2 348 209 läst ·
32 467 svar
2348k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håller självklart med dig i detta men problemet är ju att alla "hattefnattare" anser att just de är de utvalda som skådat ljuset.mikethebik skrev:
Jo, själv anser jag att de som alltid tar etablerade medias uppgifter för fakta och sanning har foliehatt, men de som tar alternativmediernas uppgifter för fakta och sanning använder "sombrero i blankpolerad smidd aluminium", som jag sa till mina söner med flickvänner förra veckan.A Abies koreana skrev:
Vi är alla bärare av värderingar kanske som ett arv från våra föräldrar eller från kunskaper som vi tillägnat oss under livet, både känslomässiga och intellektuella. Upplevda orättvisor har en tendens att bita sig fast och styr vår syn på omvärlden och hur vi tolkar information.mikethebik skrev:
Jag är övertygad om att när vi tar del av all den information som väller över oss idag så är vi mer avslappnade när vi läser information som överensstämmer med våra värderingar, det känns helt enkelt ganska bra att läsa eller lyssna på någon som säger det jag så gärna vill höra och därmed bekräftar att jag har rätt.
Jag skulle säga att det gäller oss alla förutom den nitiske byråkraten som aldrig vågar uttrycka en egen åsikt men som kan rabbla hela regelverket utantill kl. 7 på morgonen. Inget ont om byråkrater, de behövs också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 021 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 021 inlägg
För den som vill veta hur det går till att testa munskydd och annan skyddsutrustning när de inte längre kan testas och CE-märkas i Belgien som tidigare: https://www.dn.se/nyheter/sverige/rise-testar-munskydd-i-raketfart-i-regeringens-snabbspar/
Men de artiklarna fokuserade väl mer olja och mat kanske än självklarheter som utrustning för vården?BirgitS skrev:
Ländernas agerande mot smittspridningen av Coronavirus tycker jag kan delas i tre olika kategorier.
Kategoti 1- de länder som agerade rätt och kraftfullt. De inser att det finns ett allvarligt hot. De stängde ner allt och började med smittspårning och isolerade de smittade. De besegrade smittspridningen.
Några av de här länderna är: Taiwan , Singapore, Kina , Australien, Japan och Sydkorea , Nya Zealand.
Kategori 2- är länder som insåg inte hotet och blev överraskade men agerade ändå med hårda restriktioner men viruset var redan utspridd och dödligheten hög. Men de rätta åtgärder i form av lockdown och smittspårning som har resulterat i minskad dödlighet.
Några länder i denna grupp är: Frankrike, Italien, England, Spanien. Belgien.
Kategori 3- är länder som både blev överraskad och underskattade hotet men tig inga åtgärder och hoppades på något fiktion som heter flockimmunitet. Dödligheten i de här länderna kan bli väldigt stora.
Några länder i den här gruppen är: Sverige, Brasilien, Mexico.
För Sveriges del dödligheten har legat på ca 85 st per dag sen mitten av April och förväntas att stigga.
länderna i kategori 1 har varit framgångsrika och andra länder i kategori 2 varit medelmåttiga och de länder som ingår i kategori 3 varit bedrövliga att hantera Coronavirus smittspridningen.
Det är med facit i hand. Vad som framtiden visar beror på så många olika faktorer och kan förstås inte vara vägledande just nu.
Kategoti 1- de länder som agerade rätt och kraftfullt. De inser att det finns ett allvarligt hot. De stängde ner allt och började med smittspårning och isolerade de smittade. De besegrade smittspridningen.
Några av de här länderna är: Taiwan , Singapore, Kina , Australien, Japan och Sydkorea , Nya Zealand.
Kategori 2- är länder som insåg inte hotet och blev överraskade men agerade ändå med hårda restriktioner men viruset var redan utspridd och dödligheten hög. Men de rätta åtgärder i form av lockdown och smittspårning som har resulterat i minskad dödlighet.
Kategori 3- är länder som både blev överraskad och underskattade hotet men tig inga åtgärder och hoppades på något fiktion som heter flockimmunitet. Dödligheten i de här länderna kan bli väldigt stora.
För Sveriges del dödligheten har legat på ca 85 st per dag sen mitten av April och förväntas att stigga.
länderna i kategori 1 har varit framgångsrika och andra länder i kategori 2 varit medelmåttiga och de länder som ingår i kategori 3 varit bedrövliga att hantera Coronavirus smittspridningen.
