag vet. Idag och imorgon kommer helgens rapporteringar med.
Man måste se över längre tid.
Inte över ännu. Hoppas bara alla håller sig till reglerna även om vårsolen värmer gott.
Aftonbladet får man ta med en nypa salt, eller kanske en hel näve.:rofl:

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.