Det är med facit i hand. Vad som framtiden visar beror på så många olika faktorer och kan förstås inte vara vägledande just nu.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 021 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 021 inlägg
Så du tror på allvar att dödligheten i Sverige blir högre än Belgiens?L Lars48 skrev:Det finns nåt inom vetenskapen som kallas för defacto. Det vill säga resultat av olika experiment som är mätbara. Det är defacto som är av största intresse. Teorier om utfallet för ett åtgärd eller experiment räknas som gissningar och teorier och har inget stort värde.
Ländernas agerande mot smittspridningen av Coronavirus kan delas i tre olika kategorier.
För Sveriges del dödligheten har legat på ca 85 st per dag sen mitten av April och förväntas att stiga.
Defacto länderna i kategori 1 har varit framgångsrika och andra länder i kategori 2 varit medelmåttiga och de länder som ingår i kategori 3 varit bedrövliga att hantera Coronavirus smittspridningen.
För det första är ju frågan när den studien gjorts, om de stängt skolorna så lär ju barn smittas och smitta mindre än andra grupper.BirgitS skrev:
Dessutom lär väl barn i mindre utsträckning än äldre besöka äldreboenden, är siffrorna kompenserade för det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 021 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 021 inlägg
Fel, alla de där länderna har inte besegrat smittspridningen. Det kommer nya fall i Kina, Japan och Sydkorea. Sydkorea förväntar sig en större smittspridning i Seoul nu och har igen stängt vissa verksamheter.L Lars48 skrev:Kategoti 1- de länder som agerade rätt och kraftfullt. De inser att det finns ett allvarligt hot. De stängde ner allt och började med smittspårning och isolerade de smittade. De besegrade smittspridningen.
Japan och Singapore har inte stopp på antalet som avlider utan det blir fler och fler.
Fel, Sverige har infört åtgärder.L Lars48 skrev:
Fel, flockimmunitet är ingen fiktion. Det gäller för alla virussjukdomar.
Fel, antal avlidna per dag har sjunkit lite undan för undan sedan ung. mitten av april då det var ung. 100/dag.L Lars48 skrev:
Fel, den förväntas inte stiga eftersom antalet som insjuknar och inte är sjukhusanställda med mycket lindriga symtom sjunker.
Det var duktigt att klämma in så många fel i ett enda inlägg.
Jag har gjort modeller för att räkna på principerna för hur R-värden bör förändras över sikt för att hålla nere antalet inlagda på IVA.P patst577 skrev:
Jag har även räknat på vad R-värdet ligger på just då i exempelvis Västra Götaland. Och då gjort en mycket enkel prognos utifrån om samma R-värde skulle ligga kvar.
Det är dock markant skillnad på dessa saker och att räkna på när man kan nå flockimmunitet. Flockimmunitet är extremt komplext att räkna på eftersom folk rör sig väldigt olika. Dessutom så arbetar många hemifrån, i samma ögonblick som de går tillbaka till jobbet så har man inte flockimmunitet längre. Att räkna ut R på de data vi har tillgängliga kräver inga modeller alls. Det kräver bara hyfsat likvärdiga data över tid. Att modellera olika R-värden över tid får att hålla en rimlig nivå på IVA, det är precis motsatsen till vad Tom Britton gör, det är att visa på att man kommer att behöva ha förändrad smittspridning över tid, just för att restriktioner förändrar gränsen för flockimmunitet.
Jodå. På jobbet har jag en kollega som inte tror på månlandningen. Det är OK, för det finns det ju fler som vägrar tro på - men denna kollega tror dessutom inte att man har GPS- eller kommunikationssatelliter (utan att sånt görs med master), och han tror att Jorden är platt. Så jag är van att diskutera med faktaresistenta personer.T tanaris skrev:
Och det är nyttigt för oss andra på jobbet också att inse att det faktiskt FINNS sådana personer och att det är nåt man måste förhålla sig till. Man ska inte räkna med att alla beter sig rationellt.
Redigerat:
Här finns det bra underlag för vetenskapliga studier. Jag har hittinitill inte sett någon sådan där munskydet gett en försämring. Däremot tvärt om. Det vore rimligt att FHM pekar på en sådan studie. Annar är det bara spekulation som skaknar vetenskapligt stödBirgitS skrev:
Det är ju omvittnat i tråden att inte ens de i de asiatiska länder där munskydd är vanligt kunde hantera dem korrekt utan de satt på mötet och plockade ständigt på sina munskydd (spred alltså allehanda virus och bakterier till bordet), lyfte munskyddet för att dricka vatten (andades alltså rakt ut) osv.
Redigerat:
Mycket bra artikel:
- https://omni.se/a/VbvXM3
Förutsägelser om flockimmunitet är inte vad vi behöver.
- https://omni.se/a/VbvXM3
Förutsägelser om flockimmunitet är inte vad vi behöver